3 minuutin lukuaika

Paras aloitus toimitusjohtajana

Featured Image

Hyvä yrityskulttuuri mitataan siinä, miten työyhteisö toimii muutostilanteessa. Yksi muutostilanne meillä koitti vuodenvaihteessa, jolloin aloitin uudessa roolissa toimitusjohtajana. Uusi pesti tuo mukanaan uudenlaisia tehtäviä, vaikka olenkin päässyt viemään Aava & Bangin toimintaa eteenpäin jo neljän vuoden ajan johtoryhmäjäsenen ja liiketoimintajohtajan roolissa. Kun astuin tammikuun ensimmäisenä työpäivänä toimistolle, minua odotti iloinen yllätys, joka kertoo paljon yrityskulttuuristamme.

Aloitin Aava & Bangin toimitusjohtajana virallisesti 3.1.2022. Minulta on kysytty, miltä uusi arki tuntuu. Päällimmäisenä on innostus uusista kasvu- ja kehitysmahdollisuuksista sekä kiitollisuus ja arvostus tiimiämme ja asiakkaitamme kohtaan. Aava & Bangin uusi strategiakausi käynnistyi heinäkuussa 2021, joten olemme jo ottaneet hyvän lähdön kohti uuden kolmivuotiskauden tavoitteita. Uskomme vuorovaikutteiseen, oppivaan ja jatkuvaan strategiatyöhön, jossa strategia herää aidosti eloon arjessa. Suunnitelman ja systemaattisesti seurattavien tavoitteiden lisäksi haluamme jättää tilaa uusille ajatuksille ja oppimiselle.

Perustehtävämme tällä strategiakaudella on auttaa rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat sitoutuvat.Tätä missiota viedään eteenpäin rinnakkain johdon, tiiminvetäjien, asiantuntijoiden, asiakkaiden ja sidosryhmiemme kanssa. Vaikka roolitukset Aava & Bangin johdossa muuttuivat, on arkemme samanlaista kuin joulukuun puolella. Rakennamme asiakkaillemme parhaita mahdollisia ratkaisuja lämpimällä ja tinkimättömällä otteella samaan aikaan, kun kehitämme omaa toimintaamme kunnianhimoisesti eteenpäin. Tavoitteena on, että tämä näkyy ja tuntuu asiakkaiden arjessa erinomaisena asiakaskokemuksena ja meidän tiimin sisällä vahvana työntekijäkokemuksena.

Uusi strategia ohjaa kestävää kasvua

Uuden strategiamme keskiössä on vahvan yrityskulttuurin rakentaminen sisältä ulospäin kestävän kasvumarkkinoinnin avulla. Tavoitteena on kehittää yrityksiä sekä niiden tapaa johtaa viestintää ja markkinointia hyödyntäen digitaalisia ratkaisuja. Samalla avaamme uusia työpaikkoja markkinoinnin kentälle ja haemme myös itse voimakasta kasvua. Seuraavan kolmivuotiskauden tavoitteet ovat kovia, mutta niin on tiimikin. Olemme kolmessa vuodessa tuplanneet liikevaihtomme tämän tilikauden arvioituun noin 3,7 miljoonaan euroon ja tavoitteena on tehdä sama kasvuloikka seuraavan kolmivuotiskauden aikana. Nyt haemme kasvua myös yritysostoin.

Kestävä kasvu tuottaa hyvinvointia ja merkityksellisyyttä työntekijöillemme ja sidosryhmillemme. Uskomme siihen, että parhaimmillaan työssä yhdistyy mahdollisuus itsensä toteuttamiseen sekä mahdollisuus tehdä hyvää työn kautta. Kestävästi ajatteleva yritys pitää huolta sekä ihmisistä että tuloksesta. Lisäksi kestävä kasvu on meille vastuullista ja läpinäkyvää. Kaiken pohjalla on aina mitattavat tavoitteet sekä systemaattiset arjen johtamisen käytänteet työntekijä- ja asiakaskokemuksen saralla. Nämä meille tärkeät kasvun ajurit ja taustaoletukset ohjaavat meitä eteenpäin kohti kestävän kasvumarkkinoinnin edelläkävijyyttä.

Olemme erikoistuneet yritysten kestävään kasvumarkkinointiin. Haluamme auttaa asiakkaitamme rakentamaan sisältä vahvaa yrityskulttuuria, joka tuntuu ja näkyy ulospäin houkuttelevana brändinä. Tämä tuntuu minusta valtavan merkitykselliseltä ja kokemuksesta tiedän, että tunne on jaettu tiimimme kesken. Tiimimme osaajat auttavat tahoillaan asiakkaitamme strategian kirkastamisessa, vahvan yrityskulttuurin rakentamisessa, modernin myynnin ja markkinoinnin yhdistämisessä, markkinoinnin tavoitteiden määrittämisessä, tuloksia tuottavassa digi- ja sisältömarkkinoinnissa, markkinoinnin ja viestinnän osaajien rekrytoinnissa sekä osaamisen valmentamisessa. Yhdessä voimme tehdä asioita, joihin yksi asiantuntija ei pystyisi. Haluamme tuoda osaamisemme myös laajemman sidosryhmän käyttöön esimerkiksi tekemämme pro bono -työn kautta.

Kasvu ja vahva yrityskulttuuri rakentuu yhteistyössä

Saimme noin viikko sitten juhlistaa uutta Great Place to Work® -sertifikaattia kolmatta vuotta peräkkäin. Tulosten mukaan 100 % työntekijöistämme kokee, että Aava & Bang on todella hyvä työpaikka. Tyypillinen luku suomalaisessa yrityksessä on 62 %, joten voimme olla todella ylpeitä näistä tuloksista. Työntekijöiden kokemus Aava & Bangista työpaikkana rakentuu vuorovaikutuksessa johdon, työkavereiden ja keskeisten sidosryhmien kanssa.

Näen, että hyvän yrityskulttuurin rakentaminen vaatii johtajuutta, yhteistyötä ja ennen kaikkea tahtoa. Tahtoa kohdata toiset ihmisinä ja tahtona rakentaa meille parasta työpaikkaa. Yksi Aava & Bangin keskeisistä arvoista on yhdessä onnistuminen. Se tarkoittaa, että kehitymme, kasvamme, onnistumme ja myös epäonnistumme yhdessä. Taustalla on psykologinen turvallisuus, joka rakentaa sisältä vahvaa yrityskulttuuria. Sitä kuuluisaa psykologista turvallisuutta tarvitaan myös lähikollegoiden kanssa ja siksi on hienoa, että joryssa voi puhua niin strategiasta kuin taaperon hoidon aloituksesta. Kiitos ja kumarrus varatoimitusjohtaja Katja Asikaiselle, henkilöstöjohtaja Hanne-Mari Miskalalle sekä myyntijohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Pete Okkoselle.

Olen itse intohimoinen viestijä ja uskon siihen, että voimme paremman viestinnän avulla tuoda ihmisiä yhteen. Aava & Bangin erityinen vahvuus on työntekijöissämme, jotka uskovat visioomme ja haluavat viedä sitä eteenpäin. Haluan osaltani vahvistaa tätä yhdessä onnistumisen kulttuuria ja rakentaa paremmasta sisäisestä viestinnästä meidän onnistumisen tukipilarin.

Tulen kertomaan Aava & Bangin kasvusta kvartaaleittain myös täällä blogin puolella. Keskeiset teemat käsittelevät strategian juurruttamista, vahvan yrityskulttuurin rakentamista, kestävää kasvumarkkinointia sekä johtamista. Vedän strategian juurruttamisesta webinaarin maaliskuussa 2022, ja kestävän kasvumarkkinoinnin osalta on myös tulossa monenlaisia jännittäviä uutisia seuraavan vuoden aikana.

Johtajana olen yksi osaaja muiden joukossa

Sain itse kokea tiimin vahvuuden ensimmäisenä työpäivänäni toimitusjohtajan roolissa. Toimistolla minua odotti bängiläisten juonimana Viljautus-viikot: kukkia, tsemppilauseita ja kaikenlaista yrityskulttuuriimme sopivaa muistamista. Paras oli kuitenkin tiimin terveiset usein itse käyttämästäni lainauksesta jatkettuna: “Ei hätää – we got your back”. Niin kuin edeltäjäni Pete Okkonen hyvin kirjoitti: “Sain itse toimarina olla ihminen johtajaroolistani huolimatta. Olen varma, että myös Vilja saa toimitusjohtajana kokea saman vahvan kollektiivisen tuen.

Tämän blogin kirjoitushetkellä minulla on toimitusjohtajan pestiä takana 9 päivää, 4 tuntia ja aika lailla 30 minuuttia. Voin siis vielä rehellisesti sanoa, että olen tämän matkan alussa. Toivon, että tulen olemaan läsnäoleva, kuunteleva ja eteenpäin katsova toimitusjohtaja. Yksi bängilainen muiden rinnalla. Kiitos luottamuksesta ja kannustuksesta! Tästä on hieno jatkaa matkaa eteenpäin kasvun tiellä.

Kiinnostuitko? Lue jA KUUNTELE lisää

Blogi: Uuden strategiakauden kasvutavoitteet
Blogi: Great Place to Work -sertifiointi
Blogi: Pro bono -työmme vuonna 2022
Uutinen: Ajatuksiani toimitusjohtajan vaihdoksesta
Podcast: Vahvan yrityskulttuurin rakentaminen

Miten tapahtuu ideaaliasiakkaan valinta?

2 min read

Liidien määrästä liidien laatuun – näin määrittelet ideaaliasiakkaan

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä käsittelevän blogisarjan ensimmäisessä osassa kävimme läpi yhteisten tavoitteiden määrittämistä – yhteispeli...

Read More
nainen tuotteistamassa, tuotteistustyöpaja

2 min read

Tuotteista tai kuole – varmista paikkasi asiakkaan digitaalisella ostopolulla

Asiakkaiden ostoprosessi on digitalisoitunut pysyvästi. Gartnerin tutkimuksen mukaan 77 % B2B-ostajista kokee ostoprosessin vaikeaksi ja...

Read More
työyhteisöviestintä

3 min read

Kaikki, mitä sinun täytyy tietää evästeistä (cookies)

Evästebannerit ovat olleet tiiviin keskustelun aiheena erityisesti keväästä 2020 asti, jolloin apulaistietosuojavaltuutettu määräsi yritysten...

Read More