Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Sulje

1 minuutin lukuaika

5 syytä, miksi Pinterest on tehokas markkinoinnin työkalu

Featured Image

Avaat Pinterestin ja sukellat kauniiseen kuvavirtaan. Klikkaat yhtä kuvaa, saat ehdotuksena lisää kiinnostavia kuvia, ja klikkaat seuraavaa kuvaa. Muutaman tunnin kuluttua havahdut siihen, että sinut on kuljetettu syvälle Pinterestin visuaaliseen maailmaan. Mutta miten Pinterestiä voidaan käyttää tehokkaana työkaluna brändisi markkinoinnissa ja tunnettuuden rakentamisessa? Ja miksi sinunkin brändisi tulisi löytyä Pinterestistä?

Kannattaako yrityksen olla Pinterestissä?


Digitaalisen markkinoinnin suunnitelmissa huomioidaan usein Google, Meta ja LinkedIn, mutta Pinterest loistaa poissaolollaan. Pinterestin numerot kertovat kuitenkin selkeästi, miksi alusta on relevantti työkalu markkinoinnissa ja brändin tunnettuuden rakentamisessa:

  • 431 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukausittain.
  • 97 % Pinterestin hauista ovat brändittömiä. Tämä tarkoittaa, että Pinnerit (eli Pinterestin käyttäjät) ovat avoimempia löytämään uusia tuotteita ja brändejä.
  • 80 % viikoittaisista käyttäjistä kertoo löytäneensä Pinterestistä uuden brändin tai tuotteen.
  • 90 % käyttäjistä kertoo käyttävänsä Pinterestiä tehdessään ostopäätöksiä.

Pinterest mielletään enimmäkseen tuotteita myyvien B2C-yritysten alustaksi, ja kyllä, Pinterest toimii hyvin tuoteperusteiselle yritykselle. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö Pinterest olisi hyvä alusta myös palveluita ja tuotteita tarjoavalle B2B-yritykselle. 

Palveluita myyvälle yritykselle Pinterest antaa hyvän mahdollisuuden rakentaa tunnettuutta asiantuntijana. Vinkkejä ja tietotaitoa jakavaa sisältöä tarjoamalla sitoutetaan käyttäjiä tehokkaasti seuraajiksi.

Mikä tekee Pinterestistä tehokkaan markkinoinnin työkalun?

  1. Pinterestiin lataamasi sisältö pysyy relevanttina pidempään kuin muiden sosiaalisten medioiden alustoille luomasi sisältö. Pinterestin toiminta perustuu hakuun, eikä siellä ole feediä, johon sisältösi häviää. Vuosiakin vanhat Pinnaukset tuottavat suoria liidejä verkkosivuillesi.

  2. Pinterest muuttaa selailijat ostajiksi. Pinterest on visuaalinen hakukone, jonka puoleen ihmiset kääntyvät etsiessään inspiraatiota. 66 % Pinterestin käyttäjistä ostaa jotakin nähtyään brändin sisällön Pinterestissä. Pinterestin kautta tulevat kävijät muuttuvatkin todennäköisemmin liideiksi tai myynniksi nopeammin kuin muista sosiaalisen median lähteistä tulevat kävijät.

  3. Pinterest ohjaa liikennettä suoraan sivuillesi. Siinä missä muut sosiaalisen median alustat haluavat pitää käyttäjät alustallaan, ohjaa Pinterest suoraan verkkosivuille ja kuvan alkulähteille. Jokainen kuva on siis suora linkki verkkosivuillesi ja sisältöihisi.

  4. Pinterest on positiivinen alusta. Kahdeksan käyttäjää kymmenestä sanoo, että heille tulee positiivinen olo Pinterestiä käyttäessään. Pinterest kielsi kaiken poliittisen mainonnan vuonna 2018 ja panostaa yhä jatkuvasti sisällön moderointiin.

  5. Pinterest ei vaadi aktiivista läsnäoloa, ainoastaan suunnitelmallista ja jatkuvaa tekemistä. Toisin kuin monella muulla alustalla, Pinterestissä ei käydä keskustelua seuraajien kanssa, joten jatkuvaa läsnäoloa ei vaadita. Pinnaukset pystyy ajastamaan valmiiksi, joten riittää, että varaat vaikka viikoittain hetken sisällön tuottamiseen ja ajastamiseen.
Olisiko siis aika ottaa Pinterest mukaan yrityksesi markkinoinnin työkalupakkiin? 
Kestävän kasvumarkkinoinnin nykytilatutkimus, Vilja Laaksonen

2 min read

Johda parempaa työntekijä- ja asiakaskokemusta

Muuttuva maailma, globaali kilpailu ja poikkeus­ajat haastavat organisaatioita työn­tekijä- ja asiakaskokemuksen johtamisessa. Viime kuukausina on...

Read More
 Aava & Bang mukana Agency Image 2023 – Top 10 -listalla!

1 min read

Näillä markkinointiviestintäalan toimistoilla on paras imago alan ammattilaisten keskuudessa – Aava & Bang mukana Agency Image 2023 – Top 10 -listalla!

Kauppalehti on julkaissut Regin Vuoden Toimisto -tutkimuksen Agency Image 2023 – Top 10 -listan ja iloksemme pääsemme kertomaan teille, että Aava &...

Read More

4 min read

Hakukoneoptimoinnin vaikutus hakusanamainontaan – miksi kannattaa panostaa molempiin?

Kumpaa pitäisi tehdä – hakusanamainontaa vai hakukoneoptimointia? Vai pitäisikö sittenkin tehdä molempia? Tähän pohdintaan ja tärkeysjärjestyksen...

Read More