Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Taru Latvala : 14.02.2023
Suomalaisten pk-yritysten perisynti on se, ettei markkinointiin uskalleta, osata tai ehditä panostaa tarpeeksi. Markkinointi saattaa olla toimitusjohtajan harteilla tai sitä tehdään silloin, kun muilta töiltä ehditään: kevyt kampanja siellä, somepostaus täällä. Luonnollisesti myös tulokset jäävät tällöin laihoiksi. Mutta entä jos markkinointiin päätettäisiin oikeasti panostaa? Entä, jos tehtävälle olisi tekijänsä?
Kuluneiden viiden vuoden aikana me Aava & Bangilla olemme rekrytoineet pk-yrityksiin yli 300 markkinoinnin, myynnin ja viestinnän asiantuntijaa. Monet heistä ovat olleet yrityksensä ensimmäisiä markkinoijia. Viiden vuoden aikana olemme siis luoneet satoja uusia markkinoinnin työpaikkoja ja mahdollistaneet uusia urapolkuja niin markkinoinnin konkareille, alanvaihtajille kuin vastavalmistuneille.
Samalla markkinoinnin osaaminen suomalaisissa yrityksissä kasvaa, ja kuten edellisessä blogissani kirjoitin, Aava & Bangin visio on tehdä suomalaisista maailman paras markkinointikansa. Rekrykoulutustemme kautta kuljemme tätä unelmaa kohti konkreettisesti, yksi yritys ja markkinoinnin osaaja kerrallaan.
Markkinointivirittämö -rekrykoulutus sai alkunsa vuonna 2017. Siitä lähtien olemme rekrytoineet ja valmentaneet vuosittain kymmeniä markkinoinnin, myynnin, viestinnän ja viennin osaajia suomalaisiin yrityksiin. Kaiken kaikkiaan olemme kuluneiden viiden vuoden aikana toteuttaneet noin 40 rekrykoulutusta yhteistyössä ELY-keskuksen ja TE-toimiston kanssa ja luoneet satoja markkinoinnin työpaikkoja.
Näiden työpaikkojen taustalla on satoja yrityksiä, joissa on tehty päätös panostaa markkinointiin, mutta joista riittävä osaaminen tai käsiparit ovat puuttuneet. Rekrykoulutuksen tarjoaman tuen avulla markkinointiin on lähdetty hakemaan oikeaa suuntaa, systemaattisuutta ja tuloksia uuden osaajan sekä Bangin asiantuntijoiden voimin.
Samalla jokaisen työpaikan taustalla on osaaja, joka on etsinyt uutta työpaikkaa ja seuraavaa askelta työelämässä. Markkinoinnin tekijöitä, joille rekrykoulutus on tarjonnut mahdollisuuden oman osaamisen kehittämiseen, omannäköisen työpaikan rakentamiseen ja uralla etenemiseen. Lähtötilannearvion perusteella osaajista 35% haki rekrykoulutukseen kehittääkseen ammattitaitoaan, 25% vaihtaakseen ammattiaan, 23% hankkiakseen ammatin ja loput 17% muista syistä.
Ja kyllä ammattitaitoa on valmennuksissa kehitettykin. Tästä kertoo Markkinointivirittämön saama palaute, joka hipoo vuodesta toiseen erinomaista:
“Mieleenpainuvinta oli valmentajien vahvan ammattiosaamisen lisäksi Aava & Bangilaisten avoimuus, rehellisyys sekä aito halu auttaa. Hienoa Markkinointivirittämössä oli se, että siinä investoitiin samalla minuun ihmisenä ja ammattilaisena. Olenkin kehittynyt ohjelman myötä huimasti ja ollut itsekin valmis tekemään sen eteen paljon töitä. Paitsi että sain Markkinointivirittämön kautta uuden todella mielenkiintoisen työpaikan, niin myös henkilökohtaisella tasolla Markkinointivirittämö oli voimaannuttava kokemus.”
– Jenni Eikrem, markkinointipäällikkö, Tamtron Oy (2021)
Olen itse päässyt seuraamaan osaajien ja yritysten tarinoita aitiopaikalta (niin projektipäällikkönä, rekrytoijana kuin valmentajanakin) aina vuodesta 2018 – ja mikä etuoikeus se onkaan ollut. Jotain taianomaista siinä nimittäin on, kun osaaminen ja tarve kohtaavat. Markkinointivirittämössä mätsäysprosentti on yli 90 %, mikä tarkoittaa, että 90% mukaan lähteneistä yrityksistä löytää rekryvaiheessa pestiin soveltuvan tekijän.
Usein suurin este rekrytoinnille ovat siihen liittyvät riskit. Miten löydämme oikean osaajan? Miten markkinoijan tehtävänkuva rakennetaan? Miten uusi osaaja perehdytetään? Puhumattakaan rekrytoinnin vaatimasta ajallisesta ja rahallisesta panostuksesta.
Markkinointivirittämön tarkoitus onkin madaltaa rekrytoinnin kynnystä ja mahdollistaa sitä kautta kasvua. Samalla se tarjoaa markkinoinnin osaajille mahdollisuuden kehittyä ja kasvaa urallaan. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Uuteen heittäytyminen vaatii tietenkin rohkeutta – sekä yrityksiltä että osaajilta. Rohkeutta muuttua, kehittyä ja luottaa siihen, että apua on saatavilla. Rohkeutta haastaa itseään ja rohkeutta ottaa riskejä. Rohkeutta kasvaa. Onkin hienoa, että näin moni yritys ja osaaja on halunnut kasvaa kanssamme. Tällaista rohkeutta me myös yhteiskuntana tarvitsemme – tekijöitä ja työpaikkoja yhteistä, vakaata ja hyvinvoivaa yhteiskuntaa rakentamaan.
“Näin onnistunutta rekryä en osannut odottaakaan. Laura ylitti kaikki odotuksemme isosti. Hän oli aivan loistava valinta: niin osaava, sopii tiimiin mainiosti ja tuo hirveästi uutta energiaa yritykseen! Kaikki on minun näkökulmastani ollut toimivaa. Valmentajatkin ravistelivat tosissaan, mutta lempeästi ja antoivat rakentavaa palautetta.” – Jenni Renko, markkinointijohtaja, Admicom Oyj (2019)
Kirjoittaja: Taru Latvala
Kirjoittaja työskentelee Aava & Bangilla konseptisuunnittelijana sisältömarkkinoinnin asiantuntijana.
Katso kaikki blogikirjoitukset
LinkedInSampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...