Honkajoki

Sisäisen viestinnän käytänteet tehokkaammiksi 

  • Sisäisen viestinnän kehittäminen, vuosikello ja sisäisen viestinnän malli
  • Taustatyö ja nykytilan kartoitus
  • Johdon viestinnän käytänteiden ja kanavien kehittäminen
  • Työyhteisön kulttuurin ja yhteisten kohtaamisten vahvistaminen
  • Työpajat henkilöstölle
  • Palaverikäytänteiden kehittäminen
  • Tiedon saavutettavuuden vahvistaminen
  • Palautekäytänteiden tukeminen
  • Viestinnän tasojen, kanavien ja vastuiden selkeyttäminen
  • Toimenpiteiden juurtumisen seuranta ja sparraus
  • Sisäisen viestinnän kuukausipalvelun kumppanuus: intran sisällöntuotanto
Honkajoki - sisäisen viestinnän kehittäminen


Sisäisen viestinnän käytänteet tehokkammiksi

Honkajoki Oy käsittelee suomalaisilla maatiloilla, teurastamoilla ja lihanleikkaamoilla syntyneitä eläinperäisiä sivutuotteita ja jalostaa niistä orgaanisia raaka-aineita eri teollisuudenalojen hyötykäyttöön. Resurssiviisaat käsittely- ja tuotantoprosessit pohjautuvat kiertotalouden periaatteille. Yrityksen toimintaa ohjaavat vahvasti vastuullisuus, ympäristöystävällisyys, inhimillisyys, kasvuhakuisuus ja innovatiivisuus. Yritys työllistää noin 120 henkilöä. Honkajoki ja Aava & Bang toteuttivat sisäisen viestinnän kehittämisprojektin vuoden 2021 aikana, ja yhteistyö jatkuu kuukausittaisena myös vuonna 2022.

Tutustu Honkajokeen



Projektin alkaessa meillä oli hiljattain tehty työhyvinvointikysely, jossa tarve sisäisen viestinnän kehittämiselle nousi esille. Tarve oli tunnistettu meillä myös ennen henkilöstökyselyä yrityksen kasvun myötä.

 

Reetta Nevala
liiketoiminnan kehityspäällikkö
Honkajoki Oy
 

Lähtökohdat yhteistyölle nousivat tarpeista vahvistaa sujuvia sisäisen viestinnän käytänteitä

Honkajoen ja Aava & Bangin yhteistyön lähtökohdat kumpusivat tarpeista ja toiveista vahvistaa sujuvia sisäisen viestinnän käytänteitä työyhteisössään sekä yhteistä kulttuuria.

– Sisäisen viestinnän kehittämisprojekti sopi meille ajallisesti todella hyvin. Projektin alkaessa meillä oli hiljattain tehty työhyvinvointikysely, jossa tarve sisäisen viestinnän kehittämiselle nousi esille. Tarve oli tunnistettu meillä jo myös ennen henkilöstökyselyä yrityksen kasvun myötä. Aava & Bangin sisäisen viestinnän palvelu oli selkeästi ja laadukkaasti konseptoitu, ja pidimme eri toteutusvaihtoehdoista, joita meille esiteltiin, kertoo Honkajoki Oy:n liiketoiminnan kehityspäällikkö Reetta Nevala.

Honkajoen sisäisen viestinnän mallia lähdettiin luomaan ensin kattavan taustatyön kautta, johon kuului muun muassa yrityksen sisäisen viestinnän ja kulttuurin nykytilaa kartoittava kysely. Taustatyön pohjalta honkajokisille laadittiin tiivis etenemissuunnitelma keskeisistä sisäisen viestinnän kehittämisen toimenpiteistä. Etenemistä konkretisoitiin muun muassa erilaisin räätälöidyin työpajoin.

– Kun lähdetään toteuttamaan kehittämistyötä, ei organisaation sisältä välttämättä itse hahmota täysin, mitä kannattaisi lähteä kehittämään. Aava & Bang auttoi meitä toimenpiteiden täsmentämisessä. Saimme yhdessä askeleet määriteltyä ja askeleita oli myös mahdollista viilata matkan varrella, Nevala jatkaa.



Aava & Bangin sisäisen viestinnän palvelu oli selkeästi ja laadukkaasti konseptoitu, ja pidimme eri toteutusvaihtoehdoista, joita meille esiteltiin.

 

Reetta Nevala
liiketoiminnan kehityspäällikkö
Honkajoki Oy
Honkajoki
 

Tavoitteena vuorovaikutteisuuden ja tiedon saavutettavuuden vahvistaminen koko työyhteisössä

Honkajoen tavoitteena oli luoda ja vahvistaa sellaisia sisäisen viestinnän käytänteitä, jotka mahdollistaisivat vuorovaikutuksen virtauksen läpi työyhteisön. Sisäisen viestinnän projektissa keskiössä olivat erityisesti johdon viestinnän kehittäminen, kulttuurin ja yhteisten kohtaamisten vahvistaminen, palaveri- ja palautekäytänteiden kehittäminen sekä tiedon saavutettavuuden parantaminen. Projektissa luodulla sisäisen viestinnän vuosikellolla pyrittiin tukemaan asiakasta arjen viestintäkäytänteiden rytmittämisessä yrityksen eri tasoilla.

Reetta Nevalan mukaan sisäisen viestinnän projekti ja siinä luotu osallistamisen malli ovat lisänneet henkilöstön halua osallistua yhteiseen kehittämiseen. Hän kokee, että Aava & Bang on pystynyt tuomaan innovatiivisia, moderneja ja Honkajoen kulttuuriin sopivia ideoita viestinnän sujuvoittamiseen.

– Olemme pyrkineet ennen projektia sekä projektin aikana ja sen jälkeen pitämään mielen avoinna, ja olemme pystyneet yhteistuumin sopimaan, mikä sopii meille ja mitä kokeilemme. Suuret muutokset vaativat tietysti aikaa, mutta pienin askelin menemme systemaattisesti eteenpäin, Nevala sanoo.




Olemme pyrkineet ennen projektia sekä projektin aikana ja sen jälkeen pitämään mielen avoinna, ja olemme pystyneet yhteistuumin sopimaan, mikä sopii meille ja mitä kokeilemme. Suuret muutokset vaativat tietysti aikaa, mutta pienin askelin menemme systemaattisesti eteenpäin.

 

Reetta Nevala
liiketoiminnan kehityspäällikkö
Honkajoki Oy


 

Yhteistyö jatkuu sisäisen viestinnän mallin juurrutustyöllä

Honkajoen kanssa yhteistyö jatkuu myös alkuvaiheen jälkeen, kun sisäisen viestinnän mallia lähdetään konkretisoimaan arkeen kuukausipalvelun avulla. Juurrutustyössä keskitytään Honkajoen sisäisen viestinnän tukemisen lisäksi erityisesti yrityksen intran eri sisältökokonaisuuksien kehittämiseen, tuottamiseen ja systematisointiin. Tätä kautta pyritään tuomaan jatkuvuutta sisäisen viestinnän käytänteisiin.

– On hienoa, että meillä on nyt kumppani, joka jatkossakin tukee, sparraa ja auttaa meitä arjessa kuukausittain. Aava & Bangin ihmisten kanssa on ollut mukavaa tehdä yhteistyötä. Ihmisethän tätä työtä tekee, ihmisinä ihmisille. Ja sellainen olo on ollut, Nevala toteaa.



Honkajoki logo

Tutustu asiakkaaseen

Käy tutustumassa Honkajoen toimintaan heidän verkkosivuillaan. 

Tutustu Honkajokeen



On hienoa, että meillä on nyt kumppani, joka jatkossakin tukee, sparraa ja auttaa meitä arjessa kuukausittain. Aava & Bangin ihmisten kanssa on ollut mukavaa tehdä yhteistyötä. Ihmisethän tätä työtä tekee, ihmisinä ihmisille. Ja sellainen olo on ollut.

 

Reetta Nevala
liiketoiminnan kehityspäällikkö
Honkajoki Oy
GMM_ppt_pelto_01
 

Mitä tehtiin? 

  • Sisäisen viestinnän kehittäminen
  • Johdon viestinnän käytänteiden ja kanavien kehittäminen
  • Työyhteisön kulttuurin ja yhteisten kohtaamisten vahvistaminen
  • Palaverikäytänteiden kehittäminen
  • Tiedon saavutettavuuden vahvistaminen
  • Palautekäytänteiden tukeminen
 

Miten tehtiin?

  • Taustatyö ja nykytilan kartoitus
  • Työpajat henkilöstölle
  • Viestinnän tasojen, kanavien ja vastuiden selkeyttäminen
 

Jatkokehitys

  • Sisäisen viestinnän malli ja vuosikello
  • Konkreettisen toimenpiteiden vastuuttaminen
  • Toimenpiteiden juurtumisen seuranta ja sparraus
  • Sisäisen viestinnän kuukausipalvelun kumppanuus: intran sisällöntuotanto
 

Sisäisen viestinnän ja kulttuurin kehittäminen palveluna

Me Aava & Bangilla uskomme, että kaikista tärkein markkinointi tehdään yrityksen sisällä, ja haluamme rakentaa yrityksiä, johon sekä henkilöstö että asiakkaat sitoutuvat: laadukas työntekijäkokemus vahvistaa työnantajakuvaa ja näkyy ulospäin. Sisäisen viestinnän ja kulttuurin kehittämisen avulla rakennamme asiakasyritystemme tarpeisiin sopivan viestinnän mallin ja varmistamme uuden konseptin juurruttamisen arkeen. Kirkastamme yritysten vahvuustekijöitä, arvoja ja tekemisen ydintä sparraavalla otteella. Aloittaen sisäisen viestinnän kehittämisen johtotasolta varmistumme siitä, että muutos saa johdon tuen ja esimerkin, joka viestitään oikein myös muulle henkilöstölle.

Lue lisää palvelusta

aavabang-henkilosto-500kt-20211015-33

Timo Koponen

Partner, uudet asiakkaat

Soita +358 40 0542 778
timo.koponen@bang.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Olemme sinuun yhteydessä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

 

Tutustu myös näihin



3 min read

Liidien määrästä liidien laatuun – näin määrittelet ideaaliasiakkaan

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä käsittelevän blogisarjan ensimmäisessä osassa kävimme läpi yhteisten tavoitteiden...

3 min read

Tuotteista tai kuole – varmista paikkasi asiakkaan digitaalisella ostopolulla

Asiakkaiden ostoprosessi on digitalisoitunut pysyvästi. Gartnerin tutkimuksen mukaan 77 % B2B-ostajista kokee...

4 min read

Kaikki, mitä sinun täytyy tietää evästeistä (cookies)

Evästebannerit ovat olleet tiiviin keskustelun aiheena erityisesti keväästä 2020 asti, jolloin...