Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Kasvu vaatii herkkyyttä kuunnella

Featured Image

Uskon siihen, että sattuma suosii valmistautunutta mieltä. Kun yrityksen kehitystä tai omaa työuraa peilaa taaksepäin, on tarina helpompi nähdä johdonmukaisena ja eheänä kokonaisuutena. Usein arki on kuitenkin täynnä pienempiä ja isompia mutkia, kiinnostavia sivupolkuja ja välillä nopeampaa etenemistä kiihdytyskaistalla. Mitä kirkkaampi yhteinen suunta on ja mitä valmiimpi työyhteisö on kehittymään yhdessä, sitä todennäköisemmin yritys pystyy lunastamaan eteen tulevat mahdollisuudet.

Pääsen itse työssäni reflektoimaan johtamista sekä oman työyhteisön että asiakkaidemme arjen kautta. Olen toiminut Aava & Bagin toimitusjohtajana reilut kaksi vuotta. Minulle johtaminen on suunnan ja merkityksen rakentamista, kuuntelemista sekä tiimien ja yksilöiden onnistumisen mahdollistamista. Varmasti myös omasta viestinnän taustastani johtuen näen johtamisen vahvasti viestintänä – kaikki tärkeä elämässä ja myös liiketoiminnassa tapahtuu vuorovaikutuksessa. 

Muutosta johdetaan viestinnän avulla

Siitä on noin vuosi aikaa, kun kirjoitin blogiimme kokemuksia ja tuloksia yritysjärjestelystä. Yhteistä taivalta oli silloin takana noin 80 päivää uudella kokoonpanolla, ja tahtotila yhdistymisprosessin onnistuneeseen läpimenoon oli vahva. Olimme tunnistaneet, että yhdistyminen usein epäonnistuu tai ainakin se hankaloituu alussa esimerkiksi kulttuurillisten erojen, yhdistymisen tuoman lisäkuormituksen tai heikon viestinnän vuoksi.

Siksi halusimme panostaa erityisesti viestintään muutosprosessin aikana. Kehittämämme mallin mukaisesti työyhteisön viestintää johdetaan arjessa kolmella tasolla, joita ovat strateginen, kulttuurinen ja työn tekemisen taso. Hyvät kuulemisen käytänteet läpileikkaavat nämä tasot. Tavoitteena oli varmistaa, että yhteinen suunta on selkeä, asiakastöiden äärelle rakentuva arki on sujuvaa ja arjen työpäiväkokemus on korkealla tasolla. 

Miten yhdistyminen meillä sitten meni? Nopea vastaus on, että monella tavalla hyvin. Pystyimme haastavasta markkinatilanteesta ja yhden liiketoiminta-alueen muutoksista huolimatta rakentamaan taloudellisesti vakaan pohjan loppuvuoden aikana. Myös työntekijäkokemus pysyi koko vuoden ajan vahvana (ka. eNPS = +73), vaikka kuukausitasolla esimerkiksi kuormituksen kokemuksessa näkyikin vaihtelua.

Pidempi vastaus on, että muutosprosessi on vielä kesken. Olemme nyt pystyneet rakentamaan vahvan pohjan, joka hyödyntää kahden sopivasti samanlaisen mutta riittävästi erilaisen yrityksen osaamista. Mutta samalla uskon, että meillä on vielä paljon mahdollisuuksia kehittää ja rakentaa tämän pohjan varaan jotain vieläkin erityisempää. 

Lisää bängiä, kiitos!

Olemme parhaillaan rakentamassa uutta strategiaa, ja arjen kehitystä viedään eteenpäin johdon, tiimien ja erilaisten työryhmien avulla. Osana tätä työtä olemme palanneet brändimme ydinasioiden äärelle. Haluamme yrityksenä olla yhdistävä tekijä – tuoda yhteen viestinnän ja markkinoinnin, strategian ja kulttuurin sekä ihmiset ja tulokset. Jos aava on varmuutta ja pitkän tähtäimen vaikuttavuutta, voisi bängiä kuvata tärähtelynä tavallisesta. Kumpaakin tarvitaan, jotta ihmiset saadaan innostumaan muutoksesta ja viemään tarvittavia pieniä asioita systemaattisesti eteenpäin arjessa. 

Usein uudet ideat rakentuvat kohtaamisissa. Näissä merkeissä osallistuimme myös Aava & Bangin porukalla Tampere Business Festival -tapahtumaan tällä viikolla pääyhteistyökumppanin roolissa. Tiimillä oli yksinkertaisena tavoitteena nauttia tapahtumasta sekä ottaa osaa tapahtumaan. Tämä voi kuulostaa itsestäänselvältä, mutta ei lopulta arjessa välttämättä ole sitä. Uusien oivallusten syntyminen ja aitojen kohtaamisten rakentuminen vaatii vuorovaikutusta – herkkyyttä kuunnella ja havainnoida ympäristöä sekä tuoda myös omaa ääntä ja ajatuksia esiin. 

Kuuntelemisen taito on usein vielä aliarvostetussa roolissa työelämässä. Uskon kuitenkin, että se on kriittisessä roolissa niin työyhteisön johtamisessa kuin merkityksellisen asiakaskokemuksen ja kestävän kasvun rakentamisessa. Sattuman tunnistaminen ja sen potentiaalin valjastaminen vaatii ensiksi kykyä ja herkkyyttä kuunnella ympäristöä. Sen jälkeen tarvitaan tahtoa ja rohkeutta tarttua mahdollisuuteen. Lopuksi kasvun rakentaminen edellyttää, että uutta suuntaa ja muutosta osataan johtaa arjessa. Ja tässä viestinnällä on merkittävä rooli. Siksi vuorovaikutustaidot ja kyky kriittiseen ajatteluun ovat taitoja, joihin jokaisen organisaation kannattaa panostaa.

P.s. Jos kestävän kasvun johtaminen teemana kiinnostaa, niin käy lataamassa Aava & Bangin julkaisema 100-sivuinen tutkimusraportti täältä.

Kirjoittaja: Vilja Laaksonen

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Mikä HubSpot-lisenssi kannattaa valita?

Mikä HubSpot-lisenssi kannattaa valita?

HubSpot tarjoaa laajan valikoiman työkaluja markkinointiin, myyntiin ja asiakaspalveluun, mutta omiin tarpeisiin sopivan lisenssin valinta voi olla...

Read More
Läpivalaisussa verkkosivujen hinta: näin budjetoit verkkosivuprojektin viisaasti

Läpivalaisussa verkkosivujen hinta: näin budjetoit verkkosivuprojektin viisaasti

Verkkosivujen hinnoittelusta kysytään meiltäkin lisätietoja jatkuvasti. Miksi sillä on väliä, maksaako verkkosivuprojekti 5000 vai 50 000 euroa? Mitä...

Read More
HubSpot on Customer Platform – mitä se tarkoittaa?

HubSpot on Customer Platform – mitä se tarkoittaa?

HubSpot on työkaluna monelle markkinoijalle jo varsin tuttu, eikä sen suosio tunnu horjuvan. Tutkimuksetkin vahvistavat sen, sillä HubSpot on...

Read More