Yhteistyöllä laadittiin visuaalisesti ja viestinnällisesti selkeä kaupunkistrategia
Jyväskylän kaupunkistrategia uudistetaan aina kerran valtuustokaudessa. Kaupunkistrategia on ylin kaupungin toimintaa ohjaava asiakirja ja johtamisen väline. Kyseessä on dokumentti, joka kuvaa, miltä Jyväskylä näyttää vuonna 2025 ja mitä keskeisiä tavoitteita ja päämääriä kaupunki toiminnalleen asettaa.
Kaupunkistrategiassa laaditaan visio, missio ja arvot sekä strategiset painopisteet, joihin tällä strategiakaudella tulisi keskittyä. Vetovoimaisena kaupunkina ja yhtenä Jyväskylän suurimmista työllistäjistä Jyväskylän kaupunki halusi, että strategia on selkeä ja helposti lähestyttävä niin työntekijöille kuin kaupunkilaisillekin.
Käy lukemassa lisää Jyväskylän kaupunkistrategiasta ja sen merkityksestä.
Strategian tulisi olla kuntalaisten silmin ymmärrettävä ja vedota myös omiin työntekijöihin, jotta arvot ja se mitä tehdään, olisi helposti näkyvillä myös kuntalaisille. Syksyllä 2021 Jyväskylän kaupunki oli saanut strategiaansa määritettyä vision ja mission sekä pääpainopisteet. Koska kyseessä on melko asiapainotteinen dokumentti, halusi Jyväskylän kaupunki saada strategian viestinnällistämiseen apua ulkopuoliselta taholta.
“Meillä tajuttiin, että tässä kohdassa olisi järkevää käyttää ulkopuolista kumppania. Tavoitteena oli saada kaikki kaupunkilaiset ja omat työntekijät ymmärtämään strategia ja kun poliittinen päätöksenteko asettaa omat reunaehtonsa tekemiseen, tuli prosessissa huomioitavaksi monta tekijää. Halusimme ehdottomasti jyväskyläläisen toimijan ja Aava & Bang oli tuttu tekijä, vielä kun saimme tämän aikataulullisestikin onnistumaan.”, Jyväskylän kaupungin kehittämispäällikkö Riikka Perkiö kertaa yhteistyön käynnistymistä ja jatkaa “välillä aikataulu oli tiukka ja tuli nopeita muutoksia. Aava & Bang on ollut äärimmäisen joustava tässä prosessissa.”