Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

 

Paytrail Oyj

Työnantajaviestinnän konseptointi ja selkeä suunnitelma työnantajaviestinnän toteuttamiseen.

 

Paytrail-referenssi

Työnantajaviestintää sisältä ulos

Paytraililla on aina panostettu vahvasti parhaan mahdollisen työpaikan luomiseen työntekijöille, joten työnantajamielikuva oli jo valmiiksi erinomaisella tasolla. Aava & Bang otettiin avuksi kiteyttämään, selkeyttämään ja suunnittelemaan, kuinka viestiä tästä sekä sisäisesti että ulospäin.



Mitä olemme tehneet?

  • Työnantajaviestinnän konsepti
  • Suunnitelma työnantajaviestinnän toteuttamiseen ja rekrymarkkinointiin
  • Yhteinen työskentely työpajoissa
  • Visuaalinen ilme ja viestipohjat työnantajaviestintään
  • Konkreettiset ohjeistukset viestinnän jalkauttamiseen

Hyvästä työnantajamielikuvasta viestimiseen kannattaa panostaa

Vuonna 2007 perustettu Paytrail on yhdistelmä kovaa asiantuntemusta, halua palvella asiakkaita sekä tahtoa huolehtia työntekijöistä. Näihin vahvuuksiin nojaten Paytrail on noussut suurimmaksi suomalaiseksi verkkomaksuyhtiöksi, joka huolehtii yli 20 000 asiakkaan verkkomaksuliikenteestä ja vastaa Valtiokonttorin Suomi.fi-maksut-palvelun maksuista.

Kun Paytrail lähti kiteyttämään työnantajamielikuvaansa, lähtötilanne ei suinkaan ollut se, että työnantajamielikuvassa olisi ollut ongelmia – siitä viestimiseen vain kaivattiin selkeyttä. Haaste oli se, että liian läheltä olennaista oli vaikea hahmottaa.

Meillä oli tunne, että teemme hyviä asioita, mutta halusimme apua siitä kertomiseen. Kartoitimme vaihtoehtoja ja päädyimme Aava & Bangiin, sillä olemme tuttuja jo vuosien takaa ja voimme luottaa siihen, että he tuntevat meidät. Aava & Bangilta tulikin heti hyvä vastine siihen, mitä haimme”, Paytrailin markkinointijohtaja Suvi Tikkanen kertoo.

Tietoa työn pohjaksi, samoin kuin todisteita hyvästä työnantajamielikuvasta, oli jo olemassa paljon. Paytrail on esimerkiksi palkittu Suomen parhaana työpaikkana vuonna 2021 (Great Place to Work, keskisuurten yritysten sarja) ja saavuttanut Future Workplaces -sertifikaatin. Myös yrityskulttuuria oli jo määritelty. Kaikki oli siis paketointia ja toimittamista vaille valmista, ja siihen Aava & Bang lähti vastaamaan työnantajamielikuvakonseptilla sekä suunnitelmalla työnantajaviestinnän toteuttamiseen. 




“Emme halunneet rakentaa valheellisia mielikuvia, vaan perustaa kaiken tekemisemme sille, mitä oikeasti olemme. Siksi aloitimme projektin laajalla, koko väellemme osoitetulla kyselyllä, syvähaastattelimme osaa työntekijöistämme ja kävimme huolella läpi myös aiemmat henkilöstökyselyiden vastaukset. Aineistoa meillä oli siis riittämiin työntekijäkokemuksemme ymmärtämisen näkökulmasta.” 

– Suvi Tikkanen, markkinointijohtaja, Paytrail


Yhdessä tekemistä, kiteytystä ja konkretiaa

Projekti aloitettiin tekemällä Paytrailin aiempien tutkimusten täydennykseksi kilpailijakartoitus sekä työntekijäkysely, johon valittiin kohderyhmiksi devaajat ja asiakaspalvelijat – roolit, joihin tarvittaisiin tekijöitä jatkossakin. Heiltä kysyttiin, mikä heidät oli saanut valitsemaan Paytrailin ja pysymään siellä. Mikä työstä tekee merkityksellistä ja motivoivaa?

Seuraavaksi syvennyttiin työnantajaviestinnän ytimeen yhteisessä työpajassa. Mitä työnantajamielikuva tarkoittaa Paytrailille ja mitkä ovat tärkeimmät erottuvuustekijät? Yhdessä koottiin aineksia tarinan ja tunteen rakentamiseen sekä tarkennettiin osaajaprofiileja.

Näiden vaiheiden jälkeen päästiin muotoilemaan konseptia, joka sisälsi muun muassa työnantajalupauksen ja -tarinan, pääsisältöteemat, tone of voicen ja kuvakonseptin. Kokonaisuudessa otettiin vahvasti esille myös konkretia eli se, kuinka työnantajaviestintää jatkossa toteutetaan. Konseptissa oli mukana esimerkiksi työnantajaviestinnän viestihierarkia selkeyttämässä sitä, miten viestejä tulee käyttää, sekä mallinnus konseptin jalkauttamisesta verkkosivuille.

“Konkretia oli parasta tässä yhteistyössä, sillä meidän oli helppo jatkaa siitä itse. Saimme lopputuotoksesta helposti kaikki materiaalit sisäiseen läpikäyntiin, visuaalista pohjaa sekä sanoitusta työnantajaverkkosivuston uusimista varten ja konkreettista materiaalia viestintään eri kanavissa”, Tikkanen sanoo. 




“Oli äärettömän hyvä, että otimme kumppanin mukaan työnantajamielikuvan konseptointiin. Aava & Bangin avulla pystyimme kirkastamaan ja sanoittamaan selkeästi sen, mitä olemme työnantajana. He tekivät hyvää perehtymistyötä ja saivat nopeasti kiinni olennaisesta.” 

– Suvi Tikkanen, markkinointijohtaja, Paytrail   


Konsepti tuntui heti omalta

Onnistuneesta konseptoinnista kertoo parhaiten se, että lopputulos on asiakkaan näköinen – ja toki myös sujuva yhteistyö on tärkeää.

“Aava & Bangin kanssa koko projekti meni sovitun ja suunnitellun mukaisesti. Olimme samalla aaltopituudella alusta asti ja lopputulos oli sitä, mitä tavoittelimmekin. Yhteistyö oli luontevaa ja helppoa, ja tuntui vahvasti siltä, että esiin saatiin juuri se, mitä me oikeasti olemme”, Tikkanen iloitsee.

“Kun esittelimme konseptia sisäisessä tilaisuudessamme, todella moni antoi vahvistavaa palautetta, että tämä kyllä kuulostaa meiltä. Itse emme ehkä olisi osanneet tätä riittävän ylpeästi sanoittaa, mutta nyt tavoitimme juuri oikean tason: sanomme isommin kuin itse olisimme sanoneet, mutta kuitenkin ilman ylisanoja”, Tikkanen jatkaa.




“Lopputulos oli se, mitä hankkeelta toivoimmekin: meitä haastettiin viemään sisäinen keskustelu pattitilanteen jälkeen uudelle levelille. Varsinaiseen lopputulokseen eli uuteen työnantajabrändiin ja sen toteuttamissuunnitelmaan kaikki ovat tyytyväisiä. 

– Nina Laurila, Head of HR, Paytrail  


paytrail-logo-250px

Tutustu asiakkaaseen

Käy tutustumassa Paytrailin toimintaan heidän nettisivuillaan.

Tutustu Paytrailiin



 

Työyhteisöviestintää palveluna

Autamme asiakkaitamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua, systemaattisesti johdetun viestinnän avulla. Se ei ole vain tiedottamista, vaan vuorovaikutusta ihmisten välillä eri kanavissa ja kasvotusten. Onnistuessaan se luo yhteisöllisyyttä, sitouttaa, osallistaa, motivoi ja tuo tuloksia. Parhaimmillaan viestintä tukee yrityksen strategisia tavoitteita ja vahvistaa yhteisöllisyyttä talon sisällä, mikä näkyy ulospäin myös parempana asiakaskokemuksena ja työnhakijoita houkuttelevana työnantajamielikuvana. 

Lue lisää palvelusta

Pete Okkonen

Pete Okkonen

Partner, uudet asiakkaat

Soita +358 50 346 7002
pete.okkonen@bang.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.