Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

1 minuutin lukuaika

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?

Featured Image

Helmeilevä, ryhdikäs, viipyvä. Sommelieriltä viinin kuvailu sujuu luonnostaan, mutta kaikille se ei ole yhtä helppoa. Vastaavasti, yrityksen perustajilla brändin mielikuva saattaa olla selkeänä mielessä, mutta kuinka nuo ajatukset saadaan iskostettua koko henkilöstön ja asiakkaiden mieleen? Kun yrityksen brändiä ja strategiaa suunnitellaan, pöydälle tulisi nostaa tonari eli tone of voice, suomalaisittain äänensävy.  Tone of voice auttaa tarkentamaan tapoja ja tyylejä, joilla yritys puhuttelee asiakkaitaan, työntekijöitään, työnhakijoitaan ja muita sidosryhmiä.  

Tone of voice ei siis ole vain viestien tyyli sivustolla ja some-kanavissa, vaan se on myös esimerkiksi myynnin hissipuhe potentiaalisille asiakkaille, henkilöstöjohdon tapa kommunikoida työnhakijoille tai asiakaspalvelun tyyli vastata viesteihin.

Huomaatko eron:

Viestin tyyli

Tone of voice somessa

Miksi yrityksesi tulisi kiinnostua tone of voicesta?

Kun markkinoinnissa ja viestinnässä tyyli on yhtenäinen ja tunnistettava, viestien on mahdollista puhutella eri kohderyhmiä tehokkaasti ja kiinnostavasti.

Yhteneväisyys ei kuitenkaan tarkoita, että suuren B2B-konsernin tulisi olla konservatiivinen ja asiallinen jokaisessa kanavassa. Strategisesti voidaan päättää, että esimerkiksi työnantajamielikuvaa edistetään humoristisella ja rennolla otteella TikTokissa tai Instagram Reelsissä, kun taas LinkedInissä ja sivustolla pysytään asialinjalla.

Tone of voice on ääni, jolla brändipersoona puhuu

Tone of voice -työkaluja on lukemattomia. Esimerkiksi brändipersoonan määrittely on vahvasti kytköksissä äänensävyn suunnitteluun. Brändipersoonan kautta kuvaillaan, millainen yritys olisi ihmisenä. Mitkä ovat hänen intohimonsa, tavoitteensa, mitä hän pelkää, millaisia ovat hänen ominaisuutensa. Alla esimerkkejä brändiarkkityypeistä:

brändiarkkityypit

Kuva ja lähde: https://marchbranding.com/buzz/brand-archetypes/ 

Äänensävyn määrittely vaikuttaa periaatteessa kaikkeen markkinointiin ja viestintään. Jos päätetään olla kansainvälinen, arvokas, suorapuheinen ja suunnannäyttäjä, tämän kaiken tulee myös näkyä visuaalisessa ilmeessä, kuvamaailmassa ja muussa viestinnässä. Jopa pienemmissä yksityiskohdissa, kuten emojien käytössä – tai niiden poisjätössä.

Aava & Bangilla yrityksen tone of voicea tarkastellaan tyypillisesti brändin kirkastamisen yhteydessä

Äänensävyn määrittely kaipaa vastauksia samoihin kysymyksiin, joihin brändin terävöittämisen prosessissakin paneudutaan. 

Miksi yritys on olemassa ja mitä se tekee? 
Mitä tarjottavaa yrityksellä on, ja kenelle? 
Millaisia tavoitteita yrityksellä on nyt ja tulevaisuudessa? 

Yhteisissä työpajoissa määrittelemme asiakkaamme kanssa mm. kohderyhmäkohtaisia asiakasprofiileja sekä viestejä / tyylejä, joita kunkin kohderyhmän kanssa käytetään. Tone of voice pidetään mielessä myös mm. markkinoinnin sisältösuunnitelmaa tai kanavakohtaista somestrategiaa rakentaessa, ja sen pitäisi olla aktiivinen työkalu kaikessa sisällöntuotannossa.

Ei silti riitä, että kirkastusprojektin saattelemana yritys saa painomusteen tuoksuisen brand bookin sekä uuden sivuston uusilla sisällöillä. Yrityksen täytyy tiedottaa ja kouluttaa myös omaa henkilöstöään jatkuvasti, jotta viestit kulkevat halutulla tyylillä, eri kanavissa, loppuasiakkaalle saakka.   


Tämä blogi on julkaistu alunperin Bermudan verkkosivuilla. Aava & Bang Oy sekä Markkinointitoimisto Bermuda Oy yhdistyivät 3.1.2023 ja yhteinen matka jatkuu osoitteessa bang.fi.

Miksi myös globaalit yritykset tarvitsevat yhteiset työyhteisöviestinnän periaatteet?

Miksi myös globaalit yritykset tarvitsevat yhteiset työyhteisöviestinnän periaatteet?

“Meillä on niin ainutlaatuinen organisaatio ja toimimme eri maissa, ei meillä voi olla kaikille yhteisiä periaatteita.” Tämä pitää osittain...

Read More
”Ei me tarvita yhteisiä työyhteisöviestinnän periaatteita

”Ei me tarvita yhteisiä työyhteisöviestinnän periaatteita" – said no one: Miksi myös globaalit yritykset tarvitsevat yhteiset työyhteisöviestinnän periaatteet?

Moni yritys kuvittelee yhä myyvänsä tuotteita tai palveluita, vaikka tosiasiassa asiakkaat ostavat kokemuksia. Erinomainen asiakaskokemus vaikuttaa...

Read More
Parhaat keinot lisätä järjestelmällisyyttä ja suunnitelmallisuutta sisällöntuotantoon

Parhaat keinot lisätä järjestelmällisyyttä ja suunnitelmallisuutta sisällöntuotantoon

Markkinointi on alana jatkuvasti muuttuva ja sisällöntuotannon aiheet voivat olla hyvinkin vaativia. Siksi on sitäkin tärkeämpää pitää ne asiat...

Read More