Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Yhdessä olemme enemmän – kestävän kasvun mindsetiä rakentamassa

Featured Image

Peruspelissä voi ja pitää kehittyä. Tästä olemme puhuneet tiimin kanssa elokuussa, kun olemme käynnistäneet uutta kautta koko työyhteisön Kickoffin ja muiden kohtaamisten merkeissä. On tärkeää innostua kehittämisestä. On jopa helppoa innostua uusista asioista ja uusista trendeistä. Mutta väitän, että on tärkeämpää syttyä vuosi toisensa jälkeen myös peruspelistä. Usein liiketoiminnan onnistumisen ratkaisee peruspelin systemaattisuus, joka auttaa rakentamaan sekä nopeita tuloksia että pitkän tähtäimen vaikuttavuutta.

Kehittämisen ytimessä on periaatteessa aina kolme kivijalkaa: nykytilan tunnistaminen ja tavoitteiden asettaminen, toimenpiteiden toteuttaminen ja niiden juurruttaminen sekä onnistumisen mittaaminen. Aava & Bangilla peruspeli kiinnittyy yhdessä määritettyyn strategiaan: kestävään talouteen sekä jatkuvaan asiakaskokemuksen ja työntekijäkokemuksen kehittämiseen. Esimerkiksi NPS- ja eNPS-luvuissa tavoittelemme korkeaa +80 tasoa, ja jos emme siihen pääse, lähdemme yhdessä miettimään ratkaisuja tason nostamiseen.

Haluamme syksyllä vaalia peruspelin ajatusta ja suuntaamme siksi fokuksen asiakaskokemuksen ja asiakastiimien toimintamallien kehittämiseen. Taustaa tähän antaa alkukesästä toteutettu asiakaskysely, yhdistymisen aikana kehittämisen alle otetut työpaketit sekä esimerkiksi työyhteisön Kickoffin tiimidialogit. Olemme yhdessä syventäneet ymmärrystä nykytilasta ja tavoitteista: seuraavaksi on toimenpiteiden ja niiden juurruttamisen vuoro. 

Sisältä vahvaa kasvua rakentamassa

Aava & Bangin strategian ytimessä on myös neljäs tavoite, joka kiinnittyy laajempaan yhteiskunnalliseen viitekehykseen. Me haluamme osaltamme vahvistaa yritysten ja yhteisöjen sisältä vahvaa kasvua – arkea, jossa johdetaan arvopohjaisesti ja systemaattisesti työntekijä- ja asiakaskokemusta. Tämän tavoitteen tueksi toteutamme vuosittain Kestävän kasvumarkkinoinnin nykytilatutkimuksen.

Kestävän kasvumarkkinoinnin nykytilatutkimus on meidän panoksemme tulevaisuuden työelämän haasteisiin vastaamiseksi sekä tutkimukseen perustuvan päätöksenteon edistämiseksi. Tutkittua tietoa tarvitaan ja se rakentaa vakaan pohjan organisaatioiden, työelämän ja yhteiskunnan kehittämiselle (ks. Laajalahti & Laaksonen, 2023).

Viime vuonna keräsimme 255 johtajan ja asiantuntijan aineiston, jonka pohjalta pääsin itse tutkijan roolissa analysoimaan tietoa. Lopputuloksena oli noin 100 sivun tutkimusraportti, joka on maksutta ladattavissa verkkosivuiltamme. Tämän lisäksi olemme pitäneet aiheesta puheenvuoroja niin yrityksissä kuin eri oppilaitoksissa. Tavoitteenamme on, että yksilöt, yhteisöt ja yritykset heräävät ajattelemaan sisältä vahvan kasvun rakentamista uudella tavalla. Uudenlainen ymmärrys synnyttää toimintaa, ja lopulta toiminta muuttaa maailmaa.

Väitän, että tulevaisuuden työelämä on arvopohjainen, merkityksellinen ja vastuullinen. Se ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys, vaan tavoitteeseen pääseminen vaatii toimia meiltä kaikilta. Yhteiskunnalta ja päättäjiltä, mutta myös meiltä yrityksiltä ja yksilöiltä. Jokainen voi valita, mikä on itselle ja omaan toimintakenttään sopiva tapa kerryttää yhteistä hyvää. Meille se on tutkimusperusteinen tieto, joka juurrutetaan arkeen selkeiden toimintamallien, mittaamisen mahdollistavien tuloskorttien sekä uuden omaksumista tukevan valmennuksen ja työyhteisöviestinnän keinoin.

Yhdistymisen matematiikassa 1 + 1 = 3

Sisältä vahvan kasvun rakentaminen on yhteisöllistä. Kärjistäen: se ei ole superyksilöiden yksinäinen suorituskenttä. Se on tiimityön ja yhdessä onnistumisen rakentamista. Jotta henkilöstö tai asiakkaat voivat kokea yrityksen strategian merkitykselliseksi, tulisi heidän löytää siitä oma tarttumapintansa.

Olemme kuluneen vuoden aikana rakentaneet uudenlaista kulttuuria, jossa on pyritty löytämään yhteisen Aava & Bangin alle parhaat puolet kahdesta toimintakulttuurista. Olemme nyt menossa yhdistymisen kolmannessa vaiheessa, jonka teemana on yhdessä olemme enemmän. Parhaimmillaan muuttuvassa maailmassa kehitytään ja onnistutaan yhdessä. Se vaatii halua ja kykyä rakentavaan vuorovaikutukseen, kuulemisen mahdollistamista ja palautteen arvostamista sekä yrittämistä, epäonnistumista ja yrittämistä uudelleen.

Kuluneet vuodet eivät ole olleet helppoja yrityksille eikä syksy näytä tuovan merkittävää helpotusta isossa kuvassa. Markkinakentän muutokset, maailmanpoliittiset tapahtumat, talouden kiristyminen ja myös viestintäkentän polarisoituminen tuovat oman haasteensa yritysten arkeen. Kaiken muutoksen ja epävarmuuden keskellä haluan kannustaa niin meidän työyhteisöä, asiakkaitamme kuin laajemmin yhteiskuntaa inhimillisen, arvopohjaisen ja tutkittuun tietoon nojaavan vuoropuhelun äärelle.

Viestinnällä on valtava voima: se voi joko erottaa tai tuoda ihmisiä yhteen. Yksi syksyn tavoitteistamme on varmistaa, että yhdistymisen matematiikka saadaan toimimaan. Siinä 1 + 1 on enemmän kuin kaksi. Nyt otamme määrätietoisesti askeleita sitä kohti: oppien, ehkä välillä eksyen, mutta aina yhdessä takaisin reitille löytäen.

P.s Jätä sinäkin jälkesi työelämään, ja käy vastaamassa Kestävän kasvumarkkinoinnin nykytilatutkimukseen täällä. Voit myös tutustua viime vuoden tutkimusraporttiin, joka on ladattavissa täältä. 

Kirjoittaja: Vilja Laaksonen

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...

Read More
Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...

Read More
B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...

Read More