Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

1 minuutin lukuaika

Aava & Bangin ja MTK:n mallintama vientipolku on julkaistu!

Featured Image

Yksi suomalaisen elintarvikealan keskeisimmistä haasteista on kotimarkkinakeskeisyys, joka viennin viikolla halutaan murtaa. MTK ja Aava & Bang Oy:n Iskussa maailmalle -kasvuohjelma ovat mallintaneet elintarvikealan vientipolun yritysten kasvun moottoriksi. 14.1. julkaistavalla vientipolulla halutaan selkeyttää monivaiheista viennin kokonaisuutta. Kansainvälistymisen mahdollisuuksia korostava viikko huipentuu 17.1. käynnistyviin Grüne Woche -messuihin Saksassa. 

Suomalaisella elintarvikealalla on paljon vahvuuksia kansainvälistymistä ajatellen. Viennin kokonaisprosessi on kuitenkin monivaiheinen ja epäselvyys askelmerkeistä sekä auttavista tahoista on hidastanut vientiin ryhtymistä ja viennissä onnistumisen mahdollisuuksia.

MTK ja Aava & Bang Oy:n Iskussa maailmalle -kasvuohjelma ovat mallintaneet ensimmäistä kertaa viennin kokonaisuuden selkeäksi, visuaaliseksi ja mahdollisuuksia avaavaksi työkaluksi. "Vientipolku auttaa yrityksiä konkretisoimaan viennin askelmerkkejä sekä saamaan viennistä konkreettisia euroja. Polku on mallinnettu sellaiseksi, että se auttaa myös pidemmällä olevia yrityksiä kirkastamaan omaa toimintaansa", sanoo MTK:n vientijohtaja Thimjos Ninios.

"Pilotoinnista saatujen palautteiden pohjalta vientipolku tuo lisäarvoa erityisesti viennin eri vaiheiden selkeyttämiseen. Kokonaiskuvan ymmärtäminen tuo ryhtiä yrityksen viennin johtamiseen ja siten nopeuttaa etenemistä", painottaa Aava & Bangin liiketoimintajohtaja Vilja Laaksonen.

Tällä hetkellä vain 13-14 % suomalaisista elintarvikealan pk-yrityksistä toimii kansainvälisillä markkinoilla ja näilläkin yrityksillä viennin osuus liikevaihdosta on keskimäärin 5-10 %. Vientiviikon tavoitteena on vahvistaa suomalaisten elintarvikealan yritysten viennin mahdollisuuksia ja roolia kansainvälisillä markkinoilla. Vientiviikolla juhlistetaan näitä teemoja ja nostetaan esiin isoja ja pieniä viennin onnistumisia. Jokainen avattu ovi maailmalle on uusi viennin mahdollisuus.

Vientipolku täydentyy maaliskuussa Iskussa maailmalle Grow Global -tapahtumassa julkaistavalla videolla.

MTK elintarvikkeiden vientipolku

Lisätietoja:

Thimjos Ninios, vientijohtaja MTK, +358 45 264 7131
Mikaela Vuorisalmi, Projektikoordinaattori, RuoKasvu-hanke, +358 50 470 7982
Vilja Laaksonen, Liiketoimintajohtaja, Aava & Bang Oy, +358 50 347 2299

Kirjoittaja: Vilja Laaksonen

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Muutoksen anatomia – miten synnytetään kasvua muutoksen keskellä?

Muutoksen anatomia – miten synnytetään kasvua muutoksen keskellä?

Pääsimme juhlistamaan Aava & Bangin 20-vuotista taivalta aiemmin toukokuussa kohtaamalla kumppaneitamme ja asiakkaitamme Jyväskylässä. Tilaisuudessa...

Read More
B2B-markkinoinnin budjetti –siiloutumisen loppu alkaa budjetoinnista

B2B-markkinoinnin budjetti –siiloutumisen loppu alkaa budjetoinnista

Budjetointi on monessa B2B-yrityksessä vuosittainen rituaali, joka määrittää markkinoinnin mahdollisuudet ja rajat. Markkinointibudjetti laaditaan...

Read More
B2B-markkinoinnin onnistuminen alkaa selkeistä tavoitteista

B2B-markkinoinnin onnistuminen alkaa selkeistä tavoitteista

Monien markkinoinnin haasteiden juurisyy löytyy tavoitteista – tai niiden puutteesta. Tavoiteasetanta on kuitenkin avainasemassa markkinoinnin...

Read More