Europcar
Työyhteisöviestinnän kehittämishanke ja strategiaviestinnän sanoittaminen
Aava & Bang auttoi Europcaria toteuttamaan työyhteisöviestinnän kehittämishankkeen hallitun suunnitelmallisesti ja sanoittamaan strategian ymmärrettävään muotoon.
Europcar on on Suomen johtava autovuokraamo, jossa asiakkaita palvelee 190 autonvuokrauksen ammattilaista yli 30 paikkakunnalla. Suomen toimintojen tukena on laaja kansainvälinen Europcar-verkosto.
Europcarin tavoitteena on ylittää asiakkaan odotukset yhteispelillä ja sujuvalla palvelulla: tarjota autonvuokrauksen parhaat valinnat, turvalliset ratkaisut ja matkustusmukavuus sekä tuottaa muistoja, jotka jättävät hymyn asiakkaan huulille.
Mitä olemme tehneet?
- Nykytila-analyysi sisältäen kyselyt henkilöstölle ja johdolle
- Työpajatyöskentely
- Strategian sanoittaminen
- Tavoitekulttuurin määrittäminen
- Viestintästrategia ja -suunnitelma (sis. viestintäkanavastrategia)
- Esihenkilövalmennus
Kohti sisäisen viestinnän perusteellista kehitystä
Sisäinen viestintä oli koettu Europcarilla kehittämiskohteeksi jo pidemmän aikaa, ja vuonna 2024 asia nousi taas esille henkilöstötyytyväisyyskyselyn tuloksissa. Haasteet olivat moninaiset ja uudistamisen tarve tunnistettiin usealla osa-alueella.
“Lähtötilanteessa sisäisen viestinnän strategiaa ei ollut eikä sisäistä viestintää johdettu. Sisäiset viestintäjärjestelmämme ja -rakenteemme olivat monelta osin kömpelöitä ja vanhanaikaisia eivätkä sellaisenaan tukeneet nykyaikaisen, liikkuvan ja modernin työn tarpeita”, kuvailee Europcarilla liiketoiminnan kehityspäällikkönä toiminut Minna Karppi.
Sisäisen viestinnän toteutumista jarruttivat myös oikeanlaisten käytäntöjen puute sekä roolien epäselvyys.
“Koko organisaatiotasolla sisällöntuottajien, tiedotusvastuussa olevien ja tiedon ajantasaisuuden ylläpitäjien määrä oli vähäinen ja heidän roolinsa sekä viestintävastuunsa olivat epäselvät. Esihenkilöt tarvitsivat tukea, selkeyttä ja kannustusta sisäiseen viestintään. Tieto kulki jotenkin ylhäältä alas, mutta ei toisinpäin, ja vertikaalinen tiedonjako oli vähäistä”, Karppi jatkaa.
Kun nämä haasteet oli tunnistettu, sisäisen viestinnän kehitystyöhön haluttiin lähteä huolellisesti ja perusteellisesti.
“Sisäisen viestinnän on tuettava strategiaa, arvoja ja kulttuuria, joten totesimme, että nekin on aika määritellä, kirkastaa ja sanoittaa vastaamaan nykyisen johdon tahtotilaa. Näin kehitystyön suunnitelma muuttuikin isommaksi hankesuunnitelmaksi”, Karppi toteaa.
“Totesimme myös, että tarvitsemme ulkopuolista tukea kehityshankkeen laadun varmistamiseksi. Valitsimme tueksi tahon, jonka osaamisalueisiin kuului strategian suunnittelu ja toteuttaminen, kulttuurin rakentaminen, viestintä, muutosjohtaminen, kouluttaminen, sujuva työpäiväkokemus, palvelumuotoilu ja käyttäjälähtöinen suunnittelu”, Karppi luettelee.
Kumppaniksi valikoitui Aava & Bang, jolla oli kaikki edellä mainitut osa-alueet hallussa – ja kemiatkin osuivat kohdalleen heti alusta lähtien.
"
Kun etsimme kumppania ja tapasimme eri palveluntarjoajia, Aava & Bangin Minna Haapsaaren kanssa henkilökemiat natsasivat heti ja valinta tuntui oikealta. Minna on palvelumuotoilija kuten minäkin, ja puhuimme heti samaa kieltä. Halusimme lähteä suunnittelemaan sisäistä viestintää käyttäjälähtöisesti.
Minna Karppi, liiketoiminnan kehityspäällikkö, Europcar

Aava & Bang tukena koko laajassa hankkeessa
Yhteistyöhön ryhdyttiin Europcarilla jo tehdyn hankesuunnitelman pohjalta, joka lopulta sisälsi nykytila-analyysin, yhtiön strategiaviestinnän ja arvojen kirkastuksen, kulttuurin tahtotilan sekä kulttuurin kulmakivien määrittelyn sekä viestintästrategian ja -suunnitelman. Myös esihenkilöitä valmennettiin. Lisäksi tärkeä roolinsa oli osaamisen kehittämisellä ja muutosjohtamisella, jota toiminnan jalkautus käytännössä on.
Työnjako suunniteltiin yhdessä niin, että osassa vaiheista ja toimenpiteistä Aava & Bang oli tukiroolissa ja osassa toteuttajana – esimerkiksi strategia- ja kulttuurityöpajat sekä johdon valmennukset olivat kokonaan Aava & Bangin vetovastuulla.
“Työstimme paljon myös itse, ja Aava & Bang toimi näissäkin vaiheissa laadun varmentajana, että toimimme oikein ja teemme asioita oikeassa järjestyksessä. Brainstormasimme palavereissa sekä yhteisessä työtilassa, ja aktiivisen vuorovaikutuksen avulla tiesimme koko ajan molempien osapuolten vastuut sekä tehtävät hankkeen aikana. Kaikki solahti paikoilleen tosi luonnollisesti ja asioiden etenemisestä oli koko ajan turvallinen olo”, kuvailee Karppi.
Systemaattisella yhteistyöllä saatiin aikaan erittäin kattava lopputulema, jolla sisäisen viestinnän onnistumiseen jatkossa on loistavat edellytykset:
- Uusi yrityksen strategia: visio, missio, manifesti
- Arvojen ja toimintaperiaatteiden määrittely sekä sanoitus johtoa ja henkilöstöä osallistaen
- Organisaatiokulttuuri: kulttuurin kulmakivet, organisaatiokulttuurin tahtotila, fokusalueet
- Viestintästrategia: viestinnän periaatteet, strategiset pääpainopisteet ja kehitystoimet
- Viestintäsuunnitelma: viestintävälineet, kanavastrategia, viestinnän pelisäännöt sekä Viestinnän ja kulttuurin käsikirja
- Johtamisviestinnän malli ja periaatteet
- Sisäisen viestinnän kanavia: uusi moderni intranet ja suunnitelma Teams-kanavarakenteen uudistamiseksi.
Karppi kokee, että yhteistyö Aava & Bangin kanssa sujui erinomaisesti ja asiantuntijoiden osaamiseen oli helppo luottaa.
“Olimme todella tyytyväisiä. Saimme Aava & Bangilta tarvittavan laadunvarmistuksen, ja joka asiassa löytyi ammattitaitoinen henkilö meitä tukemaan. Tietyissä asioissa tarvitsimme vain vähän kannustusta ja varmistusta, mutta esimerkiksi työpajojen fasilitoinnin ulkoistimme mielellämme strategille. He tekivät asiat helposti ymmärrettäviksi ja saivat työpajoissa kaikki innostumaan ja osallistumaan aktiivisesti vaikeaksikin koettuihin asioihin.”
"
Aava & Bang onnistui taitavasti kiteyttämään ja viimeistelemään sanoitukset. Myös ohjausryhmätyöskentely toimi tosi hyvin ja valmennuksista pidettiin. Kaikessa tekemisessä oli hyvin ihmislähtöinen ja positiivinen ote – eikä tämä tunne jäänyt vain minulle, vaan myös muulle osallistetulle organisaatiolle. Jokainen ymmärsi keskusteltavat asiat ja sai äänensä kuuluviin.
Minna Karppi, liiketoiminnan kehityspäällikkö, Europcar

Kehitystyön hyödyt näkyvät hyvin laajasti
Mittavan työn jälkeen kehityshankkeen tuotosten juurrutus on nyt alkamaisillaan isommin. Tätä vaihetta varten on olemassa selkeät toimintasuunnitelmat siitä, mitä toimenpiteitä missäkin kohta tehdään. Osaamisen siirtäminen aloitettiin jo hiukan aiemmin, ja yhtenä ensimmäisistä henkilöstölle selkeämmin näkyvistä toimenpiteistä lanseerataan uusi intranet. Samalla esitellään uusi strategia, arvot ja viestintästrategia.
Karppi näkee, että kehityshankkeen ja Aava & Bangin panoksen merkitys Europcarille on ollut suuri, ja vaikutukset tuntuvat monella toiminnan osa-alueella.
“Selkeästi määritelty strategia, visio, missio ja arvot tukevat kaikkea kehittämistä. Johdon näkökulmasta hanke mahdollistaa muun muassa tavoitteiden toteutumisen, sisäisen viestinnän tehostumisen ja virheiden määrän vähenemisen. Organisaatio ketteröityy ja muutosjohtaminen tehostuu, mikä vähentää hukkatyöaikaa ja lisää tuottavaa työaikaa.”
“Henkilöstölle kehityshanke puolestaan tarjoaa ajantasaista ja helposti saatavilla olevaa tietoa, mikä parantaa työntekijäkokemusta sekä nopeuttaa perehtymistä. Hankkeen hyödyt näkyvät myös selkeinä viestintävastuina ja rooleina sekä johdon tukena ja kannustuksena. Toimiva sisäinen viestintä rakentaa vahvaa yrityskulttuuria, joka parantaa yhteisöllisyyttä ja työnantajamielikuvaa.”
Jo itse kehitysprosessi on osallistamisen kautta tuonut tärkeitä positiivisia vaikutuksia Europcarin sisällä:
“Olemme oivaltaneet, että viestintä on yhteinen asia ja parempaa Europcaria tulee rakentaa yhdessä. Sisäinen viestintä ei ole pelkästään johdon, kehityshenkilöiden tai kenenkään yksittäisen tahon asia. Tämä on ratkaiseva muutos, sillä vain yhdessä luoduista tavoitteista innostuvat ihmiset rakentavat kulttuuria, joka varmistaa strategian toteutumisen. Avainasemassa on myös johdon sitoutuminen: ennen kuin muilta vaaditaan mitään, johdon täytyy sitoutua strategian mukaiseen toimintaan”, Karppi toteaa.

Strategiaviestintä palveluna
Muuttuvassa maailmassa ja toimintaympäristössä organisaatiolta vaaditaan joustavuutta, nopeaa reagointikykyä sekä vuorovaikutteista ja avointa strategiaviestintää. Autamme asiakkaitamme sekä strategian määrittämisessä että sen kiteyttämisessä ja viestinnällistämisessä helposti omaksuttavaan muotoon. Viestinnällistäminen voi pitää sisällään esimerkiksi strategian visualisointia, tarinallistamista ja kokoamista pelikirjan muotoon.
» Lue lisää palvelustamme
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.