Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

3 minuutin lukuaika

Yhdistymisen anatomia: kokemuksia ja tuloksia yritysjärjestelystä

Featured Image

 

Siitä on nyt noin 80 päivää, kun Aava & Bang Oy ja Markkinointitoimisto Bermuda Oy yhdistyivät Aava & Bangin nimen alle. Silloin viestimme, että haluamme tehdä yhdistymisen poikkeuksellisen hyvin. Tunnistamme, että usein yhdistyminen epäonnistuu tai ainakin se hankaloituu alussa esimerkiksi kulttuurillisten erojen, yhdistymisen tuoman lisäkuormituksen tai heikon viestinnän vuoksi. Näiden asioiden tunnistaminen ei yksin riitä, jos arjessa ei pystytä tekemään tarvittavia toimenpiteitä tai reagoimaan muuttuviin tilanteisiin. 

Missä siis menemme nyt, kun yhteistä taivalta on kuljettu kohta kolme kuukautta? Haluamme olla avoimia yhdistymisestä ja kertoa, missä olemme onnistuneet ja missä meillä on vielä kipukohtia. Siksi avaan seuraavaksi meidän yhdistymistä sekä prosessin että kokemuksien näkökulmasta. 

Yhdistyminen prosessina

Lähdimme viemään yhdistymistä eteenpäin kolmen vaiheen kautta, joita ovat tutustuminen, juurruttaminen ja kasvaminen. Olemme nyt menossa vaiheessa kaksi eli juurruttamisessa. Pyrimme samaan aikaan sekä yhdistämään prosesseja, kehittämään uusia toimintamalleja ja vahvistamaan peruspeliä. Tietyllä tavalla jalka on koko ajan jarrulla ja kaasulla – joissain kohdissa nopeus on valttia ja joissain kohdin tarvitaan enemmän aikaa yhteisen rakentamiseen. Tavoitteena on varmistaa ensiluokkainen asiakaskokemus, yhdessä onnistuminen sekä uuden oppimisen jaksottaminen nyt kevään aikana.

Yhdistyminen on laaja kokonaisuus, joten lähdimme avaamaan sen anatomiaa 11 työpaketin avulla. Jokaiselle työpaketille nimettiin oma vastuutiimi, joka vastaa työpaketin arjen työstä johtoryhmän tuella. Kokonaisuudessa oli omat työpaketit esimerkiksi strategialle, taloudelle, HR-käytänteille, järjestelmille, asiakkuuksille, myynnille, markkinoinnille ja suunnitteluprosessille. Nyt kun kevättä mennään puolessa välissä, on noin kolmasosa työpaketeista viimeistelyvaiheessa. Veimme nopeammin läpi esimerkiksi myynnin prosessit ja lähdemme seuraavaksi vahvistamaan suunnitteluprosessien yhdistämistä.

Yhdistymisen etenemisestä on viestitty tiimille viikoittain viikkokirjeen merkeissä, jossa on nostettu esiin ajankohtaisia asioita sekä tiimin ja asiakkaiden palautteita. Uusia kokonaisuuksia on avattu syvemmin myös maanantain yhteisessä oppimishetkessä sekä yhteisellä virtuaalisella perehtymisalustalla. Vaikka matkaa on vielä kuljettavana, on päämäärä kuitenkin edessä kirkkaana. Nyt kuljemme sillä tiellä askel kerrallaan – välillä hidastaen tahtia ja välillä taas nopeuttaen sitä.

Yhdistyminen kokemuksena

Alusta alkaen oli selvää, että haluamme panostaa avoimeen viestintään yhdistymisen aikana. Järjestimme yhteisiä virtuaalisia kohtaamisia jo joulukuun aikana ennen virallista yhdistymistä. Avasimme silloin myös anonyymin kyselyn, jossa jokainen työntekijä pystyi nostamaan mielessä olevia kysymyksiä ja asioita esiin avoimesti. Tavoitteena oli ja on edelleen viedä yhdistymistä eteenpäin jokaista työntekijää ja asiakasta kunnioittaen.

Näen, että avoin ja myös anonyymi palaute on ollut ratkaisevassa roolissa yhdistymiseen liittyen. Olemme panostaneet erilaisiin kuulemisen käytänteisiin: pienryhmäkeskusteluihin, one-to-one-hetkiin, pulssi- ja palautekyselyihin sekä anonyymiin palautekanavaan. Nämä kaikki ovat mahdollistaneet sen, että myös johdolla on suhteellisen hyvä tilannekuva siitä, millaiset tunnelmat tiimillä on. 

Kuten mikä tahansa muutos, myös yhdistyminen herättää tunteita. Tunteet elävät ja muuttuvat matkan aikana: on luonnollista olla toisessa hetkessä innostunut ja tuntea toisessa epävarmuuden tunteita. Muutos on matka, jonka äärellä olemme kaikki aidosti oppimassa. Esimerkiksi pulssikyselyssä olemme päässeet hyvin kiinni sekä yleisfiilikseen että työn kuormituksen kokemukseen. Tässä keskiarvot ovat olleet melko samanlaisia kuin ennen yhdistymistä pysyen kaikkina kuukausina hyvällä tasolla (ka. = 3,4–3,5, skaala 1–5). 

Tiedotimme yhdistymisestä tiimille joulukuun puolivälissä ja avasimme silloin ensimmäisen anonyymin kyselyn. Sen palautteen perusteella yhdistymisestä viestiminen arvioitiin hyvälle tasolle (ka. = 8,8, skaala 1–10). Myös tämän keskiarvon alle mahtuu kuitenkin koko joukko yksilöllisiä kokemuksia, joista osa on ollut innostuneita ja osa huolestuneita. Esimerkiksi joku on saattanut kokea yrityksen kokoluokan kasvun mahdollisuuksia avaavana asiana, kun taas toiselle se on voinut tuoda huolta mahdollisen hierarkkisuuden lisääntymisestä.

Tämän vuoden isoin yhteinen kohtaaminen oli tammikuun Kickoff, jossa pääsimme kohtaamaan koko porukalla ja ottamaan ensimmäisenä päivänä haltuun myös Lutakon lavan. Kokonaisuudessaan Kickoff arvioitiin onnistuneeksi (ka. = 9, skaala 1–10). Seuraavan kerran tapaamme koko porukalla fyysisesti Tampereella järjestettävillä Kesäpäivillä, mutta onneksi tälläkin välin on viikottaisia kohtaamisia etä- ja hybridimallilla.

Yhdistyminen kasvuna

Uutinen yhdistymisestä julkaistiin työyhteisölle ja asiakkaille noin 100 päivää sitten eli noin 20 päivää ennen virallista yhdistymistä. Puhumme vielä uudesta Aava & Bangista, sillä vaikka paljon on jo tehty, on edessä vielä paljon matkaa ennen yhteisen kulttuurin muovautumista. Ja se on luonnollista – kulttuuri rakentuu niissä arjen kohtaamisissa, joissa olemme vuorovaikutuksessa toistemme kanssa. Olo on kuitenkin luottavainen, sillä meillä on upea porukka, joka uskaltaa ja pystyy näyttämään tunteensa avoimesti. Jos vaikeistakin asioista voidaan puhua rehellisesti, on edellytykset yhteiseen kasvuun aidosti olemassa.

Samaan aikaan kun meillä on katse horisontissa, on tärkeää nähdä tämä hetki. Meillä on ollut ilo työskennellä yhteisten asiakastöiden äärellä, mikä on vahvistanut tiimien osaamista ja asiakkaalle tuotettua lisäarvoa. Haluamme yrityksenä panostaa siihen, että työntekijöillä on hyvä olla nyt eikä vain tulevaisuudessa. Jokaisella meillä on oma elämä, jonka yhden osan työ muodostaa. Parhaimmillaan rakennamme arkea, jossa voimme mahdollistaa yhteisillä käytänteillä ensiluokkaisen työntekijä- ja asiakaskokemuksen. Yhdistää rohkeasti pehmeää ja kovaa: johtaa sekä kokemusta että suoritusta. Uskon, että tulevaisuudessa menestyvät ne yritykset, joissa strategia ja kulttuuri eivät kilpaile keskenään. Toinen ei syö toista, vaan ne mahtuvat samaan aamupalapöytään. Sillä tiellä mekin haluamme yrityksenä kehittyä ja kasvaa.

Kiitos koko työyhteisölle yhteisistä ponnistuksista yhdistymisen tiellä. Pidetään jatkossakin kiinni avoimesta viestinnästä – yhdessä kasvaen, yhdessä ratkaisuja rakentaen ja aina asiakkaan rinnalla kulkien.

Kirjoittaja: Vilja Laaksonen

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...

Read More
Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...

Read More
B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...

Read More