Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

1 minuutin lukuaika

Uudet puitteet hybridityölle

Featured Image

Onko toimisto menettänyt merkityksensä etätyön vallattua arjen? Miksi ihmeessä haluamme vaihtaa tyhjyyttään kumisevan toimistomme entistä isompaan?

On jo hyvä tovi siitä, kun korona mullisti työn tekemisen alallamme. Jos hetkeä aiemmin oli mietitty, voiko kaupunkia vaihtava kollega jatkaa työsuhdettaan tavanomaiseen tapaan ja toisaalta muistuteltu avokonttorin hälystä kärsiviä etätyön mahdollisuuksista, olimmekin yhtäkkiä kaikki etätöissä.Siirtymä kävi yllättävän luontevasti. Toimintaympäristömme oli ennestään digitaalinen ja videoyhteydet palavereissa toimivat erinomaisesti. Kummasti sitä tottuu, kun on pakko. Kukin mukautti työpisteensä mahdollisuuksiensa mukaan, ja työmatkoista aiheutunut säästö miellytti useimpia.

Ajan kuluessa huomasimme tottuneemme etätyöhön liiankin hyvin. Aloimme hyötyjen ohella miettiä, mitä tässä menetämme.

B-110

Harvassa ovat he, jotka eivät ole päätyneet tälle alalle yhdessä tekemisen ilosta. Luovat, yllättävät ideat syntyvät usein niissä suunnittelemattomissa kohtaamisissa, jotka eivät Slackin ja Teamsin kautta toteudu.

Homma toimi toisaalta hyvin, mutta toimiko parhaalla mahdollisella tavalla? Olimme huolissamme kulttuuristamme kaikkine häiriötekijöineen.

Kävi niin onnellisesti, että kauan ennakoitu määräpäivä koitti ja saimme häädön. Syy ei ikävä kyllä ollut railakas elämä, vaan koko toimistorakennuksen purkaminen. Tästä saimme viimeisen yllykkeen miettiä, millainen on optimaalinen hybridityön malli ja sitä tukeva toimitila.

Oli helppo todeta, että avotilaa ei kaipaa kukaan. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ei kaivattu myöskään omia, kiinteitä työpisteitä. Painopiste toimitilasuunnittelussa siirtyi siis automaattisesti omasta keskittymisestä toistemme kohtaamiseen. Säilyköön etätyö pääasiallisena rauhan tyyssijana.

Haluamme toimistosta kulttuurimme pyhäkön. Sinne lähdetään nimenomaan kohtaamaan ihmisiä. Siellä halutaan synnyttää satunnaisia hetkiä, joita muualla ei syntyisi.

Ennen koronaa toimistomme käyttöaste lähenteli sataa, mutta 2,5 pandemiavuoden jälkeen vain kymmenystä siitä. Nyt tavoitteena on noin 50 prosenttia. Siitä huolimatta me emme halunneet trendin mukaisesti skaalata toimistoamme pienemmäksi. Uudessa on neliöitä itseasiassa hiukan enemmän kuin vanhassa.

Juu, se maksaa. Mutta se on sijoitus.

Kun mietimme, millä keinolla luovan suunnittelun alalla saadaan paras tulos aikaiseksi, ­­­väistämättä se pohjautuu tosiasiaan, että toisiaan täydentävät yksilöt nappaavat toistensa ajatuksista kiinni ja kuljettavat niitä jonnekin, minne ne eivät muuten päätyisi. Ja jos mietimme jaksamista, myrkkyä on yksin jäämisen tunne, sillä ihmiset voimaantuvat toisistaan. Alalla oleellisin kilpailuetu on kehittyvä osaaminen, joka leviää kaikin aistein, myös ”vahingossa”.

Jos emme yritä maksimoida kaikkea tätä ja edistää samalla myös toimiston puitteilla kohtaamisia asiakastyön merkeissä, pitkällä aikavälillä näivetämme väkisin kulttuuriamme ja työmme laatua.

Ei meillä sellaiseen ole varaa.

Tämä blogi on julkaistu alunperin Bermudan verkkosivuilla. Blogissa puhutaan Tampereen toimistosta ja matkasta nykyiseen toimistotilaan. Aava & Bang Oy sekä Markkinointitoimisto Bermuda Oy yhdistyivät 3.1.2023 ja yhteinen matka jatkuu osoitteessa bang.fi.

Julkaistu myös: Tampereen Kauppakamarilehti, 26.9.2022

Kirjoittaja: Jarkko Caven

Katso kaikki blogikirjoitukset

B2B-markkinoija! Milloin viimeksi mietit asiakkaasi tunteita?

B2B-markkinoija! Milloin viimeksi mietit asiakkaasi tunteita?

Hei B2B-markkinoija! Pureudun tässä blogissa tunteisiin, luovuuteen ja B2B-markkinoinnin tehokkuuteen. Lähdetään kuitenkin ensin liikenteeseen sillä,...

Read More
Verkkosivuston elinkaari – näin verkkosivusto pidetään iskukykyisenä

Verkkosivuston elinkaari – näin verkkosivusto pidetään iskukykyisenä

Sivustoprojekti on vihdoin valmis! Uudet verkkosivut on julkaistu, niiden rakenne on viimeisen päälle asiakaskeskeinen, ostopolut on suunniteltu ja...

Read More
Messublogi, osa 2: Pari rolluppia vai kokonaisvaltainen messukonsepti?

Messublogi, osa 2: Pari rolluppia vai kokonaisvaltainen messukonsepti?

Viime blogissa punnitsin, kannattaako messuille osallistua, jos saman rahan voi käyttää esimerkiksi digimarkkinointiin. Jos messuille osallistutaan,...

Read More