Työyhteisöviestintä

Viestinnän voima voi joko erottaa tai tuoda ihmisiä yhteen

 

Tarjouspyyntö

Aavabang-verkkosivut-1920-20220530-84
 

Viestintä työntekijäkokemuksen, työnantajamielikuvan ja asiakaskokemuksen rakentajana

Autamme asiakkaitamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua. Yhteinen kulttuuri ja sitouttavat toimintamallit rakentuvat systemaattisesti johdetun viestinnän avulla. Viestintä läpäisee kaikki yrityksen toimintatasot, joten sen merkitys on kriittinen kulttuurin rakentamisen ja menestyksekkään työn tekemisen näkökulmasta.

Toimiva työyhteisöviestintä on aktiivista, ennakoivaa ja avointa ja yksi tärkeimmistä työntekijäkokemuksen rakentajista. Se ei ole vain tiedottamista, vaan vuorovaikutusta ihmisten välillä eri kanavissa ja kasvotusten. Onnistuessaan se luo yhteisöllisyyttä, sitouttaa, osallistaa, motivoi ja tuo tuloksia. Työyhteisöviestinnän merkitys korostuu yrityksen kasvun myötä, kansainvälisessä toimintaympäristössä sekä hybridityössä. 

Parhaimmillaan viestintä tukee yrityksen strategisia tavoitteita ja vahvistaa yhteisöllisyyttä talon sisällä, mikä näkyy ulospäin myös parempana asiakaskokemuksena ja työnhakijoita houkuttelevana työnantajamielikuvana. 

 


Opas: Yrityskulttuuri hybridiarjessa

Opas: Yrityskulttuuri hybridiarjessa

Lataa tästä maksuton opas,  jossa esittelemme viisi näkökulmaa yrityskulttuurin rakentamiseen hybridiarjessa. Näistä rakennuspalikoista pääset liikkeelle, kun yhdistät etä- ja lähityötä arjessa.

Lataa opas



 

Yhteisestä unelmasta innostuva työyhteisö

Viestinnän voima voi joko erottaa tai tuoda ihmisiä yhteen. Ilman toimivia sisäisen viestinnän malleja meillä on vain taitavia yksilöitä, ei yhteisestä unelmasta innostuvaa työyhteisöä. Siksi viestintään tulee panostaa. Sisäinen viestintä on kaikkien vastuulla, mutta sen onnistumisen mahdollistaminen on johdon tehtävä.

Yhteisestä unelmasta innostuva työyhteisö
 

Työyhteisöviestinnän merkitys arjessa

Arjessa toimivan työyhteisöviestinnän avulla varmistetaan, että oikea-aikainen ja oleellinen informaatio on oikeissa kanavissa ja arjessa on mahdollisuus kysyä ja kuunnella, antaa ja saada palautetta sekä vaikuttaa oikeissa kanavissa. Viestintäkulttuurin tulee vahvistaa asiakkaan kokemaa laatua ja työntekijöiden itseohjautuvuutta. Viestinnän toimenpiteet ja resurssit on mitoitettu oikein ja vistinnälle on määritetty yhteinen tahtotila ja mitattavat tavoitteet, joita tarkastellaan säännöllisesti.

Työyhteisöviestinnän merkitys arjessa
 

Onnistunut työpäiväkokemus

Päivittäisviestinnän tavat ja käytänteet vaikuttavat siihen, millaiseksi työpäiväkokemus muodostuu arjessa. Kun viestintäkanavat ja palaverikäytänteet on selkeästi määritetty, pystyvät esihenkilöt, tiimit ja yksilöt onnistumaan sujuvan työyhteisöviestinnän toteuttamisessa arjessa. Digitaalisen työympäristön ja viestinnän kanavien muotoilu auttaa varmistamaan, että oikeita asioita viestitään oikeissa paikoissa, oikeaan aikaan. 

Työpäiväkokemus
 

Miksi työyhteisöviestinnän kehittäminen on tärkeää?



Sitouttaminen

Suunniteltu ja johdettu työyhteisöviestintä vahvistaa sitoutumista, lisää osallistumisen tunnetta ja auttaa jakamaan viestinnän vastuuta. Näin muutos ja kehittäminen saadaan tuntumaan henkilökunnan omalta asialta.

Työteho

Ennakoiva sisäinen viestintä säästää resursseja ja suuntaa energian työntekoon. Epävarmuus ja huhut voivat maksaa 200 hengen organisaatiossa yli 200 000 € vuodessa pelkästään menetetyn työtehon näkökulmasta.

Uskottavuus

Yrityksen uskottavuus kärsii, jos ulos viestitään toista kuin mitä talon sisällä. Yrityksen oma väki on aina tiedonkulun keskiössä. Nämä tekijät vaikuttavat myöskin siihen, miltä yrityksen työnantajabrändi näyttäytyy ulospäin.

Työhyvinvointi

Osallistumisen ja sitoutumisen kokemukset vahvistavat työhyvinvointia. Työhyvinvointiin laitettu euro tuo kuusi euroa takaisin. Tutkimusten mukaan sisäinen viestintä vaikuttaa merkittävästi yksilön kokemukseen työhyvinvoinnista. 

Ennakointi

Työyhteisöviestinnän pohja rakennetaan silloin kun kaikki on hyvin. Kriisitilanteessa se ei enää onnistu. Työyhteisöviestinnän suunnitelma ja siihen koulutettu henkilöstö auttaa onnistumaan viestinnässä myös poikkeuksellisina aikoina. 

Tulokset

Yrityskulttuuriin satsaaminen näkyy myös liiketoiminnan tuloksissa ja helpottaa työntekijöiden rekrytointia. Suomen parhaat työpaikat tekevät kasvua vuositasolla keskimäärin 29 % ja niiden sairauspoissaolot ovat 2,4 %.

 

Näin me sen teemme

Kehittämämme 360° työyhteisöviestinnän mallin avulla rakennamme kestävää liiketoiminnan kasvua. Rakennamme yrityksenne tarpeisiin sopivan viestinnän suunnitelman ja varmistamme uuden konseptin juurruttamisen arkeen. Kirkastamme yrityksenne vahvuustekijöitä, arvoja ja tekemisen ydintä sparraavalla otteella. Aloittaen viestinnän kehittämisen johtotasolta varmistumme siitä, että muutos saa johdon tuen ja esimerkin, joka viestitään oikein myös muulle henkilöstölle. Työyhteisöviestinnän kehittämisen tarkoituksena on yhtenäistää, innostaa ja tarjota uudenlaista osaamista viestiä ja vuorovaikuttaa sisäisesti. Kehittämistyötä ohjaa kolme tärkeää tasoa:



Strateginen taso Kulttuurin taso Työn tekemisen taso

Miten varmistamme, että yrityksen visio, arvot ja tavoitteet juurtuvat käytäntöön? Miten varmistamme, että tavoitteet toimivat arjessa innostavana ja ohjaavana voimavarana?

Miten sisäinen viestintä rakentaa vuorovaikutteisuutta ja me-henkeä sekä yhteisiin arvoihin pohjautuvaa vahvaa yrityskulttuuria? Millaisia kohtaamisia meidän tulee rakentaa, jotta tämä toteutuu?

Miten jaamme yhteisen vastuun, jossa hyvä esihenkilöviestintä tukee yksilöiden ja tiimien onnistumista ja tilannekuvaa? Miten rakennamme vahvan mallin työn tekemisen tasolle, joka näkyy myös asiakaskokemuksena?

360° työyhteisöviestinnän mallin avulla tarjoamme työkaluja ja mittareita viestinnän onnistuneeseen johtamiseen. Lähdemme ensin liikkeelle nykytilan tunnistamisesta ja yhteisestä ymmärryksestä, ja sen jälkeen rakennamme yhdessä asiakkaan kanssa viestinnän mallin, jota juurrutetaan yrityksen arkeen. Kokonaisuus dokumentoidaan pelikirjaan, joka toimii sisäisen viestinnän ja perehdytyksen tärkeänä perustana. Malliimme kuuluu myös jatkuva kehitys, joka varmistaa viestinnän toimenpiteiden seurannan ja mittaamisen sekä käytänteiden juurtumisen asiantuntijoiden tuella.

Identiteetin kirkastamisen ja henkilöstön sitouttamisen lisäksi on tärkeää ymmärtää, että sisäisen viestinnän toimiessa saadaan myös työnantajamielikuvan kehittämisestä, ulkoisen markkinoinnin, toimenpiteistä ja koko yrityksen kasvumarkkinoinnista paras hyöty irti.



Lähdetäänkö liikkeelle näistä?



 

Nykytilatutkimus

Vahvan työnantajamielikuvan kehittäminen lähtee työntekijä- ja työnhakijaymmärryksestä ja yrityksen nykytilan tunnistamisesta. Nykytilatutkimuksen avulla selvitämme työntekijäkokemuksen tilan ja teemme sen näkyväksi ja mitattavaksi arjessa.

Ota yhteyttä

 

Sisäisen viestinnän suunnitelma

Sisäisen viestinnän ja kulttuurin kehittämisen avulla rakennamme yrityksenne tarpeisiin sopivan viestinnän mallin ja vuosikellon ja varmistamme uuden konseptin juurruttamisen arkeen. 

Ota yhteyttä

aavabang-henkilosto-500kt-20211015-23

Pete Okkonen

Markkinointi- ja myyntijohtaja, partner

Soita +358 50 346 7002
pete.okkonen@bang.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Jätä yhteystietosi tähän, niin otamme sinuun yhteyttä pikimmiten. 

 

Uusimmat blogit



Kaikki, mitä sinun täytyy tietää evästeistä (cookies)

Evästebannerit ovat olleet tiiviin keskustelun aiheena erityisesti keväästä 2020 asti, jolloin...

RACE-malli sisältö- ja digimarkkinoinnin suunnittelun työkaluna

Haluatko suunnitella sisältö- ja digimarkkinointisi siten, että saavutat potentiaaliset asiakkaasi jokaisessa ostopolun...

Myyntijohtaja, pelaavatko myynti ja markkinointi teillä samassa joukkueessa, ja samaan maaliin?

Kysyttäessä pelaavatko myynti ja markkinointi teillä samassa joukkueessa, ja samaan maaliin, voisi usein ajatella, että...