Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
“Ulkoistatko, vai teetkö itse?” oli kysymys, jonka esitimme seuraajillemme sosiaalisessa mediassa uuden vuoden alkaessa. Kysymys on relevantti tänäänkin, sillä vaikuttava markkinointi pitää sisällään tusinan toimenpiteitä ja vaatii tekijältään resursseja, suunnitelmallisuutta sekä ripauksen luovuutta.
Mutta mitä tehdä itse ja mitä ulkoistaa? Kaivoin kysymystä pohtiessani pöytälaatikosta yhden ensimmäisistä kasvumarkkinoinnin työkaluista: Markkinoijan jätkänshakin. Älä huku exceleiden maailmaan tai tee resursoinnista yksinäistä puurtamista, pelillistäkää markkinoinnin resursointi tällä yksinkertaisella työkalulla, joka sopii sekä tiimeille että yksin markkinointia tekeville.
Markkinoijan jätkänshakin perinteiseen pelivarustukseen kuuluu post-it -laput ja valkotaulu, mutta peli mukautuu mainiosti myös etäyhteyksiin esimerkiksi Flingan avulla.
Vinkki! Yhdessä pelatessa työkalu sitouttaa koko tiimin toimintaan ja antaa jokaiselle mahdollisuuden napata työlistalleen itselleen luontaisia, omiin vahvuuksiin linkittyviä tehtäviä.
Piirrä pelin aluksi ruudukko, johon upotat aikajanan (heti, kohta, joskus) sekä tekijät (teen itse, tiimi tekee, ostan ulkoa).
Nyt on aika listata toimenpiteet Post it -lapuille ja sijoittaa ne ruudukkoon. Muistakaa pureskella toimenpiteistä jokainen yksittäisiksi tehtäviksi. Mitä brändiuudistus vaatii? Mitä verkkopalvelu-uudistus edellyttää? Mistä markkinointisuunnitelman tekeminen koostuu? Minkälainen kokonaisuus on sisältö- ja digimarkkinointi? Mitä tapahtumia on luvassa? Minkälaista materiaalia on tarpeen tuottaa?
Vinkki! Älä kompastu aikaoptimistin sudenkuoppaan ja laita kaikkea itsellesi heti tehtäväksi. Nyt on tärkeää arvioida tärkeysjärjestystä, osaamista sekä käytettävissä olevaa aikaa. Tyhjennä tässä vaiheessa mielestäsi myös ne unelmat, joita olet haaveillut tekeväsi "sitten kun" ja myös ne loistavat ideat, jotka odottavat vielä päivänvaloa. Ylöskirjaaminen on ensimmäinen askel kohti toteutusta.
Kun taulukko on täytetty ja tehtävät pureskeltu pienempiin osiin, on aika siirtyä vastuuttamiseen ja ajan varaamiseen. Varmista, että jokaisen toimenpiteen kohdalla on arvioitu toimenpiteeseen käytettävä aika, toimenpiteestä vastaava henkilö sekä siihen käytettävä budjetti.
Vinkki! Markkinoinnin toimenpiteitä ulkoistaessa budjetti kannattaa pitää omissa käsissä määrittelemällä etukäteen se, kuinka arvokas suunniteltu toimenpide on kasvun kannalta. Näin tekemällä varmistat budjetissa pysymisen sekä sen, että saamasi tarjoukset ovat vertailukelpoisia. Muista, että realistisen budjetin arviointiin on mahdollista pyytää apua.
Olette juuri listanneet toimenpiteistänne tärkeimmät. Nyt on syytä varmistaa, että ne pysyvät työlistalla myös tulevina kuukausina. Kalenteroikaa toimenpiteille aikaa suunnitelman mukaisesti ja dokumentoikaa toimenpidesuunnitelma jatkoa varten.
Vinkki! Voitte kalenteroida uuden shakkiajan sitten, kun prioriteettilistan kärkeen sijoitetut toimenpiteet alkavat olla taputeltuna. Näin pääsette resursoimaan uudempia toimenpiteitä sekä tarkistamaan työlistan sijoilla “kohta” ja “joskus” odottavien toimenpiteiden tilanteen.
Kas noin, olette markkinoijan jätkänshakkia pelaamalla listanneet markkinoinnin toimenpiteet tärkeysjärjestykseen, vastuuttaneet ne sekä varanneet niille aikaa.
👉 Sisältö- ja digimarkkinointia kasvuyrityksille
👉 5 vinkkiä onnistuneeseen verkkosivu-uudistukseen
👉 Brändiuudistuksen ABC
👉 Työpohja markkinointisuunnitelman tekemiseen
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...