Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
Tässä vaiheessa olet todennäköisesti panostanut kameraasi sen verran, että parempi kun jatkat heti lukemista, niin saat parhaan mahdollisen irti kamerasi teknisistä ominaisuuksista.
Tänä päivänä melkein jokaisen kameran valikosta löytyy kohta, missä tulee määritellä tallennetaanko kuvatut otokset RAW vai JPG -muotoon. Lyhyesti sanottuna RAW- eli raakatiedostot, sisältävät kaiken kennolle tulevan datan, kun taas JPEG -tiedostoissa tämä data on jo valmiiksi käsitelty kameran asetuksien mukaisesti. RAW -tiedostojen hienous piileekin siis siinä, että tällä tavalla valokuvan asetuksia päästään säätämään halutulla tavalla vielä kuvan ottamisen jälkeen.
Tiedostomuotojen eroja voisi yksinkertaisesti verrata esimerkiksi tavalliseen ruoanlaittoon, jossa RAW edustaa kaupasta haettuja raaka-aineita ja JPEG valmisruokaa. Molemmissa tapauksissa maha tulee täyteen, mutta kokista riippuen raaka-aineista itse valmistettu ruoka voi olla herkästi maukkaampaa ja juuri sellaista mistä itse varmasti pitää. RAW -tiedostot ovat siis monipuolisesti editoitavissa, mutta mikäli editointiin ei ole aikaa voi aivan hyvin käyttää myös valmiiksi pakattuja JPEG -kuvia.
Valkotasapainon säätäminen itsessään on jo loistava syy kuvata kaikki kuvat RAW -tiedostoiksi. Kuvaustilanteessa päänvaivana on yksi asia vähemmän, kun valkotasapaino on helppo säätää jälkikäteen tietokoneella. Tavallisesta JPEG kuvastakin valkotasapainon säätäminen onnistuu, mutta säätövaraa on yleensä vain vähän ja sen korjaaminen jälkikäteen heikentää usein kuvan laatua.
Värit tekevät valokuvan. Raakakuvasta onnistuu myös värisävyjen muuttaminen. Kuvasta on jälkikäteen helposti muutettavissa värien sävyjä ja kirkkautta tai jopa vaihtaa jokin väri kokonaan toiseksi.
Suoraan kamerasta otetut RAW -tiedostot, eivät välttämättä vaikuta yhtä teräviltä kuin JPG -tiedostomuotoon kuvatut kuvat. Tämä johtuu siitä, että raakakuviin ei ole lisätty terävöitystä. Terävöitystä on helppo lisätä jälkikäteen ja sitä voi lisätä myös paikallisesti koko kuvan sijaan. Lisäämällä terävöitystä vain sinne, missä sitä tarvitaan saa kohteesi pomppaamaan kuvasta ja kuvasi näyttämään paremmilta.
Kun kysymyksessä on RAW vai JPG, kannattaa miettiä, mikä on kuvan käyttötarkoitus. RAW -kuvien monipuolisuudelle ei aina ole tarvetta, mutta mikäli haluaa varmistua kuvien onnistumisesta jää RAW -tiedostomuodolla kuvaavalle huomattavasti enemmän pelivaraa jälkikäteen. Suosittelen jokaista, joka työssään tai harrastuksissaan kuvaa, kokeilemaan ja leikkimään oman kameran ja omien kuvien kanssa, sillä luovuus elää leikistä.
Kuva kertoo tunnetusti enemmän kuin tuhat sanaa – ja hyvä kuva vielä enemmän. Tutustu valokuvauspalveluihimme tarkemmin täällä.
Kirjoittaja: Jussi Judin
Kirjoittaja on huippuvalokuvaaja ja koulutettu valokuvaajamestari sekä videotuottaja, joka on työskennellyt erilaisissa sisältöprojekteissa monien kansainvälisesti tunnettujen brändien kanssa esim. Microsoft, Nikon, Garmin, Jack Wolfskin, Fjällraven ja Halti.
Katso kaikki blogikirjoitukset
LinkedInSampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...