Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

3 minuutin lukuaika

Rakennetaan yhdessä parempaa työelämää

Featured Image

Aava & Bang Oy on sijoittunut toiseksi vuoden 2022 Great Place to Work® -vertailussa, jossa painotettiin inhimillistä johtamista, työn ja vapaan tasapainoa sekä ihmisen kokoista työelämää. Kasvun myötä olemme ensimmäistä kertaa mukana 50–250 henkilöä työllistävien keskisuurten yritysten sarjassa.

Sisältä vahva työnantajabrändi, kasvua kestävästi

Kuluneet vuodet ovat vaatineet yrityksiltä paljon, mutta samalla ne ovat vahvistaneet yritysten resilienssiä. Kykyä ja halua muuttua. Me Aava & Bangilla olimme kaksi vuotta sitten tilanteessa, jolloin koko myynti käytännössä pysähtyi yli kuukauden ajaksi. Olemme parin vuoden aikana tehneet arviolta 13 000 etätyöpäivää ja rakentaneet yhdessä uusia käytänteitä yhteisöllisyyden vaalimiseen. Kaiken tämän keskellä olemme kasvaneet vuosittain noin 20-30 % ja tehneet sen kannattavasti.

Seurasimme eilen Great Place to Work® -gaalaa virtuaalisesti hybridimallilla. Osa meistä oli kokoontunut Helsingin toimiston uudelle kulmasohvalle, osa Jyväskylän toimiston kulmasohvalle (jota myös kutsutaan Keski-Suomen suurimmaksi) ja osa seurasi lähetystä kotoa käsin. Kun gaalan juontaja kertoi, että keskisuurten sarjassa toiseksi tullut yritys rakentaa suomalaisista maailman parasta markkinointikansaa, alkoi meidän porukka tuulettamaan eri puolilla Suomea.

Olemme osallistuneet Great Place to Workin julkaisemaan Suomen Parhaat Työpaikat -listaukseen nyt kolmena vuotena peräkkäin. Vuonna 2020 Aava & Bang palkittiin pienten yritysten sarjassa Suomen parhaana ja Euroopan kolmanneksi parhaana työpaikkana. Vuonna 2021 sijoituimme neljänneksi pienten yritysten sarjassa. Vuonna 2022 siirryimme yli 50 henkeä työllistävien keskisuurten yritysten sarjaan ja tällä kertaa sijoituimme upeasti toiseksi. Tulos on merkityksellinen useammastakin näkökulmasta, ja meistäkin voi nyt jo puhua kilpailun kestomenestyjänä.

Jotain on tehty oikein arjessa, kun olemme poikkeusvuosista huolimatta pystyneet säilyttämään arvomme ja kulttuurimme ytimen ja samalla kasvamaan noin 20:stä työntekijästä lähes 60:een. Näen kuitenkin, että Suomen Parhaat Työpaikat -listauksessa on kyse jostain isommasta, kuin omasta sijoituksesta (vaikka sekin saa olla tärkeää ja sitäkin saa juhlia). Kyse on siitä, että iso joukko yrityksiä haluaa rakentaa suomalaisesta työelämästä piirun verran parempaa.

Missiona parempi työelämä

Vaikka seurasimme virtuaaligaalaa etänä, pystyi sosiaalisen median välityksellä aistimaan myös muiden kilpailuun osallistuneiden yritysten tunnelmia. Suomen Parhaat Työpaikat 2022 -listaukseen on valittu luotettavan kolmannen osapuolen auditoinnin tuloksena 50 työpaikkaa, jotka kaikki ovat panostaneet yrityskulttuurin ja työntekijäkokemuksen kehittämiseen. Tämän vuoden voittajia olivat isojen yritysten sarjassa vuosien takainen kestomenestyjä Vincit, joka tänä vuonna teki taas paluun kilpailuun. Keskisuurten yritysten sarjan voittaja oli Profiam Sosiaalipalvelut, joka sijoittui jo edellisenä vuonna samassa sarjassa toiseksi. Pienten yritysten sarjan voittaja Unfair Lean Marketing on samaan tapaan osallistunut tutkimukseen jo edellisenä vuonna, jolloin se sijoittui kolmanneksi.

Väitän, että kilpailuun osallistuvia yrityksiä yhdistää halu rakentaa parasta työpaikkaa omalle porukalle. Tätä me yhteiskuntana tarvitsemme kestävän ja hyvinvoivan huomisen rakentamiseksi. Yrityksiä ja organisaatioita, joita yhdistää halu rakentaa maailman parasta työelämää. Se voi näkyä siinä, miten esihenkilö auttaa työntekijää onnistumaan puskuroimalla työkuormaa ja antamalla sopivan kokoisia haasteita työssä. Se voi näkyä siinä, miten työkaveri kohtaa toisen ilon, surun, epävarmuuden ja eriävät mielipiteet. Se voi näkyä siinä, miten työntekijät pääsevät osallistumaan yhteisen strategian ja arvojen rakentamiseen.

Maailman parhaan työelämän rakentaminen on mahdollista vain yhdessä. Työarjessa se edellyttää, että johto on sitoutunut ja haluaa rakentaa parasta mahdollista työpaikkaa omalle tiimilleen. Kun strategia ja arvot on määritetty yhdessä, on esihenkilöiden mahdollista tukea tiimien ja yksilöiden onnistumista arjessa. Itseohjautuvuus ei sulje pois laadukasta lähijohtamista. Päinvastoin – kun suunta on selkeä ja tukea on saatavilla, on jokaisen työntekijän mahdollista rakentaa omasta työarjestaan merkityksellistä ja arvokasta. Tätä tavoitetta viedään eteenpäin myös hallitusohjelmaan kytkeytyvässä TYÖ2030-ohjelmassa, jonka tavoitteena on nostaa työhyvinvointi Suomessa maailman parhaaksi vuoteen 2030 mennessä.

Paras työpaikka meille

Great Place to Work® -vertailuun sisältyy Trust Index© -henkilöstötutkimus, joka on puolueeton arvio yrityskulttuurin tilasta. On ilo ja kunnia katsoa tuloksia, joissa 100 % bangilaisista sanoo, että meidän yritys on todella hyvä työpaikka. Tyypillisessä suomalaisessa yrityksessä vastaava luku on 62 %. Inhimillinen ja merkityksellinen työarki näkyy meillä arvioinnin mukaan esimerkiksi terveenä ja psykologisesti turvallisena työyhteisönä, vahvana arvopohjana sekä yhteistyönä ja kovan tason ammattilaisuutena. Lisäksi Trust Index© -henkilöstötutkimuksessa nousi esiin esimerkiksi seuraavat teemat:

  • 100 % vastaajista koki, että Aava & Bangilla ihmiset välittävät toisistaan ja johto kohtelee työntekijöitä yksilöinä
  • 100 % vastaajista koki, että johto on pätevä johtamaan organisaation liiketoimintaa sekä luottaa ihmisten tekevän työnsä hyvin ilman jatkuvaa tarkkailua
  • 100 % vastaajista kertoi olevansa ylpeä kertoessaan muille työskentelevänsä Aava & Bangilla

Vahva työntekijäkokemus on kirjattu osaksi strategisia tavoitteitamme. Paras strategia ei kuitenkaan ole se, mikä näyttää paperilla parhaalta. Paras strategia on se, mikä herää eloon arjessa. Se näkyy siinä, miten työntekijät ovat vuorovaikutuksessa keskenään ja asiakkaiden kanssa. Lisäksi väitän, että paras strategia on se, mihin johto ja työntekijät uskovat. Me Aava & Bangilla uskomme kestävään kasvuun. Haluamme osaltamme vahvistaa kestävän yhteiskunnan pilareita auttamalla rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua. Tämä on meidän panoksemme myös sen eteen, että työhyvinvointi Suomessa on maailman parasta vuoteen 2030 mennessä.

Kiitos halusta rakentaa hyvinvoivaa työelämää

Kiitos Suomen Parhaat Työpaikat -listauksen yrityksille siitä työstä mitä te teette kestävän ja hyvinvoivan työelämän eteen. Kiitos kaikille niille yrityksille, pienille ja isoille, jotka omassa arjessaan rakentavat ja jakavat hyvinvointia ympärilleen. Ja ennen kaikkea kiitos meidän omalle porukalle. Bangilaisten joukossa jokainen saa olla inhimillinen ja ihmisen kokoinen. Jokaista kannustetaan ja tuetaan. Jokainen kohdataan ja nähdään sellaisena kuin hän on. Ja kun teemme virheitä, niin haluamme oppia niistä ja kehittyä yhdessä paremmaksi. Olla paras työpaikka meille.

Kirjoittaja: Vilja Laaksonen

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...

Read More
Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...

Read More
B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...

Read More