Lennu
Brändiuudistuksessa ICT-yhtiöstä kuoriutui helposti lähestyttävä ja ihmislähtöinen kumppani
IPP on nyt Lennu
Lennu on uusi tuttavuus, mutta sen taustalla toimiva yhtiö, Ikaalisten-Parkanon Puhelin Oy, on tunnettu jo yli 130 vuoden ajan. Nykyään IPP tunnetaan tuttavallisemmin nimellä Lennu.
Ikaalisten-Parkanon Puhelin Oy:n brändiuudistuksen merkittävin motivaattori oli myynti ja myynnin tehostaminen – IPP:llä oli huomattu, että vanhan puhelinyhtiön nimellä on hankala myydä moderneja ICT-palveluita, etenkin tärkeässä yrityskohderyhmässä.
Juuri ICT-puolen asiantuntijuus on yrityksen vahvuus. Sen esiintuominen oltiin kuitenkin koettu haastavaksi niin sisäisesti, yrityskentässä, kuin kuluttajamarkkinassakin. Siksi IPP:llä päätettiin aloittaa suuri muodonmuutos, jonka lopputuloksena yhtiö tunnetaan nykyään nimellä Lennu.
Uusi brändi on enemmän kuin vain nimi ja ilme. Se on tilaisuus vahvistaa uudenlaista palvelukulttuuria – yhtäältä hyödyntäen entisiä vahvuuksia, toisaalta aktivoitumalla uudella tavalla.
Mitä olemme tehneet?
- Brändiuudistus ja brand book
- Henkilöstökysely, kilpailija-analyysi ja asiakashaastattelut
- Brändiattribuutit, kohderyhmämäärittelyt
- Bränditarina, viestinnän tyyli, brändi-ilme, nimi, logo & muu graafinen suunnittelu
- Brändin sisäinen lanseeraus
“
Uudistuksen tavoitteena oli löytää uusi, meidän näköinen ilme, jonka avulla pystymme tuomaan yrityspuolen palvelut entistä paremmin esiin. Ja tähän tavoitteeseen pääsimme. Uusi brändi on toki vielä nuori, mutta odotamme hyviä tuloksia.
– Hanna Reinikka, myynti- ja markkinointipäällikkö, Lennu
Brändiuudistuksen tavoitteena päästä eroon vanhoista ja kankeista mielikuvista
– Meillä oli Aava & Bangista entuudestaan hyviä kokemuksia Markkinointivirittämö -valmennus- ja rekrytointiohjelmasta, jonka kautta rekrytoimme riveihimme markkinointisuunnittelijan nelisen vuotta sitten. Isoin ratkaiseva tekijä kumppanin valinnassa oli kuitenkin se, että projektitiimin kanssa käydyn keskustelun jälkeen ajatuksemme kävivät hyvin yksiin ja oli helpon tuntuista lähteä tekemään yhteistyötä, kuvailee Lennun myynti- ja markkinointipäällikkö Hanna Reinikka.
Brändiuudistuksen tärkein tavoite oli päästä eroon kankeasta ja vanhentuneesta mielikuvasta. Vanhan brändin parhaimmat ominaisuudet, kuten paikallisuus ja tuttuus, pidettiin kuitenkin tiukasti myös uuden brändin ytimessä.
– Uudistuksen tavoitteena oli löytää uusi, meidän näköinen ilme, jonka avulla pystymme tuomaan yrityspuolen palvelut entistä paremmin esiin. Ja tähän tavoitteeseen pääsimme. Uusi brändi on toki vielä nuori, mutta odotamme hyviä tuloksia, Reinikka jatkaa.
Nimen muutos on aina iso prosessi – lähes 300 nimivaihtoehtoa johti Lennuun
Lennun uuden brändin luomisprosessi oli aikataulunsa puolesta poikkeuksellinen, sillä projekti jouduttiin laittamaan jäihin noin puoleksi vuodeksi yrityksen sisäisten muutosten takia, ennen kuin brändiuudistus päästiin viemään loppuun saakka.
– Kaikesta huolimatta Aava & Bang pystyi pysymään yllättävän hyvin toivomassamme aikataulussa, kun projekti saatiin jälleen käynnistettyä uudelleen. Päällimmäisenä projektista jäi ehdottomasti mieleen Aava & Bangin joustavuus kumppanina, Reinikka summaa.
Projektin keskeytymisen vuoksi uuden brändin nimityö jouduttiin aloittamaan alusta, mutta onnistuimme ratkaisemaan haasteet yhdessä. Brändin nimen muuttaminen on aina iso prosessi, ja varsinkin pitkäikäisen brändin uudelleen nimeäminen herättää ihmisissä tunteita. Jos suunnittelet brändisi nimen uudistamista, kannattaakin varautua siihen, että prosessiin kuluu aikaa ja se herättää keskustelua – niin puolesta kuin vastaan.
Nimiprosessin alkuvaiheessa työpöydällä oli lähes 300 nimiehdotusta. Prosessin finaalikierrokselle edetessä jäljellä oli kahdeksan parasta vaihtoehtoa, ja lopulta nimi ratkesi lennulaisten oman ehdotuksen pohjalta. Nyt Lennu-nimen lisäksi aktiivisessa käytössä ovat myös aputoiminimet Lennu NET ja Lennu IT.
– Lennu on pehmeä ja helppo nimi, joka kertoo mutkattomasta, helposti lähestyttävästä toimijasta, kertoo Reinikka.
Tärkein yhteinen onnistuminen Reinikan mukaan oli se, että yrityksen koko henkilöstö saatiin osallistettua brändityöhön.
– Erityisen ylpeä olen siitä, että brändi rakentui sisältä ulospäin. Siitä saatiin aidosti lennulaisten näköinen, jatkaa Reinikka.
“Ota lennusti vaan”
Nimestä syntyi ydinviesti “Ota lennusti vaan”, joka on osa lennulaisten filosofiaa ja tarinaa.
– Asiakkaamme pystyvät ottamaan lennusti, kun huolehdimme heidän digitaalisesta toimintaympäristöstä, komppaa Reinikka.
Brändityö ei kuitenkaan ole pelkkää ideointia ja tarinointia, vaan vahvan brändin luomisen tueksi tehtiin laaja pohjatyö, kuten henkilöstökysely, asiakashaastatteluja, kilpailija-analyysi ja kohderyhmämäärittelyt.
Taustatyöhön pohjaten pystyimme luomaan asiakkaan antamasta nimestä eheän kokonaisuuden ja tarinan, joka on visuaalisesti erottuva ja toteuttaa brändin kulmakiviä. Lennu on visuaalisesti ja sanallisesti helposti lähestyttävä, ketterä, letkeä ja ihmislähtöinen.
“
Kaikki on toiminut hyvin, erityiskiitoksia tahtoisin antaa joustavuudesta ja viestinnästä projektin aikana, vaikka yhteyshenkilötkin vaihtuivat ja matkaan mahtui muutoksia. Suosittelen kyllä Aava & Bangia yhteistyökumppanina
– Hanna Reinikka, myynti- ja markkinointipäällikkö, Lennu
Uuden brändin matka on vielä alussa
Reinikan mukaan toimiva viestintä oli projektin onnistumisen ja yhteistyön kannalta avainroolissa. Kumppanina Aava & Bangilla oli tärkeä rooli projektin johtamisessa ja viestinnässä.
– Lennun uusi brändi on otettu sisäisesti hyvin vastaan. Jonkin verran tietenkin puhutaan vielä vanhasta IPP:stä, sillä meillä on talossa jopa 45 vuotta IPP:llä työuraa tehneitä tekijöitä, kertoo Reinikka.
Lennu lanseerasi uuden brändin itse huhtikuussa 2024. Vastaanotto on ollut pääasiassa positiivinen, mutta yhtiön pitkän historian ansiosta muutos on herättänyt myös keskustelua. Se on täysin normaalia, jopa odotettua, kun tuttu brändi uudistuu isosti. Uuteen tottuminen vaatii ihmisiltä aikaa, jotta siitä tulee arkinen ja tuttu.
– Tosi moni on kysynyt mistä nimi Lennu oikein tulee? Moni on veikannut, että se on lyhennelmä joistain sanoista. Ja monta kertaa esiin noussut hauska kommentti on, että Lennuhan on se Niinistön koira, nauraa Reinikka kuvaillessaan asiakkailta nousseita kommentteja yrityksen uudesta nimestä.
Menestyvän brändin rakentaminen on pitkää peliä, joka vaatii sinnikästä ja systemaattista tekemistä – mutta palkitsee lopulta. Lennun brändi on juurtunut yhtiön arjessa jo hienosti käytäntöön asti.
– Lennu on osa meidän kaikkea materiaalia. Uusi brändi näkyy autojen teippauksissa, työvaatteissa, liikelahjoissa, työntekijöiden repuissa ja pikkuhiljaa nimi alkaa olla tuttu asiakkaillekkin, selittää Reinikka.
– Kaikki on toiminut hyvin, erityiskiitoksia tahtoisin antaa joustavuudesta ja viestinnästä projektin aikana, vaikka yhteyshenkilötkin vaihtuivat ja matkaan mahtui muutoksia. Suosittelen kyllä Aava & Bangia yhteistyökumppanina, summaa Reinikka.
Tutustu Lennuun
Rakennamme sisältä vahvoja brändejä
Brändi on parhaimmillaan niin kunnan kuin yrityksenkin tärkein kilpailuetu. Autamme asiakastamme luomaan uuden brändi-identiteetin tai uudistamaan nykyisen brändin vastaamaan sitä, mitä se todellisuudessa tällä hetkellä on. Suunnitelmallisella brändityön jalkautuksella puolestaan varmistamme yhtenäisen linjan jokaisessa viestintäkanavassa.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.