Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
3 minuutin lukuaika
Ronja Martikainen : 31.01.2024
Viime vuosi oli täynnä muutoksia niin markkinassa kuin maailmalla, mikä vaikutti vääjäämättä myös meidän toimintaamme – vuonna 2023 kehitimme paljon uutta uutta siis itsekin. Tämä pitää sisällään kymmeniä valmennuksia, satoja valmennettuja yrityksiä, tuhansia valmennustunteja ja toisen mokoman suunnittelutyötä ja projektinhallintaa. Voin siis ylpeänä todeta, että myös vuonna 2023 olemme päässeet tekemään suomalaisessa yrityskentässä vaikuttavaa ja merkityksellistä työtä lukuisten yritysten, rahoittajien ja muiden upeiden yhteistyökumppaneiden kanssa.
Nyt on uusi vuosi, uudet kujeet ja uusi vaihde silmässä! Ennen sitä on kuitenkin hyvä hetki ottaa lyhyt varikkopysähdys ja suunnata katseet taaksepäin. Mitä kaikkea matkan varrella saatiin aikaan ja mitä tuli opittua? Tässä blogissa summaan vuotta 2023 Aava & Bangin valmennus- ja koulutuspalveluiden näkökulmasta. Lue myös vuoden 2022 yhteenveto täältä!
Sisältövaroitus: kirjoitus sisältää lukuja – ja paljon niitä.
Kestävän kasvun tiellä myynnin ja markkinoinnin on kuljettava käsi kädessä. Vaikka tämä voi tuntua itsestäänselvyydeltä, monissa suhteissa yhteinen päämäärä on edelleen hakusessa. Toteuttamassamme Kestävän kasvumarkkinoinnin nykytilatutkimuksessa tulokset puhuvat kuitenkin puolestaan – asiakaskokemuksen osalta suurimmaksi kehitystarpeeksi tunnistettiin myynnin ja markkinoinnin yhteisten tavoitteiden asettaminen ja toteuttaminen. Haasteeksi nousi se, ettei yhteispeli myynnin, markkinoinnin ja asiakastyön äärellä tue toisiaan riittävän hyvin.
Vuonna 2o23 pääsimme vahvistamaan myynnin ja markkinoinnin suhdetta yli 300:n myynnin ja markkinoinnin ammattilaisen kanssa maksuttomassa Myynnin ja markkinoinnin Masterclass -koulutusohjelmassa. Masterclassin osallistujat kehittivät myynnin ja markkinoinnin osaamistaan yhteensä noin 70 000 tunnin edestä yhteisissä valmennuspäivissä, ryhmäsparrauksissa ja itsenäisten tehtävien parissa. Koulutuksen sisällöissä ollaan syvennytty muun muassa asiakaskokemukseen ja digitaaliseen ostopolkuun, monikanavaiseen markkinointiin, datan ja analytiikan hyödyntämiseen sekä myynnin ja markkinoinnin johtamiseen.
Osallistujilta saatu palaute on osoitus isoista harppausaskeleista osaamisessa – tästä todisteena on koulutuksen huima NPS-luku 90. Lue lisää osaajien palautteita täältä.
Myynnin ja markkinoinnin kokonaisuus oli minulle kuin iso palapeli, jonka palasia en osannut ihan täysin yhdistellä. Kokonaiskuva on nyt auennut ihan eri tavalla. Esimerkiksi ostopolku oli pelkkää sanahelinää, mutta nyt hahmotan, miten se arjen tekeminen esimerkiksi sisällöntuotannossa muuttuu sivukävijöiksi, yhteydenotoiksi ja tapaamispyynnöiksi. – Leena Johansson, markkinointiasiantuntija, iDiD Oy.
Työnantajamielikuva – tuo työelämän kuuma peruna, jonka merkitys korostuu vuosi vuodelta. Suomen väestönkasvun hidastuessa ja yhteiskunnan monimuotoistuessa yrityksiltä vaaditaan entistä vahvempaa osaamista kasvun tueksi sekä ammattitaitoisen työvoiman saamiseksi ja pitämiseksi.
Palaan vielä hetkeksi Kestävän kasvumarkkinoinnin nykytilatutkimuksen tuloksiin, jotka vahvistivat, että positiivinen ja vuorovaikutteinen yrityskulttuuri on keskeinen tekijä työntekijä- ja asiakaskokemuksen kannalta. Näistä muodostuu kestävän kasvun positiivinen kierre: kun työntekijät pitävät huolta asiakkaista, pitää asiakkaiden hyvinvointi huolta organisaation menestyksestä. Työntekijöiden sitoutuminen ja tyytyväisyys voikin vaikuttaa suoraan asiakaspalveluun, innovaatioihin sekä brändin arvostukseen.
Mutta miten johtaa työntekijäkokemusta, rakentaa monimuotoista työyhteisöä, houkutella oikeat osaajat ja erottua työmarkkinoilla? Näiden teemojen äärellä valmensimme yrityksiä monella saralla. Aava & Bangin ja Software Finlandin luotsaamassa Roihua Rekrytointiin -koulutuksessa taklattiin IT-alan osaajapulaa rakentamalla veto- ja pitovoimaista työnantajabrändiä, vahvistamalla yrityskulttuuria sekä luomalla kestävää työntekijäkokemusta. Perehdytyskoulutuksen syövereihin sukellettiin BusinessOulun kanssa, minkä avulla yritykset rakensivat perehdyttämissuunnitelmat sekä saivat työkaluja sen systemaattiseen toteuttamiseen.
Myös menestystä kerännyt IMAGO-valmennus jatkui yli 350:n osallistujan voimin. Mukana oli 2–250 henkilöä työllistäviä yrityksiä eri toimialoilta sekä isompia julkisen sektorin organisaatioita. Valmennusten tavoitteena oli vahvistaa sisältä vahvaa työnantajamielikuvaa, kehittää monimuotoista rekrytointi- ja perehdytysosaamista, rakentaa osallistavaa yrityskulttuuria, kehittää houkuttelevaa rekrymarkkinointia sekä antaa konkreettisia työkaluja näiden edistämiseen. Palautteen pohjalta voidaan todeta, että tavoitteet on saavutettu; tästä osoituksena on valmennuksen palautteiden keskiarvo 3,5/4.
"Innostava ja inspiroiva kokonaisuus, ylitti odotukset! Tästä sai todella hyvin työkaluja, joilla pääsen viemään asioita yrityksessämme eteenpäin. Koulutuksesta ja ryhmäkeskusteluista sai konkreettisia ja helpostikin toteutettavia vinkkejä, joilla on iso merkitys." – Osallistujan palaute, IMAGO-valmennus
Maksuttomat IMAGO-valmennukset jatkuvat myös vuonna 2024, ja ilmoittautuminen kevään valmennuksiin on nyt käynnissä! Nappaa halutessasi kollega mukaan ja valitkaa aikatauluunne sopiva ryhmä täältä.
Kuluneiden vuosien aikana olemme rekrytoineet suomalaisiin yrityksiin yli 300 asiantuntijaa Markkinointivirittämö -RekryKoulutustemme kautta. Myös vuonna 2023 saimme jatkaa tätä työtä muun muassa Keski-Suomessa, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Pohjois-Suomessa. Osaajat ottivat uusia askeleita urallaan ja yritykset löysivät tiimiinsä puuttuvan palasen sekä puuttuvan palasen sekä uutta osaamista.
“Rekrykoulutus on erittäin arvokas portti ja matalan kynnyksen ponnahduslauta työelämään, minkä kautta saa mahdollisuuden kerryttää työkokemusta ja osaamista. Aava & Bangilla haluttiin aidosti, että osaajat päätyvät töihin”. – Teija Tulinen, Marketing Specialist, Innokas Medical
“Ohjelman myötä saimme myös työkaluja, joita hyödyntää omassa työssä ja markkinoinnissa jatkossakin – esimerkiksi eri mittaamisen työkalut ja näkökulmia siihen, miten ja miksi markkinointia mitataan”. –Eeva Lindroth, Head of Brand and Communications, Innokas Medical
Miten loimme 300 markkinoinnin työpaikkaa viidessä vuodessa? Lue kollegani Tarun blogi, niin tiedät.
Kaivoin hieman dataa toiminnanohjausjärjestelmämme uumenista vuodelta 2023. Kirjattuja valmennustunteja tuli noin 4 550 tuntia. Nopealla matikalla tämä tarkoittaa noin 607 työpäivän edestä valmennusta.
Miten tämä tehtiin? Sen lisäksi että tiimistämme löytyy täysverisiä kasvuvalmentajia, valmennus- ja koulutuspalveluihimme osallistuu aktiivisesti yli 30 Aava & Bangin markkinoinnin, myynnin ja viestinnän asiantuntijaa.
Kaikkien edellä mainittujen lisäksi vuosi piti sisällään monia muita räätälöityjä koulutus- ja puhujatilaisuuksia, fasilitoituja työpajoja, juontokeikkoja ja webinaareja. Mielestäni on upeaa, kuinka koko porukkamme monipuolinen osaaminen pääsee oikeuksiinsa koulutusten ja valmennusten kautta.
Vuoden aikana saimme kohdata asiakkaitamme niin kasvotusten kuin verkon välityksellä, aina Helsingistä Saariselälle saakka. Olipa kyseessä sitten livekohtaaminen tai verkkovalmennus, yhdessä jaetuissa hetkissä on ollut oppimisen iloa, luottamuksen rakentamista, uusien näkökulmien ja oivallusten syntymistä, vuorovaikutuksen syventämistä sekä verkoston vahvistumista.
Kiitos siis vuosi 2023! Nyt on taas aika kääntää vaihde vitoselle ja suunnata katseet takaisin horisonttiin – en malta odottaa, mitä kaikkea vuosi 2024 tuo tullessaan.
Kirjoittaja: Ronja Martikainen
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...