Millog Group
Konserni- ja yhtiötason strategian viestinnällistäminen tavalla, joka on ymmärrettävä, innostava ja helppo viedä arkeen.
Millog Group turvaa yritysten ja viranomaisten toimintavarmuutta ja tehokkuutta kaikissa tilanteissa ja olosuhteissa, missionaan rakentaa yhdessä parempaa ja turvallista tulevaisuutta. Avaintoimialoja ovat teollisuus, infra ja liikenne sekä maanpuolustus ja viranomaistoiminta. Groupiin kuuluu kolme yhtiötä: Millog Oy, Millog Marine & Power Oy ja Senop Oy. Millog Groupin päätehtävä on perustamisesta asti ollut strateginen kumppanuus Puolustusvoimien kanssa materiaalin ylläpidossa.
Mitä olemme tehneet?
- Strategian viestinnällistäminen
- Osallistavat työpajat johdolle
- Osallistavat kyselyt esihenkilöille sekä strategiatarinat ulkoiseen ja sisäiseen käyttöön
- Strategiakuva
Toiveena uusi lähestymiskulma strategiaviestintään
Millog Groupissa oli panostettu perusteellisesti strategiatyöhön vuosien 2023–24 aikana ja kokoon oli saatu erittäin kattava setti painavaa asiaa. Strategiaviestintäkään ei ollut vierasta, mutta tällä kertaa siihen kaivattiin uutta näkökulmaa.
“Olimme tehneet strategiatyötä pitkän kaavan mukaan, mutta miten se sanoitetaan ja miltä strategia näyttää – siihen kaipasimme apua Aava & Bangilta”, avaa Millog Oy:n viestintäpäällikkö Maria Takalo lähtötilannetta.
Takalo otti yhteyttä Aava & Bangiin keväällä 2024 nähtyään somessa aiemmin tehtyjä asiakascaseja.
“Erityisesti Aava & Bangin Minna Haapsaaren asiantuntemukseen kiinnitin somessa huomioni. Meillä oli jo aiemmin ollut ajatuksissa työyhteisöviestinnän kehittäminen, ja näin Minnan voimakkaana työyhteisöviestinnän kehittäjänä. Onhan strategiaviestintä samalla myös muutosviestintää ja työyhteisöviestintää.”
"
Olimme kyllä aiemminkin onnistuneet strategiaviestinnässä, mutta nyt halusimme siihen jotain erilaista. Esimerkiksi visuaalisena keinona meillä oli aiemmin käytetty animaatiota. Nyt toiveena oli saada uudelta kumppanilta uudenlaisia ideoita etenkin työyhteisöviestinnän näkökulmasta.
Maria Takalo, viestintäpäällikkö, Millog

Yhdessä työstäen saatiin ydin esiin – tuloksena visio, missio, tarinat ja kuva
Millog Groupin kolme yhtiötä, 1300 asiantuntijaa ja 31 toimipaikkaa eri puolilla Suomea muodostavat laajan ja monimuotoisen kokonaisuuden, mikä asettaa kovat vaatimukset myös strategiaviestinnälle. Strategia ei koske vain johtoryhmää ja esihenkilöitä, vaan sen on oltava ymmärrettävä koko henkilöstölle.
Strategian viestinnällistämisen tärkeänä tavoitteena oli selkeyttää, mikä on groupin tahtotila ja mikä puolestaan sen alla toimivien yksittäisten yhtiöiden. Haasteena oli se, miten tuoda esille asioita, jotka eivät ole olennaisia kaikille konsernin yhtiöille, kuten kansainvälistyminen. Strategiasta haluttiin viestiä niin, että se tuntuu kaikille omalta eikä aiheuta kenellekään turhaa painetta.
“Aluksi toteutimme Aava & Bangin kanssa esihenkilöillemme suunnatun kyselyn, johon olimme jo itse miettineet sisältöä, mutta toteutus konkretisoitui heidän kanssaan. Kysely oli ihan avainasemassa tässä projektissa: se avasi monia asioita ja linjasi lopulta paljon myös strategiaviestintää. Totesimme, että meillä on aikamoisia eroja niin talon sisäisessä kulttuurissa kuin siinä, miten esihenkilöt tiedostavat oman roolinsa”, Takalo kertoo.
Yhteisissä työpajoissa Aava & Bangin kanssa Millog Group työsti sekä konserni- että yhtiötasoisen strategian viestinnällistämistä henkilöstölle kohdennetuksi tarinaksi, joka on ymmärrettävä ja innostava – jotta jokainen työntekijä ymmärtää, mihin Millog Group konsernina ja jokainen sen yhtiö on matkalla. Oli myös tärkeää pystyä kiteyttämään, mikä oli kunkin yhtiön rooli koko konsernin strategiassa.
“Onnistuimme saamaan aikaan hyvän muotoilun, konkreettiset askeleet kohti turvattua huomista. Aava & Bangin työn pohjalta muotoutuivat myös visiomme ja missiomme. Meillä oli selkeä kuva tavoitteista, mutta emme osanneet sanallistaa niitä kiinnostavasti ja vaikuttavasti. Tähän saimme apua Aava & Bangilta”, Takalo kertoo.
Konkreettisina lopputuotoksina yhteistyöstä syntyivät strategiatarinat sekä sisäiseen että ulkoiseen käyttöön ja strategiakuva, joka havainnollistaa olennaiset asiat yhdellä silmäyksellä.
“Strategia itsessään on aika raskasta PowerPoint-sisältöä, mutta tämä kuva kertoo ja kiteyttää tärkeimmän ajatuksella jos et muuta muista, niin muista tämä”, Takalo kuvailee.
"
Yhteistyöstä Aava & Bangin kanssa jäi miellyttävät fiilikset ja kokemukset. Yhteistyö oli hyvin avointa ja keskustelevaa, ja koko ajan mentiin eteenpäin. Oli todella mielenkiintoista nähdä, miten ryhmätyömme pohjalta syntyi tarina. Vaikka aikaa ehti kulua ennen kuin pääsimme toimeenpanovaiheeseen, edelleen tarina on validi.
Maria Takalo, viestintäpäällikkö, Millog

Tehdyn pohjalta strategia oli helppo viedä arkeen
Käytäntöön viemisen helppous oli tavoitteena jo koko yhteisessä prosessissa, ja Takalon mukaan siinä onnistuttiin hienosti.
“Saimme strategian päälinjat valmiiksi jo viime kesänä, jonka jälkeen hiomme toiminta- ja toteutusmallia sekä kirkastimme tavoitetilaa. Tämän jälkeen määrittelimme toimenpiteet, eli konkreettiset projektit, joilla saavutamme tavoitteemme. Nyt olemme pikkuhiljaa siirtyneet strategian toteutusvaiheeseen”, Takalo kertoo.
“Yhteistyöstä ja keskusteluista syntyi idea siitä, miten strategiaa lähdetään tuomaan arkeen. Kun Aava & Bang oli muotoillut strategiaviestinnän tavoitteet, kohderyhmät ja konseptin, siitä oli helppo jatkaa eteenpäin omin voimin. Teimme toteutuksen tueksi viestintäsuunnitelman, jossa toimenpiteet on esitetty kuukausitasolla yksityiskohtaisesti. Aava & Bangilta saimme apua myös konsernin viestintäsuunnitelman konsultoinnissa”, Takalo jatkaa.
Strategiaan liittyvä projektityö oli ajoittain työlästä, mutta Takalo on erittäin tyytyväinen tehtyyn työhön ja silmin nähden innoissaan päästessään vihdoin toteuttamaan asioita käytännössä.
"
Strategiaprosessia voi verrata sipulin kuorimiseen: välillä jopa aivan itketti, kun asioita joutui miettimään uudestaan ja uudestaan. Mutta nyt kun perusteellinen työ on tehty, on toteuttaminen helppoa. Malli on valmiina eikä enää tarvitse miettiä, miten tavoitteeseen päästään. Polku – käytännön toimenpiteet – nykytilasta tavoitetilaan on valmiina ja enää ei tarvitse kuin toteuttaa.
Maria Takalo, viestintäpäällikkö, Millog

Monesti strategian yhteydessä puhutaan jalkauttamisesta. Aava & Bangin tapa tuoda strategia osaksi arkea on juurruttaminen. Tällöin edetään vaiheittain, jotta asioita on aikaa hahmottaa ja panostaa erityisesti molemminsuuntaiseen vuorovaikutukseen. Millogilla strategia juurrutettiin nyt uudenlaisella mallilla myös sen osalta, että kun ennen oli kuvailtu vain nykytila ja tavoitetila, nyt määriteltiin konkreettiset askeleet, joilla etäisyys kurotaan umpeen.
“Askeleet projektoitiin käytännön strategiaprojekteiksi, joissa toimintaa kehitetään läpi organisaation. Sitä kautta jokainen henkilö osallistuu strategian toteuttamiseen”, Takalo toteaa.
“Ensin meillä oli johdon sparraustilaisuus sekä esihenkilöinfo, jossa kaikilla oli tilaisuus kysyä ja sparrailla. On tärkeää, että esihenkilöt sisäistävät strategian ja osaavat tukea omia johdettaviaan. Toteutimme esihenkilöille myös työkalusparraustilaisuuksia, joissa annettiin konkreettisempia keinoja keskustelujen tueksi. Esihenkilöiden lisäksi valmennusta saivat mm. strategiaprojektien projektipäälliköt, asiantuntijat ja lopuksi vielä koko henkilöstö”. Takalo kertoo.
“Strategiaviestinnän jatkuvuuden varmistamiseksi toteuamme kuukausittaisia strategiakahvitilaisuuksia. Laaja-alaisemmista projekteista järjestämme erikseen infotilaisuuksia”, Takalo jatkaa.
Millogilla on myös oivallettu, että strategiaviestintä on samalla muutosviestintää ja muutosjohtamista.
“Otimme esihenkilöiden sparraukseen yhdeksi osa-alueeksi mukaan muutosjohtamisen ja muutosviestinnän, jotka auttavat ymmärtämään johtajan roolia strategian viestinnässä ja arkeen viemisessä. Esimerkiksi muutosvastarinnan osalta on hyvä tunnistaa, että taustalla voi olla jotain muuta, kuten väsymystä tai sitä, että kerralla vain tulee liikaa asiaa”, Takalo selittää.

Tutustu asiakkaaseen
Käy tutustumassa Millogin toimintaan heidän nettisivuillaan.
Strategiaviestintä palveluna
Muuttuvassa maailmassa ja toimintaympäristössä organisaatiolta vaaditaan joustavuutta, nopeaa reagointikykyä sekä vuorovaikutteista ja avointa strategiaviestintää. Autamme asiakkaitamme sekä strategian määrittämisessä että sen kiteyttämisessä ja viestinnällistämisessä helposti omaksuttavaan muotoon. Viestinnällistäminen voi pitää sisällään esimerkiksi strategian visualisointia, tarinallistamista ja kokoamista pelikirjan muotoon.
» Lue lisää palvelustamme
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.