Kasvukattaus -vodcast on täällä!
Aava & Bangin uusi videopodcast, Kasvukattaus on täällä! Kasvukattaus on videopodcast, eli vodcast kestävän kasvun rakentamisesta, markkinoinnista,...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
HubSpot tarjoaa laajan valikoiman työkaluja markkinointiin, myyntiin ja asiakaspalveluun, mutta omiin tarpeisiin sopivan lisenssin valinta voi olla haastavaa. Tässä artikkelissa käymme läpi eri lisenssivaihtoehtoja ja niiden soveltuvuutta erilaisiin tarpeisiin, jotta osaat tehdä tietoon, eikä intuitioon perustuvan päätöksen.
HubSpot on viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana kasvanut markkinoinnin automaatiojärjestelmästä kokonaisvaltaiseksi asiakkaan osto- ja palvelupolun kattavaksi järjestelmäkokonaisuudeksi. Se yhdistää niin datan kuin myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun työkalut yhteen järjestelmään mahdollistaen paitsi yrityksen kasvun myös erinomaisen asiakaskokemuksen.
Perusidea HubSpotissa on erityisesti markkinoijan näkökulmasta kuitenkin edelleen sama kuin jo vuosia sitten eli päästä ujuttautumaan asiakkaan ostoprosessiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja hoivata häntä tällä polulla eteenpäin mahdollisimman tehokkaasti.
HubSpot koostuu tällä hetkellä kuudesta eri “hubista”: Marketing hub, Sales hub, Content hub, Service hub, Commerce hub ja Operations hub, joiden perusideana on HubSpotin mukaan se, että ne ovat “Powerful alone, better together”. Näistä jokaiseen pääset käsiksi jopa täysin ilmaiseksi, mutta luonnollisesti järjestelmäkokonaisuus on rakennettu fiksusti niin, että nälkä kasvaa syödessä ja varsin pian ilmaisversioiden rajat tulevat vastaan. Ilmainen käyttö mahdollistaa kuitenkin ketterän tutustumisen HubSpot-maailmaan sekä hyvät työkalut mm. ilmaisen CRM-järjestelmän muodossa.
Hubien lisäksi täytyy määrittää oikea lisenssitaso eli miten laajalla lisenssillä lähdetään liikkeelle. Tällä on toki suuri vaikutus myös järjestelmän kustannuksiin, mutta myös siihen, mitä kaikkia ominaisuuksia jatkossa on käytössä.
HubSpot tarjoaa neljä eri lisenssitasoa: Free, Starter, Professional ja Enterprise.
Tiivistetysti HubSpotin ilmaistyökalut sopivat pienille yrityksille tai aloittaville tiimeille, jotka haluavat kokeilla HubSpotin perusominaisuuksia ilman kustannuksia. Starter-tason lisenssi taas soveltuu yrityksille, jotka haluavat laajentaa markkinointiaan ja tarvitsevat enemmän joustavuutta kuin mitä ilmaisversio tarjoaa. Professional- tason lisenssillä pääsee jo pitkälle eli se sopii yrityksille, jotka haluavat mm. hyödyntää laajamittaisia automaatioita, kehittynyttä raportointia, hyviä myynnin työkaluja sekä rakentaa ketteriä integraatioita.
Lisenssitason lisäksi on syytä huomioida myös se, että HubSpotin hinnoittelu perustuu markkinoinnin ja myynnin kontaktimääriin ja tällä on myös suuri vaikutus siihen, mikä lisenssitaso kannattaa lopulta valita. Kontaktimäärän lisäksi HubSpotin eri lisenssien hinnoitteluun vaikuttaa myös käyttäjien määrä. Tämä on ollut tuttu malli esimerkiksi Sales hubin käyttäjille jo vuosia, mutta viimeisimpänä tämä päivitys tuli keväällä 2024 myös muihin hubeihin.
Enterprise-tason lisenssi palveleekin juuri näistä syistä suurempia yrityksiä, jotka tarvitsevat edistyneiden toiminnallisuuksien lisäksi korkeita käyttörajoja mm. kontaktien, käyttäjien ja hallinnoitavien brändien suhteen.
Oikean lisenssitason valintaan löytyy avuksi useita erilaisia laskureita ja vertailutyökaluja, mutta suosittelen lämpimästi kääntymään keskusteluissa osaavan HubSpot-partnerin puoleen. Voit esimerkiksi varata maksuttoman HubSpot-demon, jossa pääset kuulemaan ja keskustelemaan HubSpotista tarkemmin.
Kun teet valintaa eri HubSpot-lisenssien välillä, muista kiinnittää valinnassasi huomiota seuraaviin seikkoihin:
Mitä tavoitteita olet asettanut markkinoinnille, myynnille ja asiakaspalvelulle? Pienimuotoiseen markkinointiin voi riittää Free- tai Starter-tason lisenssi, mutta jos tavoitteesi on kasvaa nopeasti tai tehostaa markkinointia merkittävästi, Professional- tai Enterprise-tason lisenssi voi olla paras valinta pitkällä aikavälillä. Tehokkaiden automaatioiden tai ja laajojen raportointityökalujen tarve vaatii vähintään Professional-tason.
Yksi tyypillisimmistä HubSpotin käyttöönoton kompastuskivistä on ehdottomasti se, että on lähdetty liikkeelle suoraan järjestelmän teknisestä käyttöönotosta. Meidän suosituksemme on, että liikkeelle tulisi lähteä myynnin ja markkinoinnin yhteispelin kehittämisellä, joka tyypillisesti alkaa nykytilan analysoinnilla sekä yhteisellä ymmärryksellä mm. tavoitteista.
Vasta näiden pohdintojen jälkeen on hyvä hypätä teknologiavalintoihin eli miettiä, mikä teknologia tai lisenssitaso parhaiten auttaa saavuttamaan yhdessä asetettuja kasvutavoitteita jatkossa.
Laske, kuinka paljon kontakteja sinulla on ja miten se vaikuttaa lisenssikustannuksiin. Huomioi, että kontaktit on mahdollista jaotella marketing ja non-marketing kontakteiksi. Näistä markkinointikontaktit ovat niitä, joista maksamme kuukausittain. Lisenssin hinta luonnollisesti kasvaa kontaktimäärän kasvaessa.
Hubien lisäksi HubSpotia harkittaessa on toki mietittävä ylipäänsä sitä, mihin HubSpot järjestelmänä asettuu koko organisaation järjestelmäarkkitehtuurissa. Onkin tärkeää määritellä se, missä kaikkialla asiakasdataa tullaan jatkossa säilyttämään ja mihin tiedon tulee liikkua HubSpotista tai toisinpäin. Tämä määrittää myös mahdolliset integraatiotarpeet. Professional-lisenssitaso tarjoaa myös enemmän työkaluja integraatioiden hallintaan. HubSpot integroituu suoraan yli 100 sovelluksen kanssa ja moneen eri järjestelmään löytyy jo valmiit, plug-and-play tyyliset maksuttomat integraatiot. Tämä kokonaisuus on kuitenkin hyvä määritellä erittäin tarkasti, sillä arjen toimintamalli kärsii ja HubSpotin käyttö jää helposti tehottomaksi, jos tietoa ei olekaan saatavilla tai siihen ei pysty 100 % luottamaan.
Haluatko kuulla lisää HubSpot-lisensseistä ja siitä, mikä voisi olla juuri teille sopiva paketti? Katso webinaaritallenne HubSpotin tehokäytön esteistä tai varaa aika HubSpot-auditointiin.
Kirjoittaja: Eveliina Vähä-Ruka
Eveliina on terävä digistrategi ja HubSpot-konsultti, jolta löytyy yli 10 vuoden kokemus markkinointi- ja IT-alalta. Erityisesti Eveliinaa sykähdyttää tuloksellinen digimarkkinointi, inbound, markkinointiteknologiat sekä tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa.
Katso kaikki blogikirjoitukset
LinkedInAava & Bangin uusi videopodcast, Kasvukattaus on täällä! Kasvukattaus on videopodcast, eli vodcast kestävän kasvun rakentamisesta, markkinoinnista,...
Suurin osa suomalaisista markkinointijohtajista ymmärtää, että markkinointia on mitattava ja päätöksiä on tehtävä erityisesti datan pohjalta. Suuri...
Hei B2B-markkinoija! Pureudun tässä blogissa tunteisiin, luovuuteen ja B2B-markkinoinnin tehokkuuteen. Lähdetään kuitenkin ensin liikenteeseen sillä,...