Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

4 minuutin lukuaika

Uratarina: Harjoittelijasta sisältömarkkinoinnin asiantuntijaksi

Featured Image

Olet saattanut jo törmätä meidän #Bangpeople -sisältösarjaan, jossa kerromme bangilaisten tarinoita ja valotamme millaisia oppeja ja oivalluksia matkalle on mahtunut. Nyt aloitamme uuden Uratarinat-sisältösarjan, jossa pureudumme vielä syvällisemmin bangilaistemme uratarinoihin. Tänään vuorossa on sisältömarkkinoinnin asiantuntijana työskentelevä Emilia Vanhatapio, jonka matka bangilaisena alkoi työharjoittelun kautta syksyllä 2018. Miten hän päätyi juuri Aava & Bangille? Entä mitkä ovat olleet tärkeimpiä oppeja matkalla harjoittelijasta asiantuntijaksi?

Emilia, kerro meille miten päädyit Aava & Bangille?

Ennen Bangille tuloa olin työskennellyt liiketalouden opintojen ohessa digiyrittäjänä hyvinvointialalla neljän vuoden ajan. Hyvinvointivalmennuksen lisäksi olin tehnyt yrittäjänä kaikenlaista liiketoiminnan kehittämistä aina markkinointi- ja brändistrategioiden laatimisesta uuden palvelun lanseeraukseen, myyntiin ja markkinointiin. Tiesin kuitenkin, että haluan tehdä opintoihini kuuluvan 5 kk kestävän työharjoittelun markkinointitoimistossa, jotta opin mahdollisimman paljon markkinoinnista alan ammattilaisilta. Ensimmäisenä opiskeluvuotenani Kankaisen Teemu kävi pitämässä meille yhden markkinoinnin luennon ja kun luin lisää Aava & Bangista, oli selvää että haen sinne työharjoitteluun.

Olinkin Bangiin yhteydessä lähes vuosi ennen työharjoittelun alkua ja toimistolla käydessä tuli heti tosi lämmin fiilis. Ennen työharjoittelua pohdin vielä, että jäisin kokopäiväisesti yrittäjäksi työharjoittelun jälkeen. Huomasin kuitenkin heti ensimmäisten viikkojen aikana, että olin kaivannut ympärilleni työyhteisöä enemmän kuin arvasinkaan. Olen tiennyt 15-vuotiaasta saakka haluavani tehdä töitä markkinoinnin parissa ja kun minulle tarjottiin työharjoittelun loppupuolella töitä Aava & Bangilla, päätös oli helppo tehdä. Yrittäjyys hyvinvoinnin parissa jatkuu sivutoimisena.

Minkälainen matkasi on ollut Aava & Bangilla?

Matka on ollut erittäin inspiroiva ja uskomatonta ajatella, että olen ollut Bangilla kohta jo kaksi vuotta! Kun tulin Bangille, en oikeastaan edes tiennyt mitä kaikkea täällä tehdään. Oli todella hyvä, että työharjoittelussa ei sidottu mihinkään yhteen rooliin, vaan pääsi oikeasti näkemään markkinointia niin eri näkökulmista. Sisältö- ja digimarkkinointitiimiä ei ollut vielä silloin, kun aloitin Bangilla, mutta löysin kiinnostuksen siihen melko nopeasti. Pääsin jo työharjoittelun alussa mukaan tekemään sisältösuunnitelmia sekä vastaamaan yhden ison verkkosivuprojektin sisällöntuotannosta ja se oli omalla tavallaan käännekohta, kun huomasin olevani hyvä siinä.

Olen aiemmin kirjoittanut useampaakin blogia ja tiesin pitäväni kirjoittamisesta, mutta en ollut aiemmin tiennyt, miten voisin hyödyntää työssäni. Aloittaessani vakituisesti Bangilla helmikuussa 2018, tein töitä sisällöntuottajana eli käytännössä vastasin meidän kuukausiasiakkaiden sisällöntuotannosta kuten sosiaalisen median postauksista ja blogiartikkeleista. Asetin heti itselleni tavoitteen, että haluan päästä tähän nykyiseen rooliini, ennen kaikkea suunnittelemaan ja kehittämään sitä sisältömarkkinointia. Kehitin omaa osaamistani esimerkiksi suorittamalla HubSpotin sertifikaatteja ja pikkuhiljaa pääsin mukaan isompiinkin projekteihin tekemään mm. kokonaisia markkinointikonsepteja. Viime vuoteen mahtui todella paljon uuden oppimista ja tämän vuoden alussa työnkuva päivittyikin sisällöntuottajasta sisältömarkkinoinnin asiantuntijaksi - juuri, kuten oli tavoitteenakin!

Mitä työhösi kuuluu Aava & Bangilla?

Työskentelen osana meidän sisältö- ja digimarkkinointitiimiä ja työnkuvaani kuuluu pääasiassa sisältö- ja markkinointisuunnitelmien sekä markkinointikonseptien tekemistä, sekä meidän kuukausiasiakkaiden sisältöjen suunnittelua, toteutusta ja kehittämistä. Käytännössä siis autan meidän asiakkaita tuottamaan heidän omille asiakkailleen lisäarvoa tuovaa sisältöä. Kaikki lähtee liikkeelle sisältösuunnitelmasta, johon kirkastetaan mm. tavoitteet ja mittarit, ydinviestit, tarina ja kilpailuedut, kohderyhmät, ostopersoonat ja ostopolut sekä erilaiset sisältötyypit ja sisältöteemat eri kanavissa. Autan myös verkkosivuprojekteissa (olin päävastuussa esimerkiksi näiden Aava & Bangin verkkosivujen tekstisisällöistä verkkopalvelu- ja brändiuudistuksen yhteydessä maaliskuussa 2018!). Lisäksi koulutan Markkinointivirittämö -ohjelmassa mukana olevia osaajia sisältömarkkinointiin liittyen.

Millaista on työskennellä Aava & Bangilla?

Lyhyesti sanottuna Aava & Bangilla on aivan ihanaa! Koen, että minun ja kaikkien muidenkin bangilaisten työ on merkityksellistä, koska meillä on yhteinen visio siitä, että suomalaisista tulee maailman paras markkinointikansa. Voin myös vaikuttaa omaan työhöni ja kehittää sitä omaa roolia jatkuvasti. Nautin myös siitä, että meillä on niin paljon erilaisia asiakkaita eri toimialoilta, joka tekee omasta työstä toisaalta haastavaa, mutta ennen kaikkea opettavaa ja mielenkiintoista. Parasta Bangilla on lyhyesti kiteytettynä ihmiset, kulttuuri ja yhteisö. Ja se, että oikeesti tehdään yhdessä hommia ja autetaan kaikkia loistamaan, eikä mennä yksilö edellä. Hienoa on myös se, että tehdään oikeasti niin kuin sanotaan. Ja se, että me tehdään suomalaisista maailman paras markkinointikansaa ihan oikeasti ympäri Suomea. Itsekin olen täällä meidän Tampereen toimipisteellä ja asiakkaita on ollut aina kotikaupungissani Rovaniemellä saakka. Voin täysin allekirjoittaa sen, että Aava & Bang on Suomen parhaita työpaikkoja!

Mitä asioita olet oppinut työskennellessäsi Aava & Bangilla?

Hyvä kysymys! Ei sitä varmaankaan edes hahmota, miten paljon täällä on oppinut. Olen oppinut todella paljon kasvumarkkinoinnista ja siitä, mitä se tarkoittaa. Sen, miten markkinointi lähtee aina ihmisistä. Ja että hyvä asiakaskokemuskin lähtee hyvästä työntekijäkokemuksesta, kuten Vilja tässä postauksessa kertoi. 

Hienoa on mielestäni myös se, miten paljon ja miten erilaista ammattitaitoa Bangilta löytyy. Jokaiselta on jotakin opittavaa myös itselle ja onkin hienoa, että jokaisen projektin kautta oppii aina jotakin uutta!

Millaisia haaveita sinulla on urasi tulevaisuuden suhteen?

Oon todella määrätietoinen ja pidän uraa tärkeänä. Tällä hetkellä olen juuri siinä positiossa, mistä olen haaveillut. Oma ura on toki vasta alussa ja vaikeaa sanoa, mitä haluaa vaikka 10 vuoden päästä. Tällä hetkellä ajattelen, että haluan yksinkertaisesti tulla mahdollisimman hyväksi tässä mitä teen! Sisältömarkkinoinnista ja markkinoinnista yleensäkin voi oppia aina lisää eikä koskaan ole valmis - se takaa myös sen, että tylsistymään ei pääse.

Mitkä ovat parhaat asiat työssäsi?

Koen oman työn sopivasti haastavana, mutta samaan aikaan todella opettavaisena, innostavana ja motivoivana. Tälläkin hetkellä omalla työpöydälläni on erilaisia asiakkuuksia aina 3D-tulostamisesta vahinkosaneerauksiin ja kattoristikoiden suunnittelusta ammattiopistoihin. Koen, että tässä työssä oppii ihan valtavasti paitsi eri toimialoista, myös siitä, miten sitä sisältömarkkinointia voidaan niissä hyödyntää eri tavoin.

Parasta on myös se, että omaa työnkuvaa voi kehittää ja sitä myös tuetaan. Ja se, että töitä tehdään paitsi yhdessä digi- ja sisältömarkkinointitiimin kanssa, niin myös muiden bangilaisten kanssa - yli tiimirajojen.

Mitä haasteita työssäsi on?

Työn suhteen olen melko perfektionisti ja haluan tarjota asiakkaille vain parasta, niin ehkä haastavinta on sellainen oman keskeneräisyyden sietäminen. Se, että aina voisi tehdä vieläkin paremmin ja olla vielä täydellisempi, mutta täytyy vain luottaa omaan ammattitaitoon. Että mitä ikinä tekeekin, niin se on se paras sillä hetkellä.

Kenelle mainostoimistotyö mielestäsi sopii?

Tämä työ sopii ihmiselle, joka sietää kiirettä, muuttuvia tilanteita ja epävarmuuttakin, koska aina ei tiedä millainen seuraava päivä on, puhumattakaan seuraavasta viikosta. Ihmiselle, joka on luova, eikä välttämättä taiteellisesti luova, mutta pystyy mukautumaan erilaisiin tilanteisiin ja innostumaan erilaisista asiakkaista, olla vähän kuin kameleontti.  Ihmiselle, joka haluaa ja pystyy tekemään töitä yhdessä, koska tämä on kuitenkin tiimityötä. Ja sellaiselle ihmiselle, joka innostuu helposti ja on halukas oppimaan uutta, eikä halua kaiken olevan koko ajan tasaista ja samanlaista.

Mitä vinkkejä haluaisit antaa ihmiselle, joka haluaa tälle alalle töihin?

Ikinä ei voi tietää liikaa tai yleensäkään kaikkea markkinoinnista. Kannattaa siis opiskella ja kehittää omaa osaamista eri tavoin sekä tutustua erilaisiin yrityksiin ja siihen, miten eri tavalla markkinointia voi tehdä. Ja jos kiinnostaa tulla meille tai yleensäkin markkinointitoimistoon tutustumaan, niin kannattaa ottaa yhteyttä ja tulla vaikka käymään kahvilla! Avoin ja innostunut mieli on mielestäni tärkeämpää, kuin se, paljonko tällä hetkellä on kokemusta alalta.

HubSpotin tekoälytyökalut markkinoinnissa ja myynnissä

HubSpotin tekoälytyökalut markkinoinnissa ja myynnissä

Tekoälyn soveltaminen ja erilaisten tekoälysovellusten käyttö modernissa markkinoinnissa ja myynnissä on tänä päivänä jopa jo itsestäänselvää – moni...

Read More
Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Viestintä voi onnistua muutenkin kuin sattumalta, mutta se vaatii sekä suunnitelmallisuutta ja johtamista. Maaliskuisessa viestinnän webinaarissa...

Read More
Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

S-ryhmä on suurin yksityinen työnantaja Suomessa – meillä on yli 40 000 työntekijää, 19 osuuskauppaa ja noin 2000 toimipaikkaa ympäri maan. Kun...

Read More