2 minuutin lukuaika

HubSpot CMS Hub vs. WordPress – mihin kiinnittää huomiota julkaisualustaa vertaillessa?

Featured Image

Kirjoitin aiemmin blogiin siitä, miksi verkkosivut kannattaa rakentaa HubSpotin CMS Hubilla. Verkkosivusto on tunnetusti yrityksesi paras myyjä ja siksi oikean julkaisujärjestelmän (Content Management System) valinta on kriittisen tärkeää myös liiketoiminnan kasvua ajatellen.

WordPress on kuitenkin yhä maailman suosituin verkkosivualusta ja myös me teemme edelleen suurimman osan asiakkaidemme verkkosivuista WordPressillä. Miksi näin ja mitä eroja näiden kahden julkaisujärjestelmän välillä käytännössä on?

Miksi WordPress?

WordPress-julkaisujärjestelmän tavoitteena on alusta saakka ollut tarjota jokaiselle mahdollisuus tehdä ja ylläpitää hyvin toimivia verkkosivustoja. Se perustuukin täysin avoimeen koodiin ja alustan kehittämiseen osallistuu useita ammattilaisia ympäri maailmaa.

Jatkuva kehitys ja tiivis yhteisö kuvaavatkin erinomaisen hyvin WordPress-maailmaa. Lähes jokaiseen esille tulevaan tarpeeseen on jo olemassa oleva tai vähintäänkin kehitteillä oleva ratkaisu, eikä vahva yhteisö jätä WordPress-kehittäjää koskaan yksin. Toisaalta loputtoman lisäosakirjaston kanssa voi monelta kokemattomammalta verkkosivukehittäjältä mennä sormi suuhun. Mitkä lisäosat ovat varmasti luotettavia ja toimivia juuri tähän tarpeeseen?

Toinen huolta aiheuttava asia on WordPress-sivuston tietoturva. Muita alustoja useammin silmille pomppaavat uutisoinnit WordPress-sivustojen haavoittuvaisuudesta johtuvat varmasti siitä, että WordPress sivustoja on yksinkertaisesti niin paljon. Toinen ja ehdottomasti yleisin syy tähän mielikuvaan on se, että WordPress-sivustoja ei ylläpidetä ammattimaisesti ja sivustoa ei päivitetä tai jatkokehitetä enää julkaisun jälkeen. WordPress-sivustotkin on mahdollista rakentaa erittäin tietoturvallisiksi valikoitujen lisäosien, osaavan ylläpitäjän sekä hyvien tietoturvakäytänteiden avulla

Käytettävyydeltään ja sisällön hallinnan osalta WordPress on omaa luokkaansa – onhan alusta kehitetty alun perin helppokäyttöiseksi blogialustaksi. WordPress mahdollistaakin hyvin visuaaliset ja valtavirrasta poikkeavat ratkaisut – jokaiseen tarpeeseen. Olemme päässeet yhdessä asiakkaidemme kanssa toteuttamaan WordPressillä muun muassa verkkokauppoja, erilaisia virtuaaliympäristöjä sekä visuaalisesti erittäin näyttäviä toteutuksia. Voit tutustua WordPress-toteutuksiimme täällä.

Miksi HubSpot CMS?

HubSpot CMS on toiminnallisuuksiltaan paljon enemmän kuin pelkkä verkkosivu. Suurin ero HubSpotin ja WordPressin välillä on se, että HubSpot on selkeästi SaaS-tuoteperhe kun taas WordPress perustuu edellä kuvatusti avoimeen lähdekoodiin. HubSpot mahdollistaa myynnin ja markkinoinnin saumattoman yhteistyön ja helpottaa erityisesti markkinoijan työtä, kun iso osa päivittäisistä toimenpiteistä onnistuu jatkossa yhden järjestelmän avulla.

Kärjistetysti voisi sanoa, että kun verkkosivusto on rakennettu HubSpotilla, voit keskittyä verkkosivuston hallinnan sijaan kasvuun johtavan sisällön, tehokkaiden kampanjoiden sekä maailmanluokan asiakaskokemuksen rakentamiseen – yhdessä ja samassa järjestelmässä. Siksi HubSpot CMS Hub on suosittu julkaisujärjestelmä erityisesti markkinoijien keskuudessa. 

Viime vuosina HubSpot on panostanut erityisesti sivustojen latausaikojen ja tietoturvan parantamiseen. Käyttökokemuksen lisäksi näillä on positiivinen vaikutus myös sivuston orgaaniseen hakukonenäkyvyyteen. SEO onkin yksi HubSpotin vahvimmista osa-alueista. HubSpot on myös helposti integroitavissa useisiin eri järjestelmiin täysin maksutta, tehden arjestasi entistä sujuvampaa. Muista HubSpot CMS Hubin tuomista hyödyistä voit käydä lukemassa lisää täältä.

Hinta on edelleen yksi painavimmista syistä valita verkkosivualustaksi maksuton WordPress kuin maksaa suurelta tuntuvaa kuukausimaksua HubSpot-sivustosta. Tässä on kuitenkin hyvä muistaa, että HubSpotin kuukausihinta kattaa itse järjestelmän lisäksi myös mm. palvelin- ja ylläpitokustannukset, joista täytyisi muuten huolehtia erikseen. Muista siis avata kaikki mahdolliset kustannukset tehdessäsi vertailua eri julkaisujärjestelmien kesken!

Erilaisia vertailutaulukoita näiden kahden järjestelmän välillä löytyy paljonkin, tässä muutama:

Molempi parempi

Olipa valintasi sitten HubSpot CMS Hub tai WordPress, tärkeintä on kuitenkin se, että verkkosivusto toimii sekä teknisesti että sisällöllisesti houkutellen inboundin keinoin sivustollesi kävijöitä sekä keräten markkinoinnille ja myynnille potentiaalisia liidejä.

Moni päätyy myös hyödyntämään WordPressiä edelleen verkkosivujen kehitykseen, mutta käyttämään HubSpotia esimerkiksi CRM:n lisäksi markkinoinnin automaatiojärjestelmänä. Ja tämä on täysin sallittua – usein jopa käytännön kannalta ketterämpää! HubSpotin maksuton WordPress-plugin mahdollistaa tehokkaan käytön ja kahden järjestelmän saumattoman integraation.

HALUATKO LISÄTIETOJA?

Haluatko kuulla lisää, mitä verkkosivustoa ostaessa tulee ottaa huomioon? Käy lataamassa maksuton asiantuntijamateriaalimme verkkosivustoa tilaavalle.

Käy myös lukemassa miten autoimme uutta henkilöstöpalvelualan toimijaa Folkaa rakentamaan vaikuttavat HubSpot-verkkosivut tai kuinka Admicomille rakennettiin WordPress-sivusto ja digitaalinen myyntikanava, mutta myynti ja markkinointi hyödyntää työssään tuloksekkaasti HubSpotia.

📞 Ota myös rohkeasti yhteyttä keskustellaksesi lisää HubSpotin käyttöönotosta tai uusista verkkosivuistanne.

Miten tapahtuu ideaaliasiakkaan valinta?

2 min read

Liidien määrästä liidien laatuun – näin määrittelet ideaaliasiakkaan

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä käsittelevän blogisarjan ensimmäisessä osassa kävimme läpi yhteisten tavoitteiden määrittämistä – yhteispeli...

Read More
nainen tuotteistamassa, tuotteistustyöpaja

2 min read

Tuotteista tai kuole – varmista paikkasi asiakkaan digitaalisella ostopolulla

Asiakkaiden ostoprosessi on digitalisoitunut pysyvästi. Gartnerin tutkimuksen mukaan 77 % B2B-ostajista kokee ostoprosessin vaikeaksi ja...

Read More
työyhteisöviestintä

3 min read

Kaikki, mitä sinun täytyy tietää evästeistä (cookies)

Evästebannerit ovat olleet tiiviin keskustelun aiheena erityisesti keväästä 2020 asti, jolloin apulaistietosuojavaltuutettu määräsi yritysten...

Read More