kood/Sisu
Väylä teknologian maailmaan ja IT-alalle – lanseeraussuunnitelma ja hakukampanja uudenlaiselle koodikoululle.
Taustalla IT-alan osaajia tarvitsevat yritykset
kood/Sisu – moderni ja kansainvälinen koodikoulu perustettiin Kuopioon, koska paikalliset yritykset, kuten Ponsse, Istekki ja Normet, kaipasivat lisää ohjelmointialan osaamista Pohjois-Savoon. Koulun tarkoituksena on tarjota uudenlainen ja käytännönläheinen kouluttautumismalli perinteisten tutkintokoulutusmuotojen rinnalle. Opiskelu tapahtuu yrityselämän tarpeista lähtien, keskittyen vain sellaisiin taitoihin, joita tarvitaan laadukkaassa ohjelmistoalan osaamisessa.
kood/Sisun tavoitteena on tuoda organisaatiot sekä tulevat ohjelmistoalan ammattilaiset lähemmäs toisiaan rakentaen samalla kansainvälisesti kiinnostavaa IT-ekosysteemiä sekä kasvattaen suomalaisten yritysten kilpailukykyä maailmalla. Kaksi vuotta, ei oppitunteja, ei opettajia, vain sitä itseään – ohjelmointia kood/Sisu -yhteisössä tiiviissä yritysyhteistyössä.
Tule sellaisena kuin olet – lähde ohjelmoijana. kood/Sisu on väyläsi teknologian maailmaan ja unelmaduuniin!
Alla lainaus lanseeraussuunitelmastamme, jossa tavoitteennamme oli kiteyttää mikä kood/Sisu on ja mitä se merkitsee hakijalle:
Mitä olemme tehneet?
- Viestien kiteytys
- Lanseeraussuunnitelma
- Digimarkkinointi
- Sisällöntuotanto
“
Meillä ei ollut aloittaessa edes verkkosivuja, joten alku oli tosi tomakka. Siihen peilaten valittiin kyllä oikea kumppani, te pysyitte meidän perässä ja johditte projektia omalta osaltanne tehokkaasti. Se oli ihan ehdottoman tärkeää kampanjan onnistumisen kannalta.
– Laura Nykänen, johtaja, kood/Sisu
Pyörät pyörimään – digipainotteinen lanseeraussuunnitelma nopealla aikataululla
EU ja ELY-keskus myönsivät kood/Sisun perustamiseen rahoitusta syksyllä 2023, jonka jälkeen suunnittelu lähti vauhdilla käyntiin. kood/Sisun johtajaksi valittiin Laura Nykänen ja markkinointiassistentiksi Arto Holopainen. Markkinointikumppaniksi valikoitui Aava & Bang.
Meidän tehtävämme oli kiteyttää markkinointiviestit, tarina ja arvoviestit sekä luoda suunnitelma digipainotteisesta lanseerauskampanjasta.
Artolla ja Lauralla oli lanseeraushuumassa muutama muukin pallo ilmassa, kun samaan aikaan tuli suunnitella muun muassa brändiä ja sivustoa sisarkoulu kood/Jõhvin kanssa sekä koko tulevaa hakuprosessia ja yhteistyökumppaniverkoston kasvattamista.
Yhteistyö ja lanseeraussuunnitelma purkitettiin nopeassa aikataulussa, sillä tavoitteena oli saada koulua tunnetuksi sekä hakuaika ihmisten tietoisuuteen vauhdilla.
– Etsimme kumppania, joka pystyisi auttamaan meitä monipuolisesti lanseerauskampanjassa. Meillä ei ollut aloittaessa edes verkkosivuja, joten alku oli tosi tomakka. Siihen peilaten valittiin kyllä oikea kumppani, te pysyitte meidän perässä ja johditte projektia omalta osaltanne tehokkaasti, kertaa kood/Sisun johtaja Laura Nykänen.
– Markkinointitoimiston näkökulmasta meitä helpotti, että pöydän (tai ruudun) toisella puolella istuivat kaksi selkeästi kokenutta markkinoinnin ammattilaista. Kohderyhmiä, arvoviestejä ja hakijaprofiilien hakumotiiveja oli jo kattavasti mietitty, joten meidän tehtävämme oli kiteyttää viestit selkeäksi paketiksi, jota pystyisi käyttämään monipuolisesti sekä hakuaikana että sen jälkeen, kertoo Aava & Bangin strateginen suunnittelija Anne Niemi.
Lanseeraussuunnitelman jalkauttaminen – tuloksia ja kanavavalintoja boksin ulkopuolelta
Sen lisäksi, että suunnitelmassa määriteltiin kood/Sisun lanseerauskonsepti, tehtiin myös tarkat suunnitelmat siitä, millä keinoilla ja sisällöillä potentiaaliset opiskelijat tavoitetaan. kood/Sisun tavoitteena on saada kevään sprinteille hakupaikat täyteen sekä ensimmäinen täysi opiskelijaryhmä aloittamaan maaliskuussa 2024.
Kampanja rakennettiin kolmivaiheiseksi, aluksi kahdelle kohderyhmälle sekä kahdella kielellä – niin suomeksi kuin englanniksi sen testaamiseksi, kumpi kieli toimii paremmin. Valituille kohderyhmille määriteltiin kanavat sekä markkinoinnin kärkiviestit. Mainontaa tehtiin monikanavaisesti niin Metassa, LinkedInissä, TikTokissa kuin Google Adsissäkin. Lisäksi oikean kohderyhmän tavoittamiseksi kokeiltiin Redditiä, Tinderiä sekä Badoota ja tulevaisuudessa kokeiltavaksi jäi myös Twitch.
– Kanavia lähdettiin kokeilemaan tosi pelottomasti, ja ollaan siihen tosi tyytyväisiä. Erityisesti Reddit oli meille toimiva kanava, kommentoi Nykänen.
Ennen haun avaamista kaikille kohderyhmille kohdennettiin ennakkomainontaa, jonka tavoitteena oli kasvattaa kood/Sisun tunnettuutta. Hakuajan aikana mainontaa tehostettiin kohderyhmäkohtaisilla kampanjoilla ja tarkasti suunnitelluilla kärkiviesteillä. Muutama viikko kampanjan käynnistämisen jälkeen keinovalikoimaan otettiin myös uudelleenmarkkinointi (remarketing) sivustolla käyneille. kood/Sisulla sekä materiaaleihin että yhteistyön tuloksiin ollaan oltu erittäin tyytyväisiä.
– Olemme tosi hyvässä yhteistyössä miettineet sitä, miten lisää hakijoita saadaan, ovatko myyntiargumentit oikeita ja puhuttelevia kohderyhmillemme. Myös visuihin olen ollut tosi tyytyväinen, erityisesti ottaen huomioon sen, että alussa meillä ei ollut muuta materiaalia kuin brändivärit ja logo. Tyhjästä on siis ollut pakko nyhjäistä, mutta siinä on onnistuttu. Olen tosi tyytyväinen, että näin kevyistä lähtökohdista olette onnistuneet taikomaan onnistunutta ja laadukasta kampanjamateriaalia, Nykänen summaa.
“
Ylipäänsä yhteistyö on ollut tosi sujuvaa. Tuntuu kuin tekisi omien tyyppien kanssa töitä – voi olla matalalla kynnyksellä yhteydessä, kommunikointi on sujuvaa, eikä ole turhaa pönötystä. Palavereissa on ollut myös tosi hauskaa. Henkilökemiat ovat nykytyöelämässä tosi tärkeitä ja on ollut mukava tehdä töitä kumppanin kanssa, jota ei koe ulkopuoliseksi vaan aidosti osaksi tiimiä. Kaikin puolin olen ollut tyytyväinen, että ollaan valittu teidät tähän juttuun.
– Laura Nykänen, johtaja, kood/Sisu
Tuloksia kahden kuukauden lanseerauskampanjasta
kood/Sisun päätavoite oli saada 150 opiskelijaa aloittamaan koulussa keväällä 2024. Vain parissa kuukaudessa onnistuimme saamaan 1400 valintatestin tekijää, joista maksimissaan 350 hakutestin läpäissyttä etenee sprinttivaiheeseen eli varsinaiseen valintakokeeseen. Heidän joukostaan valitaan kouluun pääsevät opiskelijat.
– Me ollaan tiimin kanssa niin innoissamme siitä, että yli tuhat ihmistä on hakenut kouluun, josta meillä ei ole vielä mitään näyttöjä. Ilmoittautuessaan valintasprinteille jengi on klikannut rastin ruutuun, että on nähnyt mainontaa tai kuullut suosituksia meistä. Nämä ovat merkkejä siitä, että yhteistyössä Aava & Bangin kanssa määritellyt kohdennukset ja kanavat ovat olleet kampanjassa oikeita, kertoo Nykänen.
0
Mainosten näyttöjä
0
Mainonnan klikkauksia
0
Verkkosivuvierailijoita
0%
Konversioprosentti*
Kampanjan aikana kood/Sisun verkkosivuille saatiin liikennettä 55 500 uniikin vierailijan verran. Kaikista vierailijoista yli 80% päätyi sivulle juuri maksetun mainonnan kautta. Tavoitteena oli saada vierailijat suorittamaan verkossa hakutesti ja jatkamaan hakuprosessia sprintti-ilmoittautumiseen asti. 7,9% kaikista verkkosivuvierailijoista aloitti hakutestin täyttämisen*. Kaikista hakutestin aloittaneista vierailijoista 50 % saatiin mainonnan kautta. 31% testin aloittaneista teki sen loppuun asti ja testin läpäisseistä 20% ilmoittautui valintasprintille. Kaiken kaikkiaan kampanjan aikana saatiin valintasprinteille ilmoittautumaan 317 valintatestin läpäissyttä hakijaa.
“
Olemme saaneet yli tuhat ihmistä tekemään nettitestin ja hakemaan meidän kouluun – se on ihan järjetön onnistuminen! Haku vielä kesken, eli numero ehtii vielä kasvaa. Se on iso onnistuminen, että näin lyhyessä ajassa olemme saaneet ihmiset kiinnostumaan. Siinä Aava & Bangillä on iso osuus.
– Laura Nykänen, johtaja, kood/Sisu
kood/Sisulta sataa kiitoksia myös Aava & Bangin asiantuntijoille ja koko tiimille.
– Haluan lähettää ehdottomasti myös Annelle, Tuomakselle ja Miralle kiitokset. Heiltä löytyi hyvää huumoria ja paljon osaamista, ja he osasivat ottaa myyntiargumentit hienosti huomioon. Esimerkiksi Tinder-mainoksista tuli ihan jäätävän hauskoja ja hyviä. Anne taisi olla suurin syy siihen, miksi yhteistyö lähti käyntiin niin hyvin, hän löysi punaiset langat ja veti ne hyvin yhteen. Se loi markkinoinnin tekemiselle hyvät raamit, Nykänen summaa.
Hakuaika on käynnissä
Siirry ohjelmointialalle tästä
Lanseeraussuunnitelma
Kun on aika lanseerata uusi tuote tai palvelu, olemme apunasi. Uuden tuotteen tai palvelun lanseeraus liiketoiminnon, myynnin ja markkinoinnin yhteinen ponnistus, joka on syytä suunnitella huolella. Lanseeraussuunnitelma takaa meille yhteisen ymmärryksen tavoitteista, toimenpiteistä, vastuualueista ja mittareista.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.