Myynnin ja markkinoinnin Masterclass
Kasvun rakentamista, ajantasaista osaamista ja uskoa omaan tekemiseen koulutuksen kautta
Myynnin ja markkinoinnin Masterclass toteutettiin vuosina 2023 - 2024 Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus JOTPA:n rahoittamana pilottikoulutuksena. Tuolloin Masterclassiin suoritti 275 myynnin ja markkinoinnin tekijää, asiantuntijaa ja johtajaa.
Uudistettu myynnin ja markkinoinnin Masterclass lanseerattiin entistäkin parempana syksyllä 2024. Masterclass on saatavilla verkkokurssina tai sertifiointivalmennuksena, joka on Suomen ensimmäinen kokonaisvaltaisen B2B-myynnin ja -markkinoinnin sertifiointiohjelma. Lue lisää täältä!
Masterclassiin eli kavereiden kesken “Masaan” on ilmoittautunut tänä vuonna yli 300 alan ammattilaista. Leena Johansson, Hanna Vihervuori ja Riikka Tamminen kuuluvat tähän joukkoon.
Leena työskentelee markkinointiasiantuntijana noin 20 henkeä työllistävässä, infonäyttöjen sisällönhallintaan keskittyvässä iDiD Oy:ssä. Hanna toimii yhden Suomen tunnetuimman vähittäiskaupan eli Stockmannin vuokralaistoiminnan asiakkuuspäällikkönä. Riikka puolestaan on suhteellisen tuore yrittäjä, ja hänen yrityksensä Kotoillen keskittyy huonekalujen sijoitteluun, tilan viihtyvyyden konsultointiin ja suunnitteluun.
Ketkäs olisivatkaan parempia kertomaan koulutuksen annista kuin itse osallistujat? Seuraavaksi pääset lukemaan tarkemmin tämän kolmikon kokemuksista Myynnin ja Markkinoinnin Masterclassista.
“
Koulutuksen myötä olemme yhtenäistäneet myynnin ja markkinoinnin prosessia. Meillä on työkaluja kuten HubSpot käytössä, jota ollaan yhdessä jumpattu. Mittaaminen ja tavoiteasentantakin tarkentuivat ja tehostuivat meillä entisestään.
Leena Johansson
Markkinointivastaava, iDiD Oy
Uuden oppimista ja oman osaamisen päivittämistä
Markkinoinnin ja myynnin perusperiaatteet seisovat vuodesta toiseen samojen peruspilarien päällä, mutta työkalut kehittyvät, päivittyvät ja muuttuvat jatkuvasti. Muutoksen selästä saattaa tipahtaa äkkiä, jos oman osaamisen kehittämisestä ei pidä huolta.
– Koin, että nyt on sopiva aika päivittää omia osaamisalueita, jota ei ole tullut tehtyä kunnolla viimeiseen 10 vuoteen. Töissä otimme ensimmäisiä kehitysaskeleita esimerkiksi HubSpotin ja verkkosivu-uudistuksen suhteen, joten tämä koulutus tuli juuri sopivaan saumaan, iDiD Oy:n markkininointiasiantuntija Leena Johansson summaa syitä koulutukseen hakeutumiselle.
– Vaikka en tällä hetkellä työskentele suoraan markkinointitiimissä, minun on tärkeää ymmärtää aihetta ja moderneja työkaluja, joilla viedä näitä asioita eteenpäin omassa työssäni. Masterclassin sisällöissä oli suoraan myös omaan työnkuvaani liittyviä teemoja, kuten CRM-järjestelmät, Stockmannin vuokralaistoiminnan asiakkuuspäällikkö Hanna Vihervuori kertoo.
Myynnin ja markkinoinnin yhteispelin rakentamista
Vieläkin harmillisen usein myynti- ja markkinointitiimit siiloutuvat ja tekevät omia hommiaan toisistaan autuaan tietämättöminä. Masterclass auttaa hahmottamaan, kuinka myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä kehitetään aina ensiaskelmista tavoiteasetantaan ja toimivien mallien rakentamiseen.
- Koko koulutus on rakennettu loogisesti perusasioista lähtien. Myynnille avautuu markkinoinnin maailma sekä toisin päin, Hanna toteaa.
Masterclassissa pureudutaan kattavien perusopintojen lisäksi syvemmin eri aihealueisiin, kuten markkinoinnin ja myynnin digitaalisiin alustoihin, analytiikkaan, Inbound-markkinointiin, verkkosivuihin, asiakaskokemukseen, vientiin ja strategiaan. Perusopintojen lisäksi jokainen voi räätälöidä omaan tilanteeseen sopivan kokonaisuuden vapaavalintaisten opintomoduulien avulla.
– Myynnin ja markkinoinnin kokonaisuus oli minulle kuin iso palapeli, jonka palasia en osannut ihan täysin yhdistellä. Kokonaiskuva on nyt auennut ihan eri tavalla. Esimerkiksi ostopolku oli pelkkää sanahelinää, mutta nyt hahmotan, miten se arjen tekeminen esimerkiksi sisällöntuotannossa muuttuu sivukävijöiksi, yhteydenotoiksi ja tapaamispyynnöiksi, Leena iloitsee.
– Koulutuksen myötä olemme yhtenäistäneet myynnin ja markkinoinnin prosessia. Meillä on työkaluja kuten HubSpot käytössä, jota ollaan yhdessä jumpattu. Mittaaminen ja tavoiteasentantakin tarkentuivat ja tehostuivat meillä entisestään, Leena jatkaa.
“
Myynnin ja markkinoinnin kokonaisuus oli minulle kuin iso palapeli, jonka palasia en osannut ihan täysin yhdistellä. Kokonaiskuva on nyt auennut ihan eri tavalla. Esimerkiksi ostopolku oli pelkkää sanahelinää, mutta nyt hahmotan, miten se arjen tekeminen esimerkiksi sisällöntuotannossa muuttuu sivukävijöiksi, yhteydenotoiksi ja tapaamispyynnöiksi
Leena Johansson
Markkinointivastaava, iDiD Oy
Konkreettiset tehtävät ja opit vahvistavat kasvun tekemistä
Masterclassissa lähes kaikki tehtävät tehdään oman työpaikan tai yrityksen näkökulmasta niin, että ne hyödyttäisivät sekä osaajaa että työnantajaa –työstettävät tehtävät siirtyvät siis heti käytäntöön.
– Meillä Stockmannilla keskitytään hyvin paljon kuluttaja-asiakkaisiin. Itse toimin B2B-asiakkuuksien kanssa, joten pääsin koulutuksen myötä heti konkreettisesti pureutumaan yritysasiakasnäkökulmaan: mitkä ovat tärkeimmät asiakasprofiilimme ja mistä kilpailuetumme muodostuu? Meillä oli hetki sitten asiakastapahtuma, jonne piti tehdä materiaali ja huomasin, että Masterclassin oppien ansiosta se oli huomattavasti helpompaa, Hanna toteaa.
Yrityksen Kotoillen yrittäjä Riikka Tamminen toteaa, että aloittelevana yrittäjänä koulutus on ollut kullanarvoinen.
- Olen päässyt valjastamaan jo monta oppia käytäntöön omassa yrityksessäni. Oikeastaan kaikki digitaalisen markkinoinnin työkalut olen oppinut teidän avulla. Olen hyödyntänyt koulutuksessani saamiani oppeja verkkosivujeni kehittämisessä, erityisesti panostamalla hakukoneoptimointiin sekä tuottamalla monipuolista, kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä. Olen ottanut käyttöön uutiskirjeen ja suunnitellut somesisältöjäni. Maksettu mainonta on pyörinyt jo monta kuukautta, minkä avulla olen saanut lisää asiakkaita. Verkkosivuillani on joka päivä 50–150 kävijää. Aikaisemmin kävijät usein vain piipahtivat etusivulla, mutta kehityksen myötä olen huomannut, että nyt sivuillani oikeasti vietetään aikaa.
Masterclassin opiskelijoilla on käytössään digitaalinen oppimisalusta. Osallistujilta oppimisalusta saa kiitosta erityisesti kattavista materiaaleista sekä monipuolisista tehtävistä.
– Materiaali on kivan monipuolista ja vaihtelevaa, joko teksti- tai videomuodossa, Leena toteaa.
“
Oikeastaan kaikki digitaalisen markkinoinnin työkalut olen oppinut teidän avulla. Maksettu mainonta on pyörinyt jo monta kuukautta, minkä avulla olen saanut lisää asiakkaita. Verkkosivuillani on joka päivä 50–150 kävijää. Aikaisemmin kävijät usein vain piipahtivat etusivulla, mutta kehityksen myötä olen huomannut, että nyt sivuillani oikeasti vietetään aikaa.
Riikka Tamminen
Yrittäjä, Kotoillen
Asiantuntijoiden ohjauksessa innostusta ja käytännön opetusta
Masterclassin perusopintoihin sekä vapaavalintaisiin opintoihin kuuluu etävalmennuksia sekä ryhmäkohtaista sparrausta Aava & Bangin asiantuntijoiden johdolla. Valmennusfilosiamme pohjautuu luottamuksen rakentamiseen, innostuksen herättämiseen ja käytännön tason opetukseen.
– Kaikki valmentajat ovat olleet selkeitä ja hyviä esiintyjiä, eikä kikkailla millään jargonilla. Viiden tunnin valmennuskaan ei tunnu pitkältä, Leena toteaa.
– Valmentajat ovat ammattilaisia, ja hauskoja! Rento meininki ilman mitään pönötystä. Ilmapiiri on sellainen, että uskaltaa esittää kysymyksiä. Opetustyyli on positiivinen, kannustava ja eteenpäinvievä, mikä on tärkeää etenkin, kun tässä opiskellaan työn ohella, Hanna muistuttaa.
– Koen, että valmentajat virittävät meidät tietylle taajuudelle ja jopa muuttavat ajatusmalleja markkinoinnista ja myynnistä, Riikka kiteyttää.
“
Valmentajat ovat ammattilaisia, ja hauskoja! Rento meininki ilman mitään pönötystä. Ilmapiiri on sellainen, että uskaltaa esittää kysymyksiä. Opetustyyli on positiivinen, kannustava ja eteenpäinvievä, mikä on tärkeää etenkin, kun tässä opiskellaan työn ohella.
Hanna Vihervuori, asiakkuuspäällikkö, Stockmann
Tutustu uudistettuun Masterclassiin!
Ottaisitko sinä seuraavaksi aikaa oman osaamisen kehittämiselle ja yrityksesi kasvun rakentamiselle? Tsekkaa lisätiedot ja varmista paikkasi Masterclassissa!
Koulutus oli vuosina 2023-2024 Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen rahoittama. Palvelukeskus edistää työikäisten osaamisen kehittämistä ja osaavan työvoiman saatavuutta. Palvelukeskuksen toimintaa ohjaavat opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö.
Myynnin ja markkinoinnin Masterclass -tiimi
Kysyttävää Masterclassista?
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.