1 minuutin lukuaika

Tiedote: Vakava tietoturva-aukko WordPress-julkaisualustan lisäosassa

Featured Image

Aava & Bangin palvelinkumppani löysi vakavan tietoturva-aukon suositusta WordPress-julkaisualustan lisäosasta. Lue tästä, mistä on kyse.

-- 

WordPress-julkaisujärjestelmän yleisestä WP File Manager -lisäosasta on löytynyt merkittävä tietoturva-aukko. Haavoittuvuuden löysi Aava & Bangin suosima ja Suomen johtava WordPress-ylläpitäjä Seravo. Haavoittuvuuden korjaava päivitys on jo julkaistu ja se on syytä asentaa välittömästi.

"Se (lisäosan haavoittuvuus) antaa hyökkääjille käytännössä vapaat kädet tehdä mitä tahansa millä tahansa Wordpress-sivustolla, jossa lisäosa on asennettuna", Seravon toimitusjohtaja Otto Kekäläinen kertoo tiedotteessa.

Seravon ylläpitämissä palveluissa lisäosaan kohdistuvat hyökkäykset estettiin jo ennen virallisen lisäosan julkaisua. Mikäli sivustosi palvelinalustan tarjoajana on Aava & Bangin suosittelema Seravo, sivustosi on turvassa löydetyltä haavoittuvuudelta.
 
Jos sivustosi sijaitsee jollakin muulla alustalla, suosittelemme tarkistamaan hyödynnetäänkö sivustolla WP File Manager -lisäosaa. Jos lisäosa löytyy palvelimelta, kannattaa se poistaa heti kokonaan. WP File Mananger on ollut pitkään muun muassa Seravon mustalla listalla, eikä sen käyttöä suositella lainkaan.
 
Mikäli WP File Manager on ollut käytössä WordPress-sivustollasi, sivustolle olisi hyvä suorittaa tietoturva-analysointi mahdollisen saastuvuuden poistamiseksi.

Mikäli sinulla heräsi kysymyksiä verkkopalvelusi tietoturvan ajan tasaisuudesta, voit olla yhteydessä suoraan toimistomme tukisähköpostiin: toimisto@bang.fi

WordPress-tietoturvan ABC

1. Valitse luotettava WordPress-asiantuntijan suosittelema palvelinalusta.

2. Huolehdi hyvästä salasanahygieniasta.

3. Jaa pääkäyttäjätunnukset vain harvoille ja valituille.

4. Pidä huoli WordPressin ja sen lisäosien päivitysten ajan tasaisuudesta.

5. Poista tarpeettomat lisäosat.

6. Varmista että sivustolla on käytössä SSL-varmenne, eli HTTPS-suojaus.

7. Ennakoi ja kiinnitä tietoturvaan huomiota jo tänään.

Asiakaslähtöisen B2B-brändin rakentaminen, osa 3: Kilpailuedun ja asiakasarvon löytäminen

Mikä on kilpailukyvyn ja kilpailuedun ero? Mitä asiakasarvo tarkoittaa? Asikakaslähtöisen B2B-brändin rakentamiseen keskittyvän blogisarjan...

Read More

1 min read

Asiakaslähtöisen B2B-brändin rakentaminen, osa 2: Visio ja missio

“Yrityksemme visiona on olla toimialan suurin, johtavin ja innovatiivisin!” Kun yritys lähtee viestinnällistämään uudistunutta strategiaansa tai...

Read More