2 min read
Yrityskulttuurin rakentaminen on kaikkien pala kakkua
Mutta kuka leikkaa ensimmäisen palan? Kasvukattaus-videopodcastimme neljännessä jaksossa pääsin jakamaan reseptini...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
Metosin Oy on ohjelmistoalan konsulttiyritys, joka tarjoaa ohjelmistokehitystä,- konsultointia ja valmennusta. Metosinilla työskentelee 23 asiantuntijaa, jotka vuosien kokemuksella ja ammattitaidolla auttavat yrityksiä rakentamaan liiketoimintaa, palveluja sekä tuotteita asiakkaiden tarpeisiin.
“
Yllätyin positiivisesti kun teiltä kerrottiin, että olette toteuttaneet tutkimuksia vastaavanlaisille B2B-asiantuntijayrityksille.
Yhteistyömme alkoi sosiaalisen median kanavasta LinkedInistä, Metosinin tuotekehitysasiantuntija Eeva-Liisa Lennonin julkaisun ja toisen asiakkaamme suosituksen johdosta. Metosinilla harkittiin asiakastutkimuksen toteuttamista, jonka toteuttamiseen Eeva-Liisa kysyi verkostoltaan neuvoa.
“Pyysin Linkedinissä vinkkejä, miten asiakastutkimus kannattaisi tehdä. Yksi teidän asiakas oli bongannut sen ja linkitti teidän työntekijöitä siihen keskusteluun. Siitä sitten sovittiin tapaaminen”, Eeva-Liisa muistelee.
Kun keskustelu tutkimuksen toteuttamisesta alkoi, ennakkoajatukset puhelinhaastattelusta olivat epäilevät. “Olin siinä vaiheessa vähän epäileväinen sillä ajattelin, että haastattelut ovat kalliita ja työläitä. Ennakkoluulot osoittautuivat vääriksi. Yllätyin positiivisesti kun teiltä kerrottiin, että olette toteuttaneet tutkimuksia vastaavanlaisille B2B-asiantuntijayrityksille.”
Eeva-Liisa nostaakin yhdeksi tärkeimmäksi yhteiseksi onnistumiseksi yhteisen sävelen löytämisen heti alkuvaiheessa. “Ymmärsitte minua ja tarpeeni. Minusta myös tuntuu että teiltä ymmärrettiin myös se mitä ajattelin vaihtoehtona teidän palvelulle, jonka myötä osattiin oikeella tavalla vakuuttaa minut. Päädyimme siihen, että palvelunne on meidän tarpeeseen paras ratkaisu, jolla saadaan nopeimmin ja varmimmin hyödyllistä palautetta meille.”
“
Se miten asiakkaamme näkevät meidät, oli meille arvokas ja ajatuksia herättävä havainto.
Projektin tärkein tavoite Metosinille oli kerätä palautetta systemaattisesti sekä oivalluttaa henkilöstön keskuudessa, että asiakaspalaute on hyödyllistä. “Pystyitte näihin tarpeisiin vastaamaan ja toteuttamaan nopealla aikajänteellä tutkimuksen meille”, Eeva-Liisa toteaa.
Asiakaskokemustutkimus antaa arvokasta tietoa yrityksen nykytilanteesta asiakkaiden näkökulmasta. Tutkimuksella voidaan selvittää muun muassa asiakkaiden kokemuksia palvelusta, asiakastyytyväisyyden taso sekä brändimielikuvia.
“Emme ole aikaisemmin mitanneet näin konkreettisesti asiakastyytyväisyyttä. Ihan se, että meillä on nyt aloitettu mittaaminen, on meille todella arvokasta. Tutkimuksessa oli myös sanallista palautetta yritykselle sekä työntekijöille. Sitäkään ei oltu saatu aikaisemmin systemaattisesti kerättyä”, kertoo Eeva-Liisa.
Pystymme hyödyntämään tutkimuksen tuloksia markkinoinnissa, myynnissä sekä sisäisessä toiminnan kehittämisessä.
Asiakaskokemustutkimus antaa dataa liiketoiminnan päätöksen tueksi. Oikean tiedon pohjalta toimintaa voidaan kehittää ilman arvailuja. Parhaimmillaan tutkimuksen tulokset tuovat motivaatiota myös oman henkilöstön keskuudessa.
“Tutkimustuloksissa brändimielikuva tuli hieman yllätyksenä meille, sillä se erosi vähän siitä, mitä me itse ajateltiin. Se miten asiakkaamme näkevät meidät, oli meille arvokas ja ajatuksia herättävä havainto”, Eeva-Liisa miettii.
“Pystymme hyödyntämään tutkimuksen tuloksia markkinoinnissa, myynnissä sekä sisäisen toiminnan kehittämisessä. Tutkimuksesta käy ilmi myös asiakkaidemme arvostus meitä ja palveluitamme kohtaan. Positiivinen palaute tuo hyvää mieltä ja motivoi työntekijöitä.” Eeva-Liisa iloitsee.
“
Ymmärsitte meidän tarpeen ja vastasitte siihen juuri sopivasti – ette yrittäneet myydä meille palveluita mitä emme oikeasti tarvitse.
Erityisesti kiitosta saa sujuva myyntiprosessi, asiakasymmärrys sekä ketterä toteutus. Aava & Bangin toteuttamassa asiakaskokemustutkimuksessa hyödynnetään valmista pohjaa, jota voidaan muokata ja räätälöidä aina asiakkaiden tarpeiden mukaan.
“Myyntiprosessi oli miellyttävä, eikä hukannut aikaani. Monesti minulle soitetaan myyntipuheluita joissa puhutaan pitkään kysymättä mitään. Tässä projektissa me päästiin hyvin nopeasti minun tarpeeseen ja teidän tarjontaan, “ Eeva-Liisa muistelee.
“Tutkimus toteutettiin nopealla aikataululla ja mielestäni konsepti, millä sitä tehtiin toimi hyvin. Valmis pohja mahdollisti nopean projektin käynnistämisen. Suosittelisin ehdottomasti Aava & Bangia yhteistyökumppanina. Ymmärsitte meidän tarpeemme ja vastasitte siihen juuri sopivasti – ette yrittäneet myydä meille palveluita mitä emme oikeasti tarvitse”, kehuu Eeva-Liisa.
Tutkimus toteutettiin nopealla aikataululla ja mielestäni konsepti, millä sitä tehtiin toimi hyvin. Valmis pohja mahdollisti nopean projektin käynnistämisen. Suosittelisin ehdottomasti Aava & Bangia yhteistyökumppanina.
Asiakaskokemustutkimuksen myötä selvisi Metosinin huikea NPS-luku.
Lue Metosinin blogikirjoitus NPS-luvusta
Olemme sinuun yhteydessä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
marraskuuta 21, 2024 by Emma-Reetta Hämäläinen
Mutta kuka leikkaa ensimmäisen palan? Kasvukattaus-videopodcastimme neljännessä jaksossa pääsin jakamaan reseptini...
marraskuuta 13, 2024 by Sampo Soininen
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka...
marraskuuta 13, 2024 by Janne Ikola
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä...