Metosin

Asiantuntijayrityksen asiakaskokemustutkimus

  • Asiakaskokemustutkimus
Metosin – Asiantuntijayrityksen asiakaskokemustutkimus


Asiantuntijayrityksen asiakaskokemustutkimus

Metosin Oy on ohjelmistoalan konsulttiyritys, joka tarjoaa ohjelmistokehitystä,- konsultointia ja valmennusta. Metosinilla työskentelee 23 asiantuntijaa, jotka vuosien kokemuksella ja ammattitaidolla auttavat yrityksiä rakentamaan liiketoimintaa, palveluja sekä tuotteita asiakkaiden tarpeisiin.

Tutustu asiakkaaseen




Yllätyin positiivisesti kun teiltä kerrottiin, että olette toteuttaneet tutkimuksia vastaavanlaisille B2B-asiantuntijayrityksille.

Eeva-Liisa Lennon
tuotekehitysasiantuntija
ALM Partners Oy
 

Yhteistyön lähtökohdat ja tavoitteet

Yhteistyömme alkoi sosiaalisen median kanavasta LinkedInistä, Metosinin tuotekehitysasiantuntija Eeva-Liisa Lennonin julkaisun ja toisen asiakkaamme suosituksen johdosta. Metosinilla harkittiin asiakastutkimuksen toteuttamista, jonka toteuttamiseen Eeva-Liisa kysyi verkostoltaan neuvoa.

“Pyysin Linkedinissä vinkkejä, miten asiakastutkimus kannattaisi tehdä. Yksi teidän asiakas oli bongannut sen ja linkitti teidän työntekijöitä siihen keskusteluun. Siitä sitten sovittiin tapaaminen”, Eeva-Liisa muistelee.

Kun keskustelu tutkimuksen toteuttamisesta alkoi, ennakkoajatukset puhelinhaastattelusta olivat epäilevät. “Olin siinä vaiheessa vähän epäileväinen sillä ajattelin, että haastattelut ovat kalliita ja työläitä. Ennakkoluulot osoittautuivat vääriksi. Yllätyin positiivisesti kun teiltä kerrottiin, että olette toteuttaneet tutkimuksia vastaavanlaisille B2B-asiantuntijayrityksille.”

Eeva-Liisa nostaakin yhdeksi tärkeimmäksi yhteiseksi onnistumiseksi yhteisen sävelen löytämisen heti alkuvaiheessa. “Ymmärsitte minua ja tarpeeni. Minusta myös tuntuu että teiltä ymmärrettiin myös se mitä ajattelin vaihtoehtona teidän palvelulle, jonka myötä osattiin oikeella tavalla vakuuttaa minut. Päädyimme siihen, että palvelunne on meidän tarpeeseen paras ratkaisu, jolla saadaan nopeimmin ja varmimmin hyödyllistä palautetta meille.




Se miten asiakkaamme näkevät meidät, oli meille arvokas ja ajatuksia herättävä havainto.

Eeva-Liisa Lennon
tuotekehitysasiantuntija
ALM Partners Oy

Asiakaskokemustutkimuksella systemaattista dataa

Projektin tärkein tavoite Metosinille oli kerätä palautetta systemaattisesti sekä oivalluttaa henkilöstön keskuudessa, että asiakaspalaute on hyödyllistä. “Pystyitte näihin tarpeisiin vastaamaan ja toteuttamaan nopealla aikajänteellä tutkimuksen meille”, Eeva-Liisa toteaa.

Asiakaskokemustutkimus antaa arvokasta tietoa yrityksen nykytilanteesta asiakkaiden näkökulmasta. Tutkimuksella voidaan selvittää muun muassa asiakkaiden kokemuksia palvelusta, asiakastyytyväisyyden taso sekä brändimielikuvia.

“Emme ole aikaisemmin mitanneet näin konkreettisesti asiakastyytyväisyyttä. Ihan se, että meillä on nyt aloitettu mittaaminen, on meille todella arvokasta. Tutkimuksessa oli myös sanallista palautetta yritykselle sekä työntekijöille. Sitäkään ei oltu saatu aikaisemmin systemaattisesti kerättyä”, kertoo Eeva-Liisa.



Pystymme hyödyntämään tutkimuksen tuloksia markkinoinnissa, myynnissä sekä sisäisessä toiminnan kehittämisessä.
Eeva-Liisa Lennon
tuotekehitysasiantuntija, Metosin Oy
 

Asiakaskokemustutkimus auttaa liiketoiminnan kehittämisessä ja motivoi työntekijöitä

Asiakaskokemustutkimus antaa dataa liiketoiminnan päätöksen tueksi. Oikean tiedon pohjalta toimintaa voidaan kehittää ilman arvailuja. Parhaimmillaan tutkimuksen tulokset tuovat motivaatiota myös oman henkilöstön keskuudessa.

“Tutkimustuloksissa brändimielikuva tuli hieman yllätyksenä meille, sillä se erosi vähän siitä, mitä me itse ajateltiin. Se miten asiakkaamme näkevät meidät, oli meille arvokas ja ajatuksia herättävä havainto”, Eeva-Liisa miettii.

“Pystymme hyödyntämään tutkimuksen tuloksia markkinoinnissa, myynnissä sekä sisäisen toiminnan kehittämisessä. Tutkimuksesta käy ilmi myös asiakkaidemme arvostus meitä ja palveluitamme kohtaan. Positiivinen palaute tuo hyvää mieltä ja motivoi työntekijöitä.” Eeva-Liisa iloitsee.




Ymmärsitte meidän tarpeen ja vastasitte siihen juuri sopivasti – ette yrittäneet myydä meille palveluita mitä emme oikeasti tarvitse.

Eeva-Liisa Lennon
tuotekehitysasiantuntija
ALM Partners Oy


 

Asiakaskokemustutkimus on kustannustehokas ja ketterä

Erityisesti kiitosta saa sujuva myyntiprosessi, asiakasymmärrys sekä ketterä toteutus. Aava & Bangin toteuttamassa asiakaskokemustutkimuksessa hyödynnetään valmista pohjaa, jota voidaan muokata ja räätälöidä aina asiakkaiden tarpeiden mukaan.

“Myyntiprosessi oli miellyttävä, eikä hukannut aikaani. Monesti minulle soitetaan myyntipuheluita joissa puhutaan pitkään kysymättä mitään. Tässä projektissa me päästiin hyvin nopeasti minun tarpeeseen ja teidän tarjontaan, “ Eeva-Liisa muistelee.

“Tutkimus toteutettiin nopealla aikataululla ja mielestäni konsepti, millä sitä tehtiin toimi hyvin. Valmis pohja mahdollisti nopean projektin käynnistämisen. Suosittelisin ehdottomasti Aava & Bangia yhteistyökumppanina. Ymmärsitte meidän tarpeemme ja vastasitte siihen juuri sopivasti – ette yrittäneet myydä meille palveluita mitä emme oikeasti tarvitse”, kehuu Eeva-Liisa.

Tutkimus toteutettiin nopealla aikataululla ja mielestäni konsepti, millä sitä tehtiin toimi hyvin. Valmis pohja mahdollisti nopean projektin käynnistämisen. Suosittelisin ehdottomasti Aava & Bangia yhteistyökumppanina.
Eeva-Liisa Lennon
tuotekehitysasiantuntija, Metosin Oy
Metosin logo

Lue Metosinin blogikirjoitus huimasta NPS-luvusta 

Asiakaskokemustutkimuksen myötä selvisi Metosinin huikea NPS-luku. 

Lue Metosinin blogikirjoitus NPS-luvusta



 

Miksi asiakaskokemustutkimus?

  • Asiakaskokemustutkimus on selvitys olemassa olevien asiakkaiden mielikuvista sekä kokemuksista yrityksesi brändistä ja palveluista.
  • Asiakastutkimuksen avulla saat hyödyllistä tietoa liiketoiminnan kehittämiseen niin asiakaspalvelun, markkinoinnin ja myynnin saralla. Yhteistyökumppanin avulla varmistat puolueettoman tutkimuksen.
  • B2B-asiantuntijayrityksen kohderyhmä on usein suppeampi. Tällöin puhelinhaastattelu on kustannustehokas menetelmä, jonka avulla saadaan kattava kuvaus nykytilanteestanne. Suurempien kohderyhmien osalta voidaan hyödyntää sähköistä kyselyä.
 

Näin se tehdään

  1. Kartoitamme aloitustapaamisen yhteydessä tarpeet tutkimukselle, joiden pohjalta sovitaan yhdessä tutkimusmenetelmästä. Kartoituksen pohjalta laadimme haastattelukysymykset valmista mallia hyödyntäen.
  2. Kontaktoimme ja haastattelemme joko puhelimitse tai sähköisenäkyselynä tutkimusmenetelmästä riippuen teidän toimesta toimitetun listan mukaisesti.
  3. Koostamme haastattelun tuloksista selkeän ja helppolukuisen raportin, jonka saatte käyttöönne.
  4. Lopuksi käymme tulokset yhdessä läpi palautepalaverissa.
Aava & Bang Pete Okkonen

Pete Okkonen

Markkinointi- ja myyntijohtaja, partner

Soita +358 50 3467 002
pete.okkonen@bang.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Olemme sinuun yhteydessä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

 

Tutustu myös näihin



3 min read

Liidien määrästä liidien laatuun – näin määrittelet ideaaliasiakkaan

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä käsittelevän blogisarjan ensimmäisessä osassa kävimme läpi yhteisten tavoitteiden...

3 min read

Tuotteista tai kuole – varmista paikkasi asiakkaan digitaalisella ostopolulla

Asiakkaiden ostoprosessi on digitalisoitunut pysyvästi. Gartnerin tutkimuksen mukaan 77 % B2B-ostajista kokee...

4 min read

Kaikki, mitä sinun täytyy tietää evästeistä (cookies)

Evästebannerit ovat olleet tiiviin keskustelun aiheena erityisesti keväästä 2020 asti, jolloin...