Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Ronja Martikainen : 14.11.2023
Meillä oli viime viikolla ilo vastaanottaa TET-harjoittelija toimistollemme. Työelämään tutustuminen on tärkeä osa opintoja ja uskomme siihen, että uusi ihminen tuo tullessaan uusia, tervetulleita ajatuksia. Siksi haluamme aina mahdollisuuksien tullen tarjota tilaisuuden työelämään tutustumiseen Aava & Bangin toimistolla. Tässä blogissa kuulet TET-harjoittelijamme Lotan tunnelmia TET-viikosta.
Olen pannut merkille, että yhä useammat ikäiseni nuoret näkevät TET-jakson (työelämään tutustumisen jakson) vain viikkona, jolloin ei tarvitse käydä koulua. Itse halusin kuitenkin hyödyntää tämän vertaansa vailla olevan, kaksi kertaa elämässä avautuvan mahdollisuuden menemällä paikkaan, jossa voisin nähdä itseni tulevaisuuden aikuisena ja kartuttaa vaikka minkälaisia oppeja, tietoja sekä taitoja. Aioin nauttia viikosta täysin siemauksin kaiken ilon irti ottaen, ja niin minä tosiaan tein. Tässä blogissa aionkin tarkastella viettämääni TET-viikkoa sekä sen aikana ammentamiani kokemuksia ja oppeja.
Työelämään tutustumisen jaksoa ja sen merkitystä voi pohdiskella kahdella eri tasolla. TET-viikolla on nimittäin tärkeä merkitys työelämään tutustumisessa, ovathan ne sen ensiaskelia. Tämän laajan näkökulman lisäksi voin tarkastella myös markkinointi- ja viestintätoimistoa TET-paikkana, ja ottaa erityiseen käsittelyyn Aava & Bangin.
Koulut eivät niinkään opeta työelämästä, vaan pikemminkin kouluttavat meitä sitä varten. Siksi TET-jaksot ovatkin korvaamattomia, pääseehän niissä itse paikan päälle keskelle kokemusasiantuntijoita. Viikossa saa hyvän pintaraapaisun sekä työelämän yleispätevistä seikoista, että valitsemansa TET-paikan alasta. Aina voi nimittäin kysyä ja saada vastauksia, kuunnella ja sisäistää sekä tehdä käytännössä ja käsittää. Näillä keinoilla TET-jakson aikana saattaa jopa tietämättään löytää tulevaisuuden työpaikkansa. Sain esimerkiksi kuulla, että erään Aava & Bangin työntekijän kipinä markkinointialalle alkoi juuri yhdeksänneltä luokalta. Ehkäpä omanikin?
Sitä saa varmasti ihmetellä, miten oikein päädyin markkinointi- ja viestintätoimistoon TET:iin puhumattakaan siitä, miten tällainen nykynuori edes tietää koko Aava & Bangin olemassaolosta. Totuus piilee siinä, etten aluksi tiennytkään.
TET-viikon ajankohdan kuullessani tähtäimessä alkoi heti muodostua kuva tulevaisuuden työpaikasta, jossa ei mentäisi aidan matalimmasta kohdasta. Työpaikasta, joka muistuttaisi mahdollisimman vähän edellistä TET-paikkaani. Saisinhan siten paljon monipuolista kokemusta sekä kaiken hyödyn irti yläkoulun työelämään tutustumisen jaksoista. Lisäksi toisen vanhempani työskennellessä markkinoinnin parissa, ala on onnistunut herättämään mielenkiintoni niin kauan kuin muistan. Nyt voisin kokeilla siipiäni sen parissa sekä päästä tutkimaan omaa osaamistani ja itsessäni piileviä vahvuuksia.
Lopulta kaikista Jyväskylän markkinointitoimistoista valikoitui Aava & Bang lämpimän sekä ammattitaitoa huokuvan nettisivunsa ansiosta. Valinta osoittautuikin yhdeksi elämäni kannattavimmista päätöksistä. Toimistolla viettämieni päivien aikana sain nimittäin tehdä sekä oppia odotukseni ylittävän määrän vaikka ja mitä.
Ensimmäisenä päivänä laskeuduin pehmeästi työelämän kiemuroihin, kun minulle ojennettiin tervetuliaiskortti sekä kaikki lukujärjestyksestä muistiinpanotarvikkeisiin – tätä liikuttavan huomaavaista elettä en voinut olla sivuuttamatta. Siitä alkoivat monipuoliset ja mielekkäät työtehtävät, joiden parissa saatoin viikon aikana ahkeroida.
Sain esimerkiksi osallistua palavereihin ja aamukahdeksan ulkojumppaan, työskennellä erilaisten projektien äärellä sekä suunnitella ja järjestää joitakin tapahtumia, kun taas osallistua toisiin. Ison osan ajasta kuitenkin vietin tutustuen bangilaisiin, keskustellen heidän kanssaan sekä esittäen kysymyksiä ja saaden laajoja vastauksia. Mitä enemmän tein ja olin vuorovaikutuksessa, sitä enemmän kartutin tietoa.
Sitä ei käsitäkään, kuinka paljon TET-viikon aikana oivaltaa ennen kuin opit kirjoittaa ylös. Itse ainakin ehdin Aava & Bangilla laajentaa käsitystäni niin työarjen yleispätevistä seikoista sekä markkinoinnista ja viestinnästä kuin ihmisyydestäkin. Ennen toimiston ovista sisään astumista en tiennyt paljoakaan tuosta aikuisten toimeentulon hankkimiseen liittyvästä systeemistä, jota kutsutaan myös työksi. En tiennyt lähes mitään markkinoinnistakaan. Itse asiassa minun on tunnustettava, että luulin tosiaan tulleeni mainostoimistoon TET:iin. Ilman sen kummempaa vahinkoa myytti kuitenkin murrettiin onnekseni jo ensimmäisenä päivänä.
Sen lisäksi, että tiedän Aava & Bangin olevan markkinointitoimisto, opin paljon yrityksen toiminnasta ja palveluista, ammattinimikkeistä työtehtävineen sekä työpaikkakulttuurista. Opin, millainen on hyvä työyhteisö ja kuinka korvaamaton se onkaan. Jos tulevan työpaikkani henki ei ole samanlainen kuin Aava & Bangilla – lämmin, välittävä, suvaitseva sekä tukea ja kannustusta antava – vannon kääntyväni suoraan kannoillani! En esimerkiksi kertaakaan epäröinyt pyytää apua, vaan sain sitä, kannustusta sekä palautetta kysymättäkin.
Lisäksi opin viikon aikana arvoista, itsestäni ja vahvuuksista, sekä käsitin, ettei tietämättömyyteni ja epävarmuuteni tulevaisuudestani tai urapolustani, haittaa. Tärkeimpänä saatoin jopa oppia sen, mikä ja millainen on unelmieni työpaikka, ja mitä teen isona.
– Lotta Mattila
Kirjoittaja: Ronja Martikainen
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...