Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

3 minuutin lukuaika

Yli 4000 tuntia markkinoinnin valmennusta – mitä saimme aikaan?

Featured Image

Aava & Bangin visio on tehdä suomalaisista maailman paras markkinointikansa. Tämän yhteisen unelman eteen teemme töitä vuoden jokaisena päivänä. Valmennusohjelmissamme markkinoinnin ilosanomaa viedään eteenpäin yksi yritys ja markkinoinnin osaaja kerrallaan.

Vuonna 2022 valmensimme kasvuyrityksiä ympäri Suomen kaiken kaikkiaan noin 4200 työtunnin edestä. Tähän lukuun en laskenut valmennusten suunnitteluun tai valmistautumiseen kulunutta aikaa, vaan 4200 tuntia on vietetty yhdessä asiakkaidemme kanssa joko kasvokkain tai etäyhteyksin valmennusten äärellä. Lisäksi useat bangilaiset ovat inspiroineet yleisöjä asiantuntijapuheenvuoroilla yli kolmessakymmenessä tilaisuudessa.

Tässä blogissa kurkataan kuluneeseen vuoteen valmentajien linssien läpi. Miltä vuosi 2022 näytti lukujen valossa, mitä me ja asiakkaamme olemme oppineet ja mitä kaikkien näiden tuntien aikana on oikein saatu aikaan? Annas kun kerron. 👇

Yli 400 valmennettua yritystä ja satoja valmennuspäiviä 4,4/5 keskiarvolla

Järjestämme erilaisia markkinoinnin, myynnin, viestinnän ja johtamisen valmennuksia yrityskohtaisesti räätälöitynä sekä ryhmämuotoisina valmennusohjelmina. Viime vuonna valmennuksiimme osallistui yli 400 yritystä aina yksinyrittäjistä suuriin pörssiyhtiöihin. Heidän antamansa palautteen perusteella valmennuksemme ansaitsevat kokonaisuudessaan arvosanan 4,4/5.

Ketä tästä sitten on kiittäminen? Valmentajan saappaisiin ovat hypänneet paitsi tietenkin rakastetut päävalmentajamme Mikko ja Teemu, myös lukuisat muut muut markkinoinnin, myynnin ja viestinnän asiantuntijamme – mukaan lukien allekirjoittanut itse. Koko Aava & Bangin osaaminen on siis valjastettu asiakkaidemme hyödyksi myös valmennuksissamme.

Tätä blogia suunnitellessani kysyin päävalmentajiltamme heidän tunnelmiaan kuluneesta vuodesta. Pelkästään Teemulle valmennuspäiviä kertyi hurjat 140 kappaletta, mikä on toiseksi kovin luku sitten vuoden 2021. Ja pääsipä Teemu kokeilemaan siipiään myös kansainvälisenä valmentajana Aava & Bangin syksyisellä kulttuuri- ja koulutusmatkalla Espanjassa. Kaiken kaikkiaan hyvä vuosi olla päävalmentaja.

Työnantajamielikuvan rakentamiseen panosti yli 250 yritystä

Kilpailu osaavasta työvoimasta käy koko ajan kuumempana ympäri Suomen. TEM:n Ammattibarometrin mukaan työvoimapula-ammattien määrä on yhä kasvussa verrattuna vuoden takaiseen. Siksi onkin ensisijaisen tärkeää, että yritykset osaavat löytää oikeat osaajat ja sitouttaa heidät hyvällä työntekijäkokemuksella.

Työnantajamielikuvan rakentamisen, rekrymarkkinoinnin ja onnistuneen rekrytoinnin teemoihin sukelsimmekin yhdessä yli 300:n osallistujan kanssa valtakunnallisessa IMAGO -valmennuksessa. IMAGO on Suomessa toimiville yrityksille suunniteltu maksuton valmennuspalvelu, joka tähtää työnantajamielikuvan, rekrytointiosaamisen ja monimuotoisuutta tukevien johtamistaitojen kehittämiseen.

IMAGO-valmennuksien tavoitteena oli vahvistaa osallistujien osaamista ja ymmärrystä työnantajabrändin, yrityskulttuurin sekä työnantajamielikuvan kehittämisen merkityksestä liiketoiminnalle sekä auttaa tunnistamaan omat vahvuudet ja kehityskohteet työnantajana. Saimme valmennuksen loppupalautteen keskiarvoksi huimat 3,6/4 – eiköhän tämän perusteella voi sanoa, että tavoitteessa onnistuttiin.

Jos työnantajabrändin rakentaminen, rekrymarkkinointi tai monimuotoinen rekrytointi ja perehdytys ovat omassa organisaatiossasi tärkeitä teemoja, ilmoittautuminen vuoden 2023 maksuttomiin IMAGO-valmennuksiin on auki: ilmoittaudu mukaan täällä!

"Sain omaan tekemiseen vahvistusta, että olen oikealla tiellä ja muistutuksena kulmia, joita tarkkailla matkan varrella. Jokunen uusi huomio omasta yrityksestäni näki päivänvalon tämän [valmennuksen] myötä." – Osallistujan palaute

Myynnin ja markkinoinnin liitto on suhteista tärkein

Vuoden aikana puhuimme paljon myynnin ja markkinoinnin yhteispelistä – niin täällä blogissa, webinaareissa kuin valmennuksissakin. Joko teillä on havahduttu tämän liiton tärkeyteen?

Maailma, bisnes ja markkinointi ovat muuttuneet merkittävästi viimeisten vuosien aikana – myynti sen sijaan on saattanut useassa yrityksessä pysyä samanlaisena kuin ennenkin. Enää emme voi tuudittautua siihen, että asiakkaita tavataan aktiivisesti vain messuilla. Siksi olennaisin kysymys, jonka olemme tänä vuonna asiakkaillemme esittäneet, kuuluukin: “Pelaavatko myynti ja markkinointi teillä samaan maaliin?”

Myynnin ja markkinoinnin yhteispelillä tulosta -valmennuksessa keskityimme rakentamaan yrityksille myynnin ja markkinoinnin yhdistävän prosessin, toimenpiteet, tavoitteet ja mittariston. Valmennuksen myötä moni huomasikin, miten tehotonta tekeminen oli aikaisemmin ollut, kun myynnin ja markkinoinnin kentällä pelattiin eri maaleihin. Toiset taas huomasivat jahdanneensa vääriä asiakkaita, jonka seurauksena koko liiketoimintastrategia meni remonttiin.

“Valmennuksesta minulla ei ole kuin ruusuja annettavana. Kouluttajat olivat huikeita, ammattitaitonne on todella vaikuttavaa, mutta erityisesti ihailen taitoanne olla ihmisiä ihmisille. Avoin puhe A&B:n omasta matkasta ja hankaluuksista oli todella arvokasta ja harvinaista! Valmennus oli kokonaisuudessaan todella antoisa henkilökohtaisesti ja myös yrityksen kannalta.” – Osallistujan palaute

Lue asiakkaidemme kokemuksia valmennusohjelmasta täällä.

Osallistujien tärkeimmät oivallukset ja yrityksissä otetut konkreettiset kehitysharppaukset näkyivät erityisesti...

  • myynnin ja markkinoinnin tavoitteiden määrittelyssä, seurannassa ja mittaroinnissa
  • modernien markkinoinnin ja myynnin työkalujen käyttöönotossa
  • myynnin prosessien selkiytymisenä ja suunnitelmallisuutena
  • yhteisen myynnin ja markkinoinnin mallin jalkauttamisena koko henkilökunnalle sekä toimintamallin jatkuvana kehityksenä ja ylläpitämisenä

Maailman paras markkinointikansa edellyttää enemmän maailman parhaita markkinoijia

Yksi merkittävin merkityksellisyyden tunnetta työssä lisäävä tekijä itselleni ja varmasti monelle kollegalleni on uusien urapolkujen mahdollistaminen muille markkinoinnin osaajille. Näiden osaajien joukkoon mahtuu niin alanvaihtajia, markkinoinnin konkareita kuin uunituoreita ammattilaisiakin. Vuosittain eri puolilla Suomea järjestämissämme rekrykoulutuksissa kohtautamme työnantajat ja työpaikkaa etsivät markkinoinnin osaajat. Etsimme ja valmennamme asiakkaillemme juuri heidän tiimiinsä ja tarpeisiinsa sopivan markkinoinnin tai myynnin tekijän. 

Vuonna 2022 loimme rekrykoulutusten kautta Suomeen yhteensä 66 uutta markkinoinnin ja myynnin työpaikkaa. Se tarkoittaa 66:ta markkinoinnin osaajaa, jotka löysivät osaamistaan vastaavan työpaikan. Ammattilaisia, jotka kehittivät omaa osaamistaan ja löysivät uuden suunnan uralleen. Ihmisiä, joiden elämä muuttui rekrykoulutuksen myötä. Samalla se tarkoittaa myös yhtä montaa yritystä, joissa uskallettiin panostaa markkinoinnin kehittämiseen ja joissa palkattiin ehkä jopa ensimmäinen markkinoinnin osaaja. Yrityksiä, joissa tämä ei olisi ollut mahdollista ilman rekrykoulutuksen mahdollistamaa tukea.

En tiedä, milloin olisin tuntenut työni merkitysellisemmäksi, kuin lukiessani osaajan lähettämää, käsinkirjoitettua postikorttia, jonka lyhyet ja ytimekkäät terkut kuuluivat seuraavasti: “Kiitos, muutitte elämäni”. Tai kun asiakas kertoo, että rekrytointi on ylittänyt kaikki odotukset ja tiimiin on löytynyt juuri se oikea, puuttuva palanen.

Kyllä tässä siis vahvasti visiota kohti kuljetaan. Kohti yhteistä suurta unelmaa. Ja työmme kestävän kasvumarkkinoinnin sanansaattajina jatkuu myös tänä vuonna – ehkäpä mekin vielä kohdataan valmennuksissa. 

Siihen asti – moimoi! 👋

Kirjoittaja: Taru Latvala

Kirjoittaja työskentelee Aava & Bangilla konseptisuunnittelijana sisältömarkkinoinnin asiantuntijana.

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...

Read More
Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...

Read More
B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...

Read More