MagiCAD Group
Brändistrategia ja brändiarkkitehtuuri selkeyttämään yhtiön identiteettiä, viestintää ja toimintoja
MagiCAD Group on maailmanlaajuinen LVIS-ohjelmistotuottaja, joka tarjoaa digitaalisia työkaluja suunnittelu- ja rakennusalalle. Tuomalla yhteen LVIS-laitevalmistajien tuotteet, suunnittelun asiantuntemuksen sekä rakennussimulaation MagiCAD Group auttaa luomaan parempia, vastuullisempia ja energiatehokkaampia rakennuksia.
MagiCAD-yhtiö oli vuosia kasvanut päätuotteensa eli MagiCAD-suunnitteluohjelman kautta sekä yritysostoin. Yhtiössä tunnistettiin tarve selkeyttää MagiCAD-nimen käyttöä ja rakentaa MagiCAD Groupille oma kattobrändi. Oli myös aika kiteyttää yhtiön vastuullisuusviestintää.
“Meillä oli vahva brändinimi, MagiCAD. Se kuitenkin viittasi vahvasti LVIS-suunnitteluohjelmistoon. Tämä aiheutti sekaannusta sekä sisäisesti että ulkoisesti – viitataanko yritykseen vai ohjelmistoon?”, avaa MagiCAD Groupin Brand Marketing Manager Satu Stolt ensimmäistä haastetta.
Toinen havaittu ongelmakohta liittyi MagiCADin laitevalmistajapalveluihin: “Laitevalmistajaliiketoiminnan tarjonnan tuntemuksen ja ymmärryksen rakentaminen on ollut haastavaa. Asiakkaat eivät ole ymmärtäneet, mitä palveluihin kuuluu ja mitä niistä he voisivat tarvita”, Stolt jatkaa.
Kolmantena yhtiön tuote- ja palveluportfolio haluttiin saada hyvin hallintaan, sillä se toimii perustana yrityksen kasvulle. Vaikka kaikki nämä kolme asiaa periaatteessa asettuvat markkinoinnin alueelle, niillä ymmärrettiin olevan erittäin suuri vaikutus yhtiön koko liiketoimintaan.
Mitä olemme tehneet?
- Brand Audit
- Brändistrategia
- Brändiarkkitehtuuri
- Vastuullisuustarina ja pääviestit
- Laitevalmistajille suunnattujen palveluiden tuotevalikoiman ja kärkituotteiden selkeytys
- Group-tason visuaalinen identiteetti: logo, värit ja kuvamaailma (sis. omat uniikit 3D-kuvat)
- Brand Bookin päivitys
- Brändimarkkinoinnin suunnitelma ja jatkuva kumppanuus toteutuksessa
- Brändistrategian juurrutus ja valmennus Euroopan kaupallisille tiimeille Sales & Marketing -päivässä
MagiCADin identiteetti ja brändihierarkia selkeytyivät Aava & Bangin kanssa
Yhteistyön alussa tehdyssä Brand Auditissa tehtiin tärkeä havainto: MagiCAD Groupin ja asiakkaiden näkemykset siitä, mitä MagiCAD on, erosivat toisistaan huomattavasti.
“Huomasimme, että useilla asiakkailla oli puutteellinen ymmärrys tuote- ja palvelutarjoamastamme, mutta erityisesti laitevalmistajayksikön portfoliosta. Selkeämmän brändiarkkitehtuurin lisäksi tarvittiin yksinkertaisempaa viestintää”, Stolt sanoo.
Yhteneväisyyden saavuttaminen oli tärkeää myös sisäisesti, jotta johto, eri tiimit sekä mukana olevat sidosryhmät saivat yhteisen ymmärryksen brändistrategiasta.
Aava & Bang oli tiiviisti osana MagiCADin brändistrategiaprosessia fasilitoimalla työpajoja, ohjaamalla haastavienkin sidosryhmäkeskustelujen läpi ja kiteyttämällä keskeiset asiat.
“Saimme näin aikaan selkeämmän brändiarkkitehtuurin, jossa määriteltiin myös alabrändit ja niiden roolit. Brändiohjeistukset luotiin vielä aiempaa paremmiksi, syvemmiksi ja johdonmukaisemmiksi”, Stolt kuvailee.
Stoltin mukaan tärkeä oivallus koko prosessista oli se, ettei kyse ole vain markkinoinnin harjoituksesta, vaan tällä kaikella on merkitystä yrityksen myyntiin ja kasvuun.
“Prosessi auttoi ymmärtämään asiakkaalle tarjottavaa arvon tarjontaa. Nyt luotu johdonmukainen viestintä tuote- ja palveluportfolion hallinnalle tukee jatkossakin uusia tuotteita ja ratkaisuja. Se tulee varmasti parantamaan markkinoinnin tehokkuutta, tehostamaan myyntikeskusteluja, tukemaan liiketoiminnan kasvua ja varmistamaan tunnettuutta.”
“
“Brändityö selkeytti yrityksen identiteettiä ja paransi erottelua MagiCAD LVIS-suunnitteluohjelmiston, MagiCAD Cloud -alustan, laitevalmistaja-liiketoimintayksikön palveluportfolion ja yrityksen välillä. Se vähensi sekä sisäistä että ulkoista sekaannusta, minkä ansiosta myynti ja markkinointi on nyt selkeämpää, samoin kuin yhtiömme laajemman tarjonnan asema.”
– Satu Stolt, Brand Marketing Manager, MagiCAD Group
Tärkeitä oivalluksia ja tarvittavaa konkretiaa
Aava & Bangin panoksen brändistrategiaprosessissa Stolt näkee monelta kannalta ratkaisevana ja lisäarvoa tuovana.
“Oli tärkeää, että saimme mukaan ulkopuolista näkökulmaa. Aava & Bang tarjosi paljon oivalluksia ja malleja, jotka auttoivat tunnistamaan portfoliomme heikot kohdat”, Stolt sanoo.
Aava & Bangilla oli merkittävä rooli paitsi brändistrategiaprosessin fasilitoinnissa ja brändin rakentamisessa, myös brändin jalkauttamisessa.
“Saimme monia käytännön työkaluja käyttöömme: esimerkiksi päivitettyjä brändiohjeistuksia ja -materiaaleja, jotka toimivat konkreettisina askelina jalkauttamiseen. Aava & Bang pystyi muuttamaan monimutkaiset brändihaasteemme toteutettaviksi.”, Stolt tiivistää.
MagiCADin ydinviestiksi muotoutui “Enabling Exceptional”. Huolellisesti rakennetun brändiarkkitehtuurin ja brändistrategian kautta tätä kohti on helpompi suunnata kaikilla toiminnan osa-alueilla.
Tutustu asiakkaaseen
Käy tutustumassa MagiCAD Groupiin heidän nettisivuillaan.
Brändiuudistus palveluna
Brändi on parhaimmillaan yrityksenne tärkein kilpailuetu ja syy, jonka vuoksi asiakas sekä työntekijät valitsevat teidät. Me Aava & Bangilla rakennamme brändejä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat sitoutuvat. Osallistamme ja valmennamme henkilökuntaanne brändinrakentamisprosessiin varmistaen näin sitoutumisen myös brändin juurruttamiseen.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.


