Blogi

Epäselvästi viestitty strategia uhkaa organisaatioiden kasvua

Kirjoittanut Vilja Laaksonen | 13.02.2025

Kestävän kasvun nykytilatutkimus nosti esiin suomalaisten organisaatioiden haasteen kestävän kasvun johtamisessa. Kolmen vuoden aikana kerätyn noin 1000 päättäjän ja asiantuntijan mukaan organisaatioissa hallitaan keskimääräisesti heikoiten strategian johtaminen. Vuoden 2025 tulosten mukaan eniten kehitettävää oli strategisesti tärkeiden toimenpiteiden priorisoinnissa, ydinjohdon strategiaviestinnässä sekä esihenkilöiden tavoitekeskusteluissa tiimien kanssa. 

Vastanneet organisaatiot jaettiin neljään ryhmään kasvun tahtotilan mukaan: ensimmäisessä ja toisessa ryhmässä oli voimakasta ja maltillista kasvua hakevat organisaatiot, kun taas kolmannessa ryhmässä oli esimerkiksi julkisia organisaatioita, joilla ei ollut kasvutavoitteita. Keskimääräisesti heikoimmat tulokset oli kuitenkin neljännessä ryhmässä: yrityksissä, joissa oli kriittinen tai epäselvä suhtautuminen strategisiin kasvutavoitteisiin. Näissä vastauksissa nousi esiin, että strategia koettiin epäselväksi tai annetuille kasvutavoitteille ei löydetty perustaa arjesta, kuten on havaittavissa alla olevista aineistoesimerkeistä:

“Puhutaan vain isosta kasvusta ulkomailla ilman kunnon tutkimusdataa. Luotetaan enemmän mututuntumaan."

“Strategioista ei viestitä henkilöstölle selkeästi eikä avoimesti ja johtaminen on 
konservatiivista. Kasvua, järkevää ja jatkuvaa/kestävää sellaista, ei tällaisissa oloissa voi tapahtua tai se on hyvin haastavaa.”

On selvää, että strategian selkeys ja laadukas strategiaviestintä ovat kestävän johtamisen tärkeimpiä kulmakiviä. Tulosten mukaan kestävän kasvun ytimessä on selkeä strategia, jonka avulla johdetaan rinnakkain työntekijä- ja asiakaskokemusta.

Tutkitaan seuraavaksi, millaisia oppeja kestävän kasvun johtamisesta voidaan ammentaa vuoden 2025 Kestävän kasvun nykytilatutkimuksen pohjalta.

Vahvista strategista ajattelua

Tulosten mukaan strategian selkeys ohjaa kohti pitkän aikavälin tulosta. Tämä näkyy konkreettisesti esimerkiksi siinä, että kokemus strategisten tavoitteiden selkeydestä oli vahvimmin yhteydessä myönteiseen liikevaihdon kasvuennusteeseen. Lisäksi selkeäksi koettu strategia linkittyi myös hyvään työntekijäkokemukseen ja vahvaan asiakaskokemukseen.

Toisaalta tuloksissa oli selkeää painotuseroa näiden välillä: siinä missä asiakaskokemus arvioitiin vahvasti strategian keskiöön, oli työntekijäkokemus vasta kiipeämässä sinne. Kaiken kaikkiaan yksi heikoimmista osa-alueista koko tutkimuksessa kiinnittyi johdon kykyyn ja tahtotilaan johtaa hyvää työntekijäkokemusta. Tulosten perusteella organisaatioilla on kuitenkin vielä paljon kirittävää siinä, että strategia aidosti juurtuu arkeen ja osaksi vuorovaikutusta työyhteisön ja asiakkaiden kanssa.

Tuota ajattelusta puhetta

Strategisella viestinnällä on tärkeä rooli yrityksen menestymisessä. Jos työntekijät eivät tiedä tavoitteita, on heidän mahdotonta tehdä arjessa oikeita valintoja. Yksinkertaisimmillaan strategiaviestintä tukee organisaation tavoitteita ja auttaa varmistamaan, että strategia aidosti juurtuu osaksi tiimien työtä päivittäisessä arjessa.

Tulosten mukaan kehitettävää on niin johdon strategiaviestinnässä kuin tavassa, miten esihenkilöt käyvät tiimien tavoitteet läpi. Tämä ymmärrettävästi heijastuu siihen, että työntekijän oma rooli ja tavoitteet voivat tuntua epäselviltä. Tulosten mukaan strategista viestintää tulisi kehittää niin, että työntekijät kokevat olevansa riittävällä tavalla ajan tasalla koko organisaation toiminnasta ja keskeisistä tavoitteista. Selkeä, avoin ja arvostava sisäinen viestintä tukee tulosten mukaan sekä työntekijöiden sitoutumista ja motivaatiota että organisaation menestystä.

Vaikka strategiaviestintä voi teemana kuulostaa isolta, ovat arjen ratkaisut usein yksinkertaisia. Vastausten perusteella työntekijät esimerkiksi toivovat, että johtoryhmä viestisi avoimemmin työpöydällään olevista asioista.

Tee puheesta tekoja

Strategian johtamisen tekee vaikeaksi se, että selkeän strategian ja hyvän strategiaviestinnän lisäksi tulisi varmistaa, että toivottu muutos aidosti näkyy arjessa. Kestävän kasvun nykytilatutkimuksen tuloksissa oli nähtävissä ristiriitaa strategisesti tärkeiden painotusten ja arjen toimenpiteiden välillä, mikä näkyi vahvimmin asiakaskokemuksen johtamisessa.

Asiakaskokemus on tulosten valossa vahvasti esillä organisaatioiden strategioissa: se arvioitiin kaikkien vastaajien joukossa vahvimmaksi strategiseksi painopisteeksi. Paradoksaalisesti tämä tahtotila ei näkynyt arjen toimenpiteiden tasolla. Aineiston perusteella vastaajat kokivat, ettei asiakaskokemuksen systemaattinen johtaminen toteudu arjessa riittävän hyvin. Puute korostui erityisesti brändin johtamisessa sekä myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun yhteistyössä.

Pelkkä tahtotila ei riitä, jos arjen systematiikka ei tue sekä lyhyen tähtäimen tavoitteita että pitkän tähtäimen vaikuttavuutta. Siksi lähijohdolla on tärkeä rooli varmistaa, että strategia aidosti näkyy ja realisoituu tiimien päivittäisessä ja viikottaisessa työssä.

Kohti kestävän kasvun kierrettä

Strategian selkeys, laadukas strategiaviestintä sekä arjen työn johtaminen auttavat rakentamaan positiivista kestävän kasvun kierrettä. Parhaimmillaan ison kuvan selkeys auttaa työntekijää tekemään arjessa oikeita valintoja. Nämä yksittäiset arjen ratkaisut ja valinnat vievät organisaatiota eteenpäin, kun ne kertautuvat työntekijästä, tiimistä ja yksiköstä toiseen.

On kuitenkin tärkeää huomioida, että ylin johto saattaa nähdä strategian selkeyden myönteisemmin kuin muu organisaatio. Tämä voi johtua siitä, että johdolla on strategiatyön ja päätöksenteon näkökulmasta laajempi kokonaiskuva. Siksi voi olla, ettei johto näe, mistä asioista työntekijät kaipaisivat lisää tietoa tai mitkä asiat auttaisivat heitä onnistumaan työssään paremmin.

Joskus apu voi tulla strategian viestinnällistämisestä, toisinaan paras anti voidaan saada strategiaan kiinnittyvistä fokusryhmäkeskusteluista ja joskus riittää, että muistaa kysyä riittävän usein suoraan, mitkä asiat auttaisivat työntekijöitä menestymään. Siksi organisaatioiden tulisi panostaa kestävän kasvun johtamiseen, jossa pienillä, systemaattisilla toimenpiteillä voidaan saada aikaan suuria vaikutuksia.

Tämä blogi on osa Kestävään kasvuun liittyvää blogisarjaamme. Ensimmäisen osan pääset lukemaan täältä: Mitä parhaiten menestyvät yritykset kertovat meille kestävästä kasvusta? Kestävän kasvun nykytilatutkimuksen pohjalta laaditun maksuttoman tutkimusraportin pääset lataamaan täällä