Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

3 minuutin lukuaika

Vieraskynä: Milloin markkinointia kannattaa ulkoistaa ja milloin panostaa sisäiseen tiimiin - ulkoistamisen nelikenttä

Featured Image

Sain hiljattain kunnian osallistua Aava & Bangin järjestämään webinaariin jossa keskustelimme milloin markkinointia kannattaa ulkoistaa ja milloin panostaa sisäiseen tiimiin. 

Webinaarin koosteen löydät täältä, mutta palaan vielä hieman syvällisemmin keskustelussa sivuttuun markkinoinnin ulkoistamisen nelikenttään. Nelikenttä on hyvä työkalu hahmottamaan eri markkinoinnin toimintojen ulkoistamisen kannattavuutta, ja se auttaa sinua raamittamaan päätöksentekoa omalta osaltasi.

Kaksi ulottuvuutta päätöksenteon tueksi

Nelikentän kaksi ulottuvuutta ovat usein/harvoin sekä yksinkertainen/vaativa. Yhdessä ne muodostavat neljä kenttää, joihin jokaiseen sijoittuu keskenään erilaisia markkinoinnin toimintoja. Kuvaan seuraavaksi kunkin kentän erikseen.

A) Tee itse

Asiat joita tehdään usein eivätkä välttämättä vaadi moniosaajatiimiä tai syväosaamista.

Tämän osa-alueen tekeminen voi yhtä hyvin olla kannattavaa ostaa ulkoa kuin tehdä itse. Riippuu hyvinkin paljon tekemisen määrästä juuri sinun yrityksessäsi. Jos kuitenkin ostat tätä työtä paljon ulkoa, on business casen (eli niin kutsutun liiketoimintatarkastelun) laskeminen helppoa: jos työlajista maksettava summa ylittää rekrytoinnin kustannukset, rekrytointia kannattaa ainakin harkita vakavasti. 

Tyypillisiä esimerkkejä ovat:

  • Sähköpostimarkkinointi nykyasiakkaille
  • Sosiaalisen median sisällöntuotanto
  • Blogit ja artikkelit
  • Graafinen perustuotanto

Jos hyvin käy, saatat jopa löytää markkinoinnin yksisarvisen, joka pystyy tekemään kaiken yllä mainitun puolestasi. Tällöin “insourcaaminen” on jo taloudellisesti varsin kannattavaa.

Vaikka otsikossa mainitsenkin, että nämä työlajit eivät välttämättä vaadi syväosaamista, niin haluan tähdentää että on tilanteita jolloin syväosaajalle tosiaan on tarve. Ammattilaisten kanssa kannattaa vähintäänkin sparrailla ja varmistaa, että tekeminen on varmasti oikealla tasolla. Onko esimerkiksi sähköpostiesi avausprosentti tai sosiaalisen median julkaisujesi engagement rate (vuorovaikutusprosentti) riittävällä tasolla.

Ulkoistamisen nelikenttä-1

B) Molemmat vaihtoehdot mahdollisia

Asiat joita tehdään usein ja jotka vaativat syväosaamista, mutta eivät välttämättä vielä kokonaista tiimiä. Tämän osa-alueen tekemistä insourcataan varsinkin suuremmissa organisaatioissa usein, mutta on vähintään yhtä yleistä käyttää ulkoisia kumppaneita.

Tähän katergoriaan kuuluvat tyypillisesti mm.

  • Maksettu mainonta eri formaateissaan (esim. Google Ads, Facebook mainonta, LinkedIn mainonta, display mainonta jne.)
  • Hakukoneoptimointi
  • Inbound sisältömarkkinointi
  • Luova suunnittelu
  • Valokuvaus

Excel kannattaa ottaa apuun tässäkin tapauksessa. Muista silti, että luvut eivät ole aukottomia: syväosaajan rekrytoiminen on sekä kalliimpaa että haastavampaa, sillä näillä osaajilla on todennäköisesti jo pitkä ura taustallaan ja osaajista kilpaillaan.

Muista ylläpitää osaamista

Mikäli päädyt rekrytointiin, kannattaa varmistaa, että syväosaajallasi säilyy tiivis kontakti muihin alan ammattilaisiin. Varsinkin digitaalinen markkinointi muuttuu yhä kiihtyvää tahtia. Jos ette pysy kärryillä digimaailman menosta, on ilmeinen vaara, että maksat mainoksiesi näkyvyydestä keskimääräistä enemmän, tai pahimmassa tapauksessa ne eivät näy lainkaan oikeille ihmisille. Toimistot pitävät itseään näistä ajan tasalla ja heidän palveluihin ylipäätään on sisäänrakennettu se, että asiakkaiden käytössä on aina alan viimeisin tieto.

C) punnitse tarkoitusta

Asiat joita tehdään harvoin eivätkä ne vaadi merkittävää erityisosaamista. Tähän ryhmään kuuluu samankaltaisia asioita kuin kohtaan A, mutta syystä tai toisesta niitä ei tehdä kovin usein. Voit yhtä hyvin tehdä nämä itse tai ostaa ulkoa mutta aiheellisia kysymyksiä ovat myös, olisiko näitä syytä tehdä enemmän tai luovuttaisiinko niistä kokonaan.

Jos vaikkapa julkaiset blogeja harvoin tai viestität kuulumisia nykyasiakkaille kovin vähän, pitäisikö miettiä mikä niiden tarkoitus ylipäätään on. Teetkö julkaisuja vain koska ”niin kuuluu tehdä”? Kerran vuodessa julkaistava blogi ei todennäköisesti tuota hyötyjä, vaan ennemminkin saattaa vaikuttaa epäuskottavalta, joten ehkä samaan malliin ainakaan ei kannata jatkaa vaan mieluiten tiivistää tahtia.

D) ulkoista

Asiat joita tehdään harvoin, ja ne vaativat sekä syväosaamista että moniosaajatiimin. Näitä asioita et tosiaan halua tehdä. Ennemminkin haluat kuulla jopa useammankin toimiston näkemyksen ennen kuin valitset itsellesi kumppanin pitkälle aikavälille. 

Tähän kategoriaan kuuluvat tyypillisesti mm.

  • Brändiuudistus
  • Verkkosivu-uudistus
  • Sisältömarkkinointistrategia
  • Kampanjan tai konseptin suunnittelu
  • Monikanavaisen markkinoinnin suunnittelu
  • Lanseeraussuunnitelma
  • Laajan mediamixin suunnittelu
  • Videotuotanto

Pitkäaikaisen markkinointikumppanin valinta usein käynnistyy juuri näistä asioista, ja siksi haluat tehdä isot päätökset ja muutokset mieluummin ulkopuolisen asiantuntijatiimin kanssa kuin pelkästään talon sisällä. Isommat uudistukset etenevätkin usein pitkään kumppanuuteen. Siksi kumppania valitessasi haluat kiinnittää huomiota ainakin seuraaviin asioihin:

  1. Ymmärtääkö toimisto toimintasi haasteet ja tavoitteet aidosti. Pystyvätkö he haastamaan strategiaasi ja tuomaan aitoa lisäarvoa myös markkinointiviestinnän ulkopuolelta?

  2. Pystyykö toimisto tarjoamaan käyttöösi uskottavan moniosaajatiimin?

  3. Pystyykö toimisto sitoutumaan pitkän aikavälin kumppanuuteen kanssasi?

  4. Ja ehkä se tärkein: Olet valitsemassa itsellesi työkavereita kokonaisen tiimin verran. Synkkaako teillä? Haluatko itse sitoutua näihin ihmisiin ja tehdä heidän kanssaan yhteistyötä mahdollisesti pitkäänkin?

Panosta kumppanuuteen ja muodosta hybriditiimi

Miten tahansa ratkaisetkaan markkinoinnin työnjaon, niin kumppanuuteen kannattaa panostaa. Mitä enemmän markkinoit, sen enemmän omat työntekijäsi ja toimiston tiimi tekevät töitä yhdessä. Tätä yhteistä tekemistä on kannattavaa tarkastella yhtenä hybriditiiminä ja johtaa tekemistä kokonaisuutena. Kun kaikki osapuolet kokevat samaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja jokainen haluaa onnistua omassa roolissaan osana tiimiä, sinulla on käsissäsi voittava joukkue ja silloin ei oikeastaan ole väliä kuka kenenkin palkan maksaa.

✏️ Tutustu vieraskynäblogin kirjoittajaan

Blogin on kirjoittanut vieraskynällä Hale Okkonen, pitkän linjan markkinoinnin ammattilainen ja kentän laidasta laitaan tunteva moniottelija, termin todellisessa merkityksessä. Hänet tunnetaan yhtenä Aava & Bangin perustajana, mutta myös Postin entisenä markkinointijohtajana, joka on hiljattain palannut yrittäjän saappaisiin perustamalla Happy in Finland -verkkokaupan sekä valjastamalla osaamisensa asiakkaidensa käyttöön ulkoistetun markkinointipäällikön roolissa Markkinointipalveluna.com kautta.

Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Viestintä voi onnistua muutenkin kuin sattumalta, mutta se vaatii sekä suunnitelmallisuutta ja johtamista. Maaliskuisessa viestinnän webinaarissa...

Read More
Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

S-ryhmä on suurin yksityinen työnantaja Suomessa – meillä on yli 40 000 työntekijää, 19 osuuskauppaa ja noin 2000 toimipaikkaa ympäri maan. Kun...

Read More
Kasvu vaatii herkkyyttä kuunnella

Kasvu vaatii herkkyyttä kuunnella

Uskon siihen, että sattuma suosii valmistautunutta mieltä. Kun yrityksen kehitystä tai omaa työuraa peilaa taaksepäin, on tarina helpompi nähdä...

Read More