Puhdasta ei tarvitse pestä – ajatuksia vastuullisuusviestinnästä
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
Me Aava & Bangillä olemme, kuten ehkä tiesittekin, tekemässä suomalaisista maailman parasta markkinointikansaa. Kukin bangilainen toteuttaa tätä tehtävää omalla tavallaan – minäkin AD:na ja suunnittelutiimin esimiehenä yleensä enemmän asiakkuusprojekteissa työskennellen. Käytännössä siis kädet näppäimistöllä ja piirtopöydällä, yritysilmeitä ja konsepteja suunnitellen, sähköposteja kirjoitellen.
Markkinointivirittämöjen osaajat ne tuntevat: Sosiaalisen median trendit 2019
Viime kuukausina olen päässyt Markkinointivirittämö-koulutusohjelmamme kautta ihan eturintaman tehtäviin; matkasaarnaajaksi maailmalle moikkaamaan mahtavia osaajaryhmiämme. Toistaiseksi olen ehtinyt vierailla viidellä eri paikkakunnalla. Osaajien kanssa olemme pohtineet brändin visuaalisuuden johtamista erityisesti sosiaalisen median kanavissa, ja testailleet myös erilaisia kevyitä työkaluja, joilla kuka tahansa pystyy luomaan visuaalisesti johdonmukaisia materiaaleja muutamaan nyrkkisääntöön tukeutuen.
Olemme myös keskustelleet paljon sosiaalisesta mediasta jatkuvasti muuttuvana ympäristönä. Lähes kaikkien ryhmien kanssa on loppukevennyksenä tehty pieni tutkimustehtävä: mitä internet kertoo meille sosiaalisen median trendeistä vuodelle 2019?
Tässä yhteenveto osaajien löydöksistä teidänkin iloksenne!
Aina ajan hermolla olevat osaajamme lähtivät viemään sometrendi -keskustelua rohkeasti yhteiskunnallisiin asioihin. Kuuma vaalikevät lähestyy, miten tämä näkyy some-käyttäytymisessä? Tullaanko myös meillä kokemaan ilmiö nimeltä #vaalihäirintä? Kantavatko sosiaalisen median jättiläiset vastuunsa alustojensa käytön valvonnassa? Somejätit ovat lisäksi kokeneet melkoisia kolauksia, kun kohut tietovuodoista ja tietojen väärinkäytöstä ovat seuranneet toisiaan. Miten luottamus palautuu, vai palautuuko se? Koetaanko vielä suurempia joukkopakoja esimerkiksi Facebookista?
Myös henkilökohtainen hyvinvointi ja vastuu siitä on jatkuvasti yhä tärkeämpi teema. Vahvin treenaus-trendik on lepo ja palautuminen, ja haluamme myös sosiaalisessa mediassa välttää hälinää sekä vaatia aitoja sisältöjä -#someähky on nimittäin todellista. Ole siis vastuullinen ja ennen kaikkea laadukas viestinnässäsi. Aidot ja hyödylliset sisällöt ovat valttia, ne eivät tuhlaa ihmisten aikaa eivätkä kiristä hermoja.
Videon trendikkäin muoto on tietenkin live-video! Joko sinä esiinnyt luontevasti kännykkäkameran live-streamissa? Nyt kipin kapin harjoittelemaan! Ammattikuvaajan ottamat poseeratut valokuvat kalpenevat tehossaan käsivaralta kuvatulle live-videolle. Mikäpä olisikaan parempi tapa kertoa tuotteistasi ja palveluistasi, kuin esitellä niitä tositoimissa tai järjestää vaikka avoin kysymys- ja vastaus -sessio (Q&A).
Kuten jo pari edellistä vuotta ovat osoittaneet, vaikuttajamarkkinointi on edelleen in. Painopiste on kuitenkin siirtymässä suurista, omaa media-imperiumiaan pyörittävistä vloggareista ja bloggareista mikrovaikuttajiin. Kohdan 1 kriittisyys ja someähkyn pelko lienee taustavaikuttajana tässäkin; haluamme aitoja sisältöjä, emme media-ammattilaisten sisältöyhteistyö-postauksia. Tai ainakin uskomme ensimmäisiä paremmin…
Sosiaalinen kuuntelu on tämän trendin toinen puoli. Brändien kannattaa tarkkailla mitä niistä sosiaalisen median kanavissa puhutaan. Lähde mukaan keskusteluun, yllätä käyttäjäsi: me kuuntelemme ja huomaamme, meitä kiinnostaa mitä mieltä te olette! Pidä silmällä myös kilpailijoitasi ja toimialaa laajemminkin.
Kohdistaminen on vuonna 2019 entistäkin tarkempaa. Paikasta parrasvaloissa kamppaillaan nyt niin kiivaasti, että mainonta vyöryy yhä voimakkaammin myös yksityisinä pitämiimme kanaviin: messengereihin ja muihin keskustelupaikkoihin.
Uusi sukupolvi on astumassa esiin kohderyhmänä: joko te mietitte, mitä generation Z (synt. 1995 jälkeen) teistä ajattelee? Tämä entisiä sukupolvia nopealiikkeisempi ikäryhmä liikkuu sosiaalisessa mediassa kuin kala vedessä ja on siellä myös merkittävä vaikuttaja. Onhan viestintänne tätä sukupolveakin silmällä pitäen oikeasti monikanavaista ja ennen kaikkea elämyksellistä?
Elämyksellisyys ja kokemuksellisuus trendaavat edelleen vahvasti. Huomasithan että Youtube on eriyttänyt VR-sisällön omalle kanavalleen? AR-toteutuksia on nähty jo maitopurkissakin. Ääniohjaus on yhä yleisempi ja ehdottomasti hyödyllinen toiminto monen meidän arjessa. Oletko pohtinut, mitä tämä tarkoittaa sisältöjen kannalta? Ääneen lausuttuina hakukysymykset muotoillaan hieman toisin kuin kirjoittaen. Ole siis hereillä!
Podcastit ovat sinällään vanha juttu, mutta opas-buumin jo hieman laannuttua veikkailimme, että podcastit tulevat vielä nostamaan päätään.
Ylläolevien lisäksi ryhmissä veikkailtiin, että söpöt eläimet (erityisesti kissavideot) trendaavat vahvasti edelleen myös vuonna 2019. Jäädään siis mielenkiinnolla odottamaan, miltä vuosi 2019 sosiaalisessa mediassa tulee näyttämään!
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Supersuosittu Masterclass on palannut uudistettuna! Kaipaatko buustia uranäkymiisi tai janoatko ajankohtaisinta tietoa B2B-markkinoinnista ja...
Mutta kuka leikkaa ensimmäisen palan? Kasvukattaus-videopodcastimme neljännessä jaksossa pääsin jakamaan reseptini siihen, miten yrityskulttuurin...