Visit Tampere
Kampanjakonsepti
Tehokasta kotimaanmatkailun markkinointia Tampereen tahtiin
Tampere on kasvanut vauhdilla Suomen vetovoimaisimmaksi kaupungiksi. Me rakensimme Visit Tampereen kotimaanmatkailun markkinoinnin tueksi skaalautuvan kampanjakonseptin, jonka avulla kaupunkimme parhaita puolia voidaan esitellä tehokkaasti ja kattavasti kaikkialla Suomessa.
Yhteistyö käynnistyi Markkinointitoimisto Bermudan kanssa. Markkinointitoimisto Bermuda Oy ja Aava & Bang Oy yhdistyivät tammikuussa 2023.
Mitä olemme tehneet?
- Kärkiviestit
- Kanavastrategia
- Mainosvideo
- Display-markkinointi
- Kampanja
- Bannerit
- Digimarkkinointi
“
Aava & Bangin kanssa oli innostavaa rakentaa Visit Tampereen kärkiviestiä kotimaahan. Haimme viestiä, jota voisi hyödyntää kesäkampanjan lisäksi myös muissa kotimaassa tehtävissä markkinointitoimenpiteissä pidemmällä aikavälillä. Aava & Bang nappasi hyvin kiinni toiveistamme ja Tampereen tahtiin -viestiä on jalostettu vuoden mittaan menestyksekkäästi muun muassa eri loma-aikoihin sekä Business Tampereen käyttöön. Kesäkampanjassa Tampereen laaja tarjonta saatiin hyvin esiin, kun viestiä ja sisältöjä kohdennettiin Aava & Bangin ideoimille seikkailijalle, löytöretkeilijälle ja nautiskelijalle.
Katariina Onnela, markkinointi- ja viestintäasiantuntija, Visit Tampere
Tamperelaisuuden tiivistäminen yhteen kärkiviestiin oli kiinnostava haaste. Mielikuvat takatukkarokkareista, Kummelista ja Tammelantorin mustamakkarajonosta elävät edelleen vahvoina. Historiaa ei tarvitse häpeillä, mutta tämän päivän Tampere huokuu myös kansainvälisyyttä, kokeilunhalua ja monimuotoista 2020-luvun kaupunkikulttuuria.
Projektin ajankohta oli erityinen. Kaikkien aikojen kotimainen matkailukesä odotti nurkan takana, ja kaupunkikuvaa merkittävästi uudistaneet suurhankkeet ratikka sekä kansiareena olivat viimeistelyä vaille valmiit. Myös koronapandemian kurittamien paikallisyritysten nostaminen matkailijoiden tietoisuuteen tuntui tärkeältä kunniatehtävältä.
Kahden copyn taktiikka
Aloitimme kärkiviestin rakentamisen harvinaislaatuisella kahden copywriterin taktiikalla, ja kokoonpano tuntui välittömästi oikealta. Toinen maalaili suureellisia kotiseuturakkaudentunnustuksia, jotka toinen tiivisti muutamaan avainsanaan. Niistä paisuteltiin yhdessä kokonainen tarina kaupungista, jossa jokainen voi ja saa olla juuri sitä, mitä haluaa. Päätimme yhdistää kärkiviestin ytimeen kaikkien tunteman peritamperelaisen rentouden sekä juuri sopivan kokoisen suurkaupungin modernin sykkeen. Lopulta kärkiviestiksi valikoitui ”Tampereen tahtiin”, joka vakuutti iskevyydellään sekä skaalautuvuudellaan. Viestin tueksi syntyi myös visuaalinen ilme, joka loihti Tampereen erilaiset tahdit näkyviksi Visit Tampereen kuvapankin sekä graafisten elementtien avulla.
Laaja kesäkampanja
Uusi kärkiviesti ja ilme esiteltiin Visit Tampereen kesäkampanjan ”Kesä Tampereen tahtiin” -ländärillä, jolle kerättiin kaupunkiseudun kiinnostavimpia kesätekemisiä. Kampanjan sisällöt jaoteltiin kolmeen kategoriaan, joiden mukaan muodostettiin myös digimarkkinoinnin kohderyhmät. Seikkailijan Tampere -kategoria esitteli vauhdikkaita koko perheen kesätouhuja Särkänniemestä vesileikkeihin ja pakohuoneista Finlaysonin kattokiipeilyihin. Löytöretkeilijän Tampere keskittyi marginaalisempiin ja erikoisempiin elämyksiin, kun taas Nautiskelijan Tampere nivoi yhteen kaupunkiseudun rennot ja ylelliset nautinnot. Viestejä toistettiin useissa eri kanavissa kategoriakohtaisesti koko kesän ajan.
Otimme kesäkampanjaan mukaan myös Visit Tampereen kumppaniyritykset, joita nostelimme esiin Helsingin Sanomien ja Turun Sanomien koko aukeaman mainoksissa, Visit Tampereen sosiaalisen median kanavissa sekä kesäländärin artikkeleissa ja bannereissa. Tampereen ympäryskunnille toteutimme matkailuvideon, joka esitteli Tampereen-turisteille myös kiinnostavia päiväretkikohteita.
Jatkuvaa optimointia ja uuden ideointia
Onnistuneen kärkiviesti- ja kesäkampanjaprojektin kokemuksia ja dataa voitiin hyödyntää tehokkaasti myös Visit Tampereen myöhemmissä kampanjoissa. Kesän jatkoksi toteutimme myös syysloma- ja joulukampanjat sekä useita yksittäisiä tapahtuma- tai sesonkikohtaisia projekteja. Kun kesäkampanjan päätavoitteena oli Tampereen kaupunkiseudun houkuttelevuuden ja tunnettuuden kasvattaminen, syyskampanjan linjaksi valittiin taktisempi sivustoliikenteen lisääminen. Kesäkampanjasta kerätyn datan avulla optimoimme mm. CTA-painikkeita, visuaalista ilmettä sekä saatetekstien iskevyyttä. Lisääntyneen sivustoliikenteen myötä myös tunnettuus kasvoi, joten toimivien kampanjoiden vaikutukset näkyivät useilla sektoreilla.
Digimarkkinoinnin jatkuva optimointi on ollut tehokas apu. Kotimaanmatkailijoiden kiinnostuksen herättäminen on monitahoinen projekti, jonka tulokset rakentuvat pikkuhiljaa. Luotuja kärkiviestejä on jo nyt käytetty monipuolisesti, ja tavoittavuus on kehittynyt sekä sisällön, kanavien että resursointien osalta. Vuoden 2021 kampanjoilla tavoitimme yli seitsemän miljoonaa ihmistä. Alun perin matkailun tueksi lanseerattu Tampereen tahtiin -viesti optimoitiin myös Business Tampereen käyttöön, ja laadukasta kampanjadataamme on hyödynnetty komealla menestyksellä myös esimerkiksi Tampereen lentoliikennemarkkinoinnin kampanjoissa.
Kuvat: Laura Vanzo, Visit Tampere
Videot: Markkinointitoimisto Bermuda
Tutustu asiakkaaseen
Käy tutustumassa Visit Tampereen toimintaan heidän nettisivuillaan.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.