Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
Reilut kaksi viikkoa on nyt takana aikaa, jolloin Suomi on kuin jäädytetty paikoilleen. Koteihin eristetyt ihmiset alkavat selviytyä pahimmasta järkytyksestä, mutta yrityksille tilanne on uhkaava. Ensimmäiset minun asiakkaistani lomauttivat koko väen kolmen päivän päästä koulujen sulkemisesta.
Toisiin yrityksiin poikkeustilanne on virittänyt hurjan taistelutahdon. Esimerkiksi oma kuntosalini Muuramesta käynnisti muutamassa päivässä asiakkailleen oman Facebook ryhmän, jossa jaetaan kuntoiluohjeita ja pidetään livetunteja päivittäin - käytännössä siis siirrettiin treenimahdollisuus ilmaiseen verkkoalustaan. Yrittäjään törmätessäni kiittelin heitä huikeasta asenteesta ja harmittelin kuntopyörän puuttumista kotoa. Yrittäjä löi siltä istumalta pyörän autooni ja sanoi, että mitä sitä täällä turhaan seisottamaan. "Palautat sitten, kun maailma palaa normaaliin."
Näiden kahden viikon aikana olemme tiimissä jutelleet tilanteesta noin sadan yrittäjän kanssa ja karkeasti heidän asenteensa voi tiivistää kolmeen eri tyyppiin:
1. epätoivoiset, joita on lähes mahdoton saada kiinni ja keskittymään
2. tekijät, jotka selvittävät aktiivisesti tilannetta, ovat tarvittaessa laskeneet tämän vuoden tavoitteita sekä tehneet toimenpiteitä selvitäkseen mahdollisimman vähillä vaurioilla
3. hullut etsijät, jotka ovat syttyneet poikkeustilanteessa etsimään uusia liiketoimintaratkaisuja.
Luovan ongelmaratkaisun idea on kiistää nykyinen toimintamalli pitäen kuitenkin kiinni alkuperäisestä tavoitteesta. Tästä näkökulmasta osalle meistä poikkeustilanne osoittautuu paitsi hankalana ja uhkaavana tilanteena, myös mahdollisuutena tehdä asiat toisin. Tarkoituksena löytää esimerkiksi tehokkaampia, ekologisempia tai innostavampia tapoja toteuttaa samat tavoitteet. Poikkeuksetta taistelutahtoa uhkuvissa yrityksissä ja tiimeissä vallalla pidetään luovan ongelmaratkaisun näkemystä.
Toinen yhteinen nimittäjä taistelutahdolle on, että selviämisen halu on yhteinen. Porukka kokee yrityksen selviämisen omaksi missiokseen ja on kiinnostunut siitä miten asiakkaille voitaisiin luvatut palvelut tuottaa. Poikkeustilassa yrityskulttuuri osoittaa voimansa tai heikkoutensa.
Meillä Aava & Bangin valmennustiimissä kaksiviikkoinen on osoittautunut jännittäväksi innostumisen kentäksi. Olemme onnistuneet kääntämään rekrytointiprosessin ja noin 90 % valmennuksista etätoteutuksiksi, joissa osallistujien töiden tulokset ovat pääosin olleet yhtä hyviä kuin aiemmissa, livenä toteutetuissa valmennuspäivissä. Olemme myös saaneet hurjasti hyvää palautetta “koronavapaista keitaista”, joissa tulevaisuuden usko ja mahdolliseksi tekeminen ovat hallitsevia tunteita.
Tällä hetkellä voimme siis seistä asiakkaillemme annettujen lupausten takana – myös poikkeustilanteessa. Samalla asiakkuusvastaavat ovat varmistaneet toteutusten jatkuvuutta ja peranneet uusia luovia palvelumahdollisuuksia ja siten rakentaneet tulevaisuutta!
Tässä vaiheessa tunnistan omasta toiminnastamme muutamia tekijöitä, jotka ovat auttaneet rakentamaan poikkeustilasta innostumisen kentän.
Riittävän moni uskoo, että tilanteesta selviytymiseen on löydettävissä keinoja ja asenne, jossa mietitään, miten asiat ovat tehtävissä, kasvaa vallitsevaksi.
Riittävän moni pääsee tekemään mahdottomasta mahdollista ja se lisää taistelutahtoa päivä päivältä.
Tiimissä on hulluja energiakimppuja, jotka syttyvät poikkeustilanteesta, tarkkoja analyytikoita, jotka miettivät etukäteen asioita, empaattisia asiakkaan kohtaajia, jotka luovat uskoa sekä tekijöitä, jotka käyttävät energian asiakastyöhön uudessa tilanteessa.
Kriisitilanteesta huolimatta on varattu riittävästi yhteistä aikaa luoda ratkaisuja lennosta – etäpalaverit ja puhelimet ovat laulaneet.
Samalla kun osa porukasta tekee mahdolliseksi uutta ratkaisua, osa porukasta varmistaa yhteyden asiakkaisiin. Meillä tämä on tarkoittanut lukuisia puheluja asiakkaiden kanssa.
Viestintään niin asiakkaille kuin sisäisestikin, on varattu loistotyyppi, joka mahdollistaa reaaliaikaisen ja systemaattisen viestinnän pitäen yllä hyvää virettä.
Pidetään fiilistä yllä huomioimalla omat onnistumisemme ja kehumalla toistemme ja yhteistä panosta. Hetkittäin toki on ollut myös tilaa jutella peloista ja tuskista, joita tilanteeseen jokaisella meistä liittyy.
Ja viimeisenä mutta ei suinkaan vähäisenä: hyvät pomot! He luottavat tekijöihin, kiittävät ja kannustavat riittävästi, antavat rehellistä ja tarvittavaa taustatietoa ja varmustavat työrauhan tekijöille.
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...