Raisio

B2B-myynnin ja markkinoinnin pelisuunnitelma tehostaa myyntiä 

  • B2B-myynnin ja markkinoinnin pelisuunnitelma
  • Viestintäkonsepti
  • Visuaalinen ilme
  • Verkkosivujen rakenne
  • Sisällöntuotanto
Kahvihetki_10-2021-1670
 

Raisio Food Solutions – kasvipohjaiset ratkaisut ruoka-alan ammattilaisille

Raisio tarvitsi B2B-liiketoiminnalleen myynnin ja markkinoinnin pelisuunnitelman, jonka avulla se tavoittaisi oikeat kohderyhmät entistä paremmin niin kotimaassa kuin ulkomailla. Aava & Bangin rakentama pelisuunnitelma kirkasti ideaaliasiakasprofiilit ja ohjaa Raision myynti- ja markkinointitiimejä toimimaan tehokkaammin yhdessä. Työn lopputuloksena Raision B2B-liiketoiminta sai uuden kaupallisen nimen, Raisio Food Solutions, ja päivitetyn visuaalisen ilmeen. Lisäksi Aava & Bang suunnitteli verkkosivuille rakenteen ja auttoi luomaan sisältöjä, joiden avulla Raision hakukonenäkyvyyttä parannetaan sekä kotimaassa että ulkomailla.

Tutustu Raisio Food Solutions- verkkosivuihin



 

B2B-myynnin ja markkinoinnin pelisuunnitelma tehostaa Raision myyntiä kotimaassa ja ulkomailla

Kotimaisia ja kasvipohjaisia ratkaisuja tarjoava Raisio tekee kuluttajamyynnin lisäksi yritysmyyntiä sekä kotimaan että ulkomaan markkinoille. Raisio on laajentanut brändi- ja tuotevalikoimaansa viime vuosien aikana. Laajennettu valikoima on aiheuttanut kuitenkin päänvaivaa myynnin puolella. Aikaisemmin kauran kansainvälistä myyntiä oli tehty Raisio Oats -nimen alla, mutta senkään alle laajentaminen ei tuntunut toimivalta ratkaisulta. 

“Nyt kun brändejä ja tuoteryhmiä on useita, niin Raisio Oats ei enää toiminut. Halusimme myös yksinkertaistaa ostoprosessia asiakkaan näkökulmasta siten, että eri brändeillä ei ole omia erillisiä ammattilaisille suunnattuja verkkosivuja”, kertoo Raision konsepti- ja kategoriapäällikkö Petteri Toivonen.



Kahvihetki_10-2021-1670
 

Raisio Food Solutions yhdistää Raision B2B-brändit

B2B-liiketoiminnan kannalta oli oleellista rakentaa sille oma viestintä- ja kuvakonsepti, jonka alta löytyvät keskitetysti Raision B2B-liiketoiminnan raaka-ainetarjoama ja kaikki brändit, kuten Elovena, Beanit, Torino ja Nalle. 

“Tässä tilanteessa oli tärkeintä konseptoida, mikä on Raisio B2B, mikä on sen kilpailuetu ja miten siitä viestitään ulospäin. Myyntiä ja markkinointia haluttiin kehittää tuotekeskeisyydestä asiakkaalle enemmän lisäarvoa tuottavaksi, mitä varten rakensimme B2B-myynnin ja -markkinoinnin pelisuunnitelman”, summaa Aava & Bangin strategi Hanna-Riikka Ilkka.

“Myynnin näkökulmasta meitä auttaa eniten koko konsepti eli että puhutaan yhdellä nimellä ja ollaan samaa yritystä Suomessa ja ulkomailla. Toivoimme konseptoinnilta yhtä selkeää kokonaisuutta ja visuaalisen ilmeen freesausta, ja nämä toteutuivat hyvin. Lopputulos on auttanut meitä ajattelemaan asioita uudella tavalla tulevaa varten”, summaa Toivonen.




Myynnin näkökulmasta meitä auttaa eniten koko konsepti eli että puhutaan yhdellä nimellä ja ollaan samaa yritystä Suomessa ja ulkomailla. Toivoimme konseptoinnilta yhtä selkeää kokonaisuutta ja visuaalisen ilmeen freesausta, ja nämä toteutuivat hyvin. Lopputulos on auttanut meitä ajattelemaan asioita uudella tavalla tulevaa varten.

Petteri Toivonen
Konsepti- ja kategoriapäällikkö
Raisio


 

B2B-myynnin ja markkinoinnin pelisuunnitelma rakennettiin yhdessä Raision myynti- ja markkinointitiimien kanssa

Koska B2B-ostaminen on muuttunut, myynnin ja markkinoinnin on entistä tärkeämpää tehdä yhteistyötä myynnin edistämiseksi. Yhteistyön edistämiseksi oli tärkeää työstää B2B-myynnin ja markkinoinnin pelisuunnitelmaa yhdessä Raision myynti- ja markkinointitiimin kanssa työpajoissa. 

Työpajoissa lisättiin Raision myynti- ja markkinointitiimien ymmärrystä modernin B2B-markkinoinnin mahdollisuuksista sekä kirkastettiin ideaaliasiakkaiden profiilit. Ensimmäisessä työpajassa pohdittiin tavoitteita ja mallinnettiin myynnin ja markkinoinnin funnelia. Toisessa työpajassa keskityttiin ostajapersoonien määrittämiseen ja ostopolkujen mallintamiseen.

“Työpajoissa Hanna-Riikka osasi hienosti kaivaa tiimistämme paljon irti tietoa, joka muuten jäisi helposti hiljaiseksi tiedoksi, sekä selittää taustat projektin aloittamiselle: mitä moderni markkinointi on ja miten se tukee myyntiä parhaiten. Sen avulla kaikki pääsivät samalle aaltopituudelle”, Toivonen kiittelee.



BEANIT_buffet_pakkauksilla_3_H
 

B2B-myynnin ja markkinoinnin pelisuunnitelmalla tavoitetaan kohderyhmät ja tehostetaan myynnin ja markkinoinnin yhteispeliä

B2B-myynnin ja markkinoinnin pelisuunnitelman rakentamisessa hyödynnettiin Raision jo olemassa olevia ostajapersoonia. Niistä valittiin kaksi tärkeintä kohderyhmää, jotka päivitettiin nykyhetkeen: miten, missä ja millä tavalla niille viestitään. Ostajapersoonat toimivat paitsi markkinoinnin mutta myös myynnin työkaluna. Myyntitiimiltä onkin tullut jo positiivista palautetta niistä. 

“Ideaaliasiakasprofiilien määrittäminen on ajanut meitä ajattelemaan asioita uudella tavalla ja auttaa estämään vanhoihin ajatuksiin juurtumista. Ostajapersoonien uudelleenmäärittely näkyy arkityössä niin, että ne ohjaavat sitä, mihin fokusoidutaan ja käytetään aikaa eniten”, Toivonen sanoo.

B2B-myynnin ja markkinoinnin pelisuunnitelma otetaan Raisiolla käyttöön loppuvuodesta 2022: “Vaikka mallin jalkauttaminen on vielä vasta edessä, niin meitä auttaa paljon se, että meillä on nyt hyvä suunnitelma ja pohja, jonka päälle lähteä rakentamaan jatkossa”, Toivonen kertoo.



 

B2B-myynnin ja markkinoinnin pelisuunnitelma

Pelisuunnitelma auttaa rakentamaan yhteisen funnelin myynnille ja markkinoinnille, valitsemaan oikeat kohderyhmät, viestimään osuvammin, tuottamaan liidejä ja tekemään tulosta.

Lue lisää B2B-myynnin ja markkinoinnin pelisuunnitelmasta

aavabang-henkilosto-500kt-20211015-33

Timo Koponen

Partner, uudet asiakkaat

Soita +358 40 0542 778
timo.koponen@bang.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.