Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

 

Finla Työterveys

16 myyttiä työterveydestä

 

finla_myytit_mockup-1024x576.jpg

Miten saada nostettua yrityksen tunnettuutta niin, että päästään helpommin mukaan keskusteluihin, joissa työterveyspalveluiden ostamisesta päätetään? Tämän haasteen ohjaamana Aava & Bang ja Finla Työterveys Oy päättivät yhdessä hakea tunnettuuden kasvua kampanjalla, jossa katsojia herätellään tunnettujen sanontojen ja myyttien avulla.

Yhteistyö alkoi Markkinointitoimisto Bermudan kanssa ja jatkuu uuden Aava & Bangin kanssa yhtiöiden yhdistyttyä tammikuussa 2023. 



Mitä olemme tehneet?

  • Some
  • Kampanja
  • Luova idea
  • Video
  • Konseptointi ja sisältösuunnittelu
finla_myytit_mockup-1024x576.jpg

Työterveyspalveluiden markkinoilla kilpailu on kovaa, ja Finla on suhteellisen pieni toimija verrattuna terveysalan jättiläisiin. Finla pyysi Aava & Bangilta ideoita, joiden avulla Finla voisi parantaa tunnettuuttaan yritysasiakkaiden silmissä.

Yhteisessä työpajassa kampanjan tavoitteet, viestin kulmakivet ja viestinnän haasteet määriteltiin alla olevan kuvan mukaisesti. 



finla_refe_tavoitteet-1024x576.png

Paitsi että Finla on erikoistunut työterveyteen, se poikkeaa monista kilpailijoistaan sillä, että se on alun perin yhdistysmuotoinen, yhteiskunnallinen yritys, jonka asiakkaat omistavat. Näin ollen sen resurssit kilpailla isojen kaupallisten toimijoiden kanssa ovat rajalliset, mutta toisaalta sillä on merkittävä etu puolellaan siinä, että sen arvopohja on erilainen. Finlalla olisi rahkeita toimia uskottavana ja luotettavana hyvän työterveyden puolestapuhujana, miksei myös terveyden laajemminkin. 

Finlalla on myös näyttöä siitä, että se tuntee suomalaisen työn ja työntekijät, ja se tarjoaa poikkeuksellisen laadukasta ja kokonaisvaltaista työterveyttä, joka on pitkällä aikavälillä kustannustehokasta yritykselle.  




 Asiakkaiden aito tunteminen on yksi niistä kulmakivistä, miksi saamme vuodesta toiseen käsittämättömän hyviä tuloksia mm. asiakastyytyväisyyskyselyissämme. Kun yritykselle nimetyllä työterveystiimillä on kokonaiskäsitys juuri kyseisen yrityksen henkilöstön terveydestä ja hyvinvoinnista, mahdollisista ongelmista, huolista ja riskeistä, voimme arvojemme mukaisesti rohkeasti toimia yrityksen kumppanina.

Sanna Heiskanen, Viestintäkoordinaattori, Finla


Alkuvaiheessa kampanjan luovan idean löytämistä varten Finlaa pyydettiin määrittelemään toiveensa alla olevan kuvan mukaisilla akseleilla:


finla_tonari-1024x576.png
Finlalaisille tehtiin myös kysely, jonka avulla voitiin haarukoida viestinnän tyyliä ja sisältöä tarkemmin.

Ohessa näyte kyselyn tuloksista:


finla_taustakysely-1024x410.png

Tekevälle sattuu, vai sattuuko? 

Keskeiseksi viesti-ideaksi valikoitui ”16 myyttiä työterveydestä”. Myytinmurtajien tyyppinen sarja tarinoita antaa mahdollisuuden esittää yleisiä terveyteen ja työkykyyn liittyviä stereotypioita ja tarjota niiden vastapainoksi faktoja. ​Myyttien ja väitteiden kautta voitiin näyttää erilaisia terveysongelmien ilmenemismuotoja, syitä sekä ratkaisuja Finlan, työnantajan ja työntekijän näkökulmista.​ 

16 myyttiä työterveydestä:

1. Aika on rahaa.
2. Ensi viikon jälkeen helpottaa.
3. Suomalainen ei turhasta valita.
4. Periksi ei anneta.
5. Vaikka läpi harmaan kiven.
6. Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa.
7. Raskas työ vaatii raskaat huvit.
8. Rankka työ käy urheilusta.
9. Ei työ tekemällä lopu.
10. Aikainen lintu madon nappaa.
11. Luova mieli toimii 24/7.
12. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.
13. Jokainen kriisi vahvistaa.
14. Paineessa ne timantitkin tehdään.
15. Tekevälle sattuu.
16. Työterveydestä haetaan vain saikkua.

 

Viestit toimivat kevyellä räätälöinnillä eri toimialojen konteksteissa ja useissa kanavissa. Kampanjan tueksi tehtiin myös ladattava opas, jossa myyttitarinoita käsitellään perusteellisemmin.​ 

 

Videomainonta kärjessä 

Mikä olisi sitten paras keino myyttien esittelemiseen? Konseptisuunnittelija Petteri Laakso kertoo: "Aluksi oli suunnitelmana kuvata Finlan asiakasyritysten tiloissa henkilöstöä, jolloin Finlan ja asiakkaan yhteistyön olisi voinut esittää konkreettisesti ja realistisesti. Haasteensa toi kuitenkin mm. hankala koronatilanne, jossa tämän kaltaisten videoiden tekeminen olisi ollut vaikeaa eikä lopputulos olisi välttämättä ollut ihan niin viihdyttävä kuin tavoitteisiin oli määritelty. Vaihtoehtoisena toteutustapana harkittiin videoiden tuottamista kuvapankkien videoiden avulla. Muutaman nopean kokeilun jälkeen oli selvää, että oikea ja kaiken lisäksi erittäin kustannustehokas tapa myyttien esittelyyn oli löytynyt."

Videot olisivat noin puolen minuutin mittaisia klippejä, joissa esitetään väite (myytti), jota visualisoidaan humoristiseen tyyliin musiikin säestyksellä, ja lopuksi esitettäisiin myyttiä tukeva tai sen kumoava lyhyt fakta.

  

 

Kissa pöydälle! 

Toukokuussa 2022 aloitettiin kampanjan ensimmäisellä vaiheella, jossa keskiössä oli toimialoista teollisuus. Paitsi kohderyhmien rajausta, toimialakohtaisuus tarkoitti sitä, että kampanjassa käytetyt esimerkkitapaukset ja kuvitukset sijoittuisivat pääasiassa teolliseen toimialaan. Toimialakohtaista vaiheistusta puolsi myös se, että eri toimialoilla yleisimmät työterveyshaasteet poikkeavat suuresti toisistaan. 

Videoiden esityspaikkoina toimivat YouTube (in-stream-mainoksina), Facebook, Instagram sekä LinkedIn. Näiden lisäksi kampanjassa käytettiin mm. still-kuvamuotoisia bannerimainoksia, natiivimainoksia ja ulkomainoksia.  

Tämäntyyppisten kampanjoiden tulokset eivät näy yhdessä yössä, mutta asiakastarinan kirjoittamisen hetkellä ensimmäisiä merkkejä tunnettuuden kasvamisen vaikutuksista on jo havaittavissa Finlan myynnissä. Syksyllä 2022 kampanja saa jatkoa uusien vaiheiden muodossa, jossa esitellään myyttejä uusien toimialojen näkökulmasta uusille kohderyhmille.  



Näyttökuva 2023-12-5 kello 12.26.03

Tutustu asiakkaaseen

Käy tutustumassa Finlan toimintaan heidän nettisivuillaan.

Tutustu Finlaan



 

Vaikuttavat sisällöt 

Viestinnän asiantuntijamme ovat apunasi, kun kaipaat vaikuttavia sisältöjä, jotka synnyttävät tuloksia ja tunteita. Meiltä saat kaiken, mitä vaikuttava viestintä vaatii – oli kyseessä sitten graafiset materiaalit, copywriting, tiedotteet, tapahtumat, vastuullisuusraportit, mediasuhteet tai webinaarit.

Lue lisää palvelusta

Timo Koponen

Timo Koponen

Partner, uudet asiakkaat

Soita +358 40 0542 778
timo.koponen@bang.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.