Raisio
RevOps-mallilla tehokkuutta B2B myynnin ja markkinoinnin yhteispeliin
Raisio Food Solutions – kasvua kaupallisten tiimien yhteispelillä
Raisio tarvitsi B2B-liiketoiminnalleen uudenlaisen mallin, jonka avulla se tehostaisi kaupallisten tiimien tuloksekkuutta ja yhteispeliä sekä tavoittaisi oikeat kohderyhmät entistä paremmin niin kotimaassa kuin ulkomailla. Aava & Bangin rakentama RevOps-suunnitelma kirkasti yhteiset tavoitteet, ideaaliasiakasprofiilit sekä sisäiset roolitukset, ja joka ohjaa jatkossa Raision myynti- ja markkinointitiimejä toimimaan tehokkaammin yhdessä. Työn ohessa tavoitteena oli lisäksi kirkastaa koko Raision B2B-liiketoiminnan identiteetti, positio ja viestintä. Lopputuloksena liiketoiminnolle syntyi uusi kaupallinen nimi, Raisio Food Solutions, ja päivitetty viestinnällinen sekä visuaalisen identiteetti.
Tutustu Raisio Food Solutions- verkkosivuihin
Mitä olemme tehneet?
- B2B myynnin ja markkinoinnin yhteispelin kehittäminen ja RevOps-suunnitelma
- Viestinnällinen ja visuaalinen identiteetti
- Verkkosivujen rakenne
- Sisällöntuotanto
Raisio Food Solutions yhdistää Raision B2B-brändit
Kotimaisia ja kasvipohjaisia ratkaisuja tarjoava Raisio tekee kuluttajamyynnin lisäksi yritysmyyntiä sekä kotimaan että ulkomaan markkinoille. Raisio on laajentanut brändi- ja tuotevalikoimaansa viime vuosien aikana. Laajennettu valikoima on aiheuttanut kuitenkin päänvaivaa myynnin puolella. Aikaisemmin kauran kansainvälistä myyntiä oli tehty Raisio Oats -nimen alla, mutta senkään alle laajentaminen ei tuntunut toimivalta ratkaisulta.
“Nyt kun brändejä ja tuoteryhmiä on useita, niin Raisio Oats ei enää toiminut yksistään kv-myynnissä. Halusimme myös yksinkertaistaa ostoprosessia asiakkaan näkökulmasta siten, että eri brändeillä ei ole omia erillisiä ammattilaisille suunnattuja verkkosivuja”, kertoo Raision konsepti- ja kategoriapäällikkö Petteri Toivonen.
B2B-liiketoiminnan kannalta oli oleellista rakentaa sille oma viestintä- ja kuvakonsepti, jonka alta löytyvät keskitetysti Raision B2B-liiketoiminnan raaka-ainetarjoama ja kaikki brändit, kuten Elovena, Beanit, Torino ja Nalle.
Aloitimme määrityksen kirkastamalla mikä on Raisio B2B, mikä on sen kilpailuetu ja miten siitä viestitään ulospäin. Lopputuloksena liiketoiminnolle syntyi uusi kaupallinen nimi, Raisio Food Solutions, ja päivitetty viestinnällinen sekä visuaalisen identiteetti.
“
Myynnin näkökulmasta meitä auttaa eniten koko konsepti eli yhteiset tavoitteet ja että puhutaan yhdellä nimellä ja ollaan samaa yritystä Suomessa ja ulkomailla. Lopputulos on auttanut meitä ajattelemaan asioita uudella tavalla tulevaa varten.
Petteri Toivonen
Konsepti- ja kategoriapäällikkö
Raisio
Siiloista tehokkaaseen kaupallisten tiimien yhteiseen RevOps-malliin
Koska B2B-ostaminen on muuttunut, myynnin ja markkinoinnin on entistä tärkeämpää tehdä yhteistyötä myynnin edistämiseksi. "Myyntiä ja markkinointia haluttiin kehittää tuotekeskeisyydestä asiakkaalle enemmän lisäarvoa tuottavaksi, mitä varten rakensimme B2B myynnille ja -markkinoinnille yhteisen asiakaslähtöisen Rev-Ops toimintamallin ja pelisuunnitelman”, summaa Aava & Bangin strategi Hanna-Riikka Ilkka.
Yhteistyön edistämiseksi oli tärkeää työstää RevOps-mallia yhdessä Raision B2B myynti- ja markkinointitiimin kanssa. Työpajoissa lisättiin Raision myynti- ja markkinointitiimien ymmärrystä modernin RevOps-mallin kaupallisista mahdollisuuksista eri työkalujen avulla. Ensimmäisessä työpajassa pohdittiin tavoitteita ja mallinnettiin myynnin ja markkinoinnin funnelia. Toisessa työpajassa keskityttiin ideaalikohderyhmien valintoihin sekä ostopolkujen ja yhteisten toimenpiteiden mallintamiseen.
“Työpajoissa Hanna-Riikka osasi hienosti kaivaa tiimistämme paljon irti tietoa, joka muuten jäisi helposti hiljaiseksi tiedoksi, sekä selittää taustat projektin aloittamiselle: mitä moderni markkinointi on ja miten se tukee myyntiä parhaiten. Sen avulla kaikki pääsivät samalle aaltopituudelle”, Toivonen kiittelee.
“Ideaaliasiakasprofiilien määrittäminen on ajanut meitä ajattelemaan asioita uudella tavalla, ja auttaa estämään vanhoihin ajatuksiin juurtumista. Määrittelytyö näyttäytyy arkityössä nyt niin, että ne ohjaavat sitä, mihin fokusoidutaan ja käytetään aikaa eniten”, Toivonen sanoo.
“Myynnin näkökulmasta meitä auttaa eniten koko konsepti eli että puhutaan yhdellä nimellä ja ollaan samaa yritystä Suomessa ja ulkomailla sekä yhteisesti määritetyt tavoitteet. Lopputulos on auttanut meitä ajattelemaan asioita uudella tavalla tulevaa varten”, summaa Toivonen.
RevOps – liikevaihdon strateginen kasvumalli
RevOps on kaupallisten tiimien tehokkaampi ja kasvua vauhdittava toimintamalli. Mallissa rakennamme yhteiset tavoitteet, kohderyhmämääritykset, toimenpiteet, roolit, datan, prosessit ja teknologian tukemaan kaupallisia tavoitteita tehokkaammin.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.

