Panimo Honkavuori
Markkinointivirittämö
- 6kk yritysten ja osaajien sparrausohjelma
- Yrityskohtainen kasvumarkkinointivalmennus
- Uuden osaajan rekrytointi ja perehdytys
- Myynnin ja markkinoinnin koulutus
Panimo Honkavuori on joensuulainen pienpanimo, jonka ensimmäiset tuotteet tulivat myyntiin 2016. Vuonna 2019 heidän tuotteensa niittivät kansainvälistäkin mainetta arvostetuissa olutkilpailuissa ympäri Eurooppaa. Honkavuori osallistui Pohjois-Karjalan Markkinointivirittämöön keväällä 2019 löytääkseen uuden osaajan töihin ja siitä lähtien Oona Heikkinen on ollut erottamaton osa Panimo Honkavuoren tarinaa.
“
Kyllähän tuohon kannattaa yritysten tarttua, sillä kynnys on matala ja mukaan lähtöön ei ole minkäänlaista riskiä. Jos ei muuta, niin ainakin siellä oli hyvää pullaa tarjolla.
Ville Vuorio
toimitusjohtaja
Panimo Honkavuori
Yritys kertoo
“Lähdimme Markkinointivirittämöön mukaan, koska meillä alkoi kädet loppua kesken. Aikaa ei riittänyt tarpeeksi myyntiin ja markkinointiin, joten todettiin, että tässähän olisi hyvä mahdollisuus,” Panimo Honkavuoren toimitusjohtaja Ville Vuorio kertoo. ”Ennen virittämöä olimme jo brändänneet itsemme vakavahenkisiksi valkotakeiksi.”
“Onhan tämä yrityksille oikein hyvä tarjous”, Ville kommentoi Markkinointivirittämöä ja toteaa, että mukaan lähteminen on yritykselle vaivatonta ja he kokivat saaneensa rahalle pätevää vastiketta. Sopiva palanen tiimiin löytyikin ohjelman kautta. “Meille tämä toimi todella hyvin. Oona on ihan huippu ja pätevä työssään. Hän on fiksu tyyppi ja napannut hommat hyvin. Oona on kehittänyt toimintaamme paljon ja tehnyt itsenäisesti hommia: hänelle annettiin markkinointibudjetti ja vapaat kädet ja se on toiminut”, Ville kiteyttää yhteistyön Virittämön kautta palkatun osaajan, Oonan, kanssa. Honkavuoren tilanteeseen Markkinointivirittämö tuli juuri sopivaan aikaan ja vastasi tarpeeseen. “Kyllähän tuohon kannattaa yritysten tarttua, sillä kynnys on matala ja mukaan lähtöön ei ole minkäänlaista riskiä. Jos ei muuta, niin ainakin siellä oli hyvää pullaa tarjolla”, tiivistää Ville leppoisaan pohjoiskarjalaiseen tyyliinsä.
“
Ei mulla ollut sen suurempia odotuksia, kunhan lähdin avoimin mielin katsomaan, että mistä tässä on kysymys. Ensimmäisenä päivänä tuntui, että muut hakijat olivat jo markkinoinnin ammattilaisia eikä oma koulutus ja työhistoria mennyt yksi yhteen haetun osaajaprofiilin kanssa. Valmennuksissa lähdettiin kuitenkin yleiseltä tasolta, joten siihen oli helppoa osallistua, vaikken entuudestaan vielä ollutkaan markkinoinnin ammattilainen.
Oona Heikkinen
Myynti ja markkinointi
Panimo Honkavuori
Osaaja kertoo
Oona Heikkinen valmistui filosofian maisteriksi vuonna 2017 opiskeltuaan kulttuurintutkimusta, mediakulttuuria ja viestintää Itä-Suomen yliopistossa. Valmistuttuaan Oona vietti pitkän pätkän lasten ja koiranpennun kanssa kotona tehden satunnaisesti töitä viestinnän freelancerina erilaisissa esittävän taiteen produktioissa ja graafikkona. Vuoden 2018 lopulla Oona ilmoittautui työttömäksi ja sai alkuvuodesta 2019 TE-toimistolta kehotuksen hakeutua mukaan Markkinointivirittämöön.
“Ei mulla ollut sen suurempia odotuksia, kunhan lähdin avoimin mielin katsomaan, että mistä tässä on kysymys. Ensimmäisenä päivänä tuntui, että muut hakijat olivat jo markkinoinnin ammattilaisia eikä oma koulutus ja työhistoria mennyt yksi yhteen haetun osaajaprofiilin kanssa. Valmennuksissa lähdettiin kuitenkin yleiseltä tasolta, joten siihen oli helppoa osallistua, vaikken entuudestaan vielä ollutkaan markkinoinnin ammattilainen”, Oona kuvailee alkutunnelmia Virittämöstä. Oona ei aluksi aivan uskonut omiin taitoihin ja tietoihin, joten hän ei uskaltanut hakea Honkavuorelle. Haastattelupäivänä panimolta oli kuitenkin peruuntunut yksi haastattelu, joten Oona hyppäsi vapaaseen penkkiin ja totesi: “Mulla ei ole juurikaan kokemusta myynnistä eikä markkinoinnista, mutta rakastan olutta” ja loppu onkin historiaa. Varsinainen onnellinen sattuma. “Ja onhan se totta, että tuote pitää tuntea, jotta sitä voi myydä,” Oona toteaa.
Valmennuksesta Oonan mieleen painuivat ennen kaikkea ydinajatukset, kuten armollisuus itseään ja omaa tekemistä kohtaan ja pientenkin onnistumisten juhlistaminen. “Valmennuksessa tämä tuntui vähän kaukaiselta ja oudolta, mutta kyllä se vahvistaa työyhteisöä. Juuri juhlittiin 1500 Instagram-seuraajan rajan ylittymistä kakkukahveilla ja loppuvuodesta saimme juhlia useita palkintoja.” Itse panimon kanssa Oona hyppäsi keväällä aikalailla suoraan juoksevien asioiden kimppuun, sillä valmistelut vuoden kovinta sesonkia varten olivat jo kovassa vauhdissa. Oona kertoo oppineensa paljon käytännön työssä: “Tein aluksi paljon somea, videoita, kuvia ja olin festariapulaisena. Kun toimitusjohtajamme vaihtui, tehtäväni laajenivat myös myyntiin. Olemme kuitenkin pieni yritys, niin pääsee kyllä tekemään kaikenlaisia hommia aina siivoamisesta ja oluen valmistamisesta myynnin ja markkinoinnin hommiin. Olihan tässä isot saappaat täytettävänä ja tällä alalla kilpailu on kovaa. Teemme kuitenkin paljon hommia myös yhdessä, oli se sitten markkinoinnin ideointia tai oluen valmistamista.”
“Aina kannattaa mennä rohkeasti tulta päin. Silmät kiinni ja meet vaan“, Oona neuvoo mukaan lähtemistä harkitseville. Ja epäröinnistä puhuttaessa hän kommentoi: “Kuulin Jyväskylän valmennuspäivässä jonkun sanovan, että jos pelottaa niin mieti mitä tekisit jos ei pelottais ja tee se. Se on jotenkin jäänyt mieleen. Se on tosi hyvä elämänohje.” “Markkinointivirittämö on kyllä hyvä konsepti, ilman sitä en olisi täällä töissä nyt”, Oona tiivistää.
Mukaan Markkinointivirittämöön?
Etsitkö työpaikkaa markkinoinnin kentältä tositarkoituksella? Vai oletko yrittäjä, joka tarvitsee lisää markkinoinnin osaamista yrityksen kasvun vauhdittamiseen?
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.