Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Ensimmäinen kuukausi työharjoittelijana

Featured Image

Viikko sitten tuli tasan kuukausi siitä, kun istahdin ensimmäistä kertaa työpöytäni ääreen täällä Aava & Bangilla. Muistan, kuinka vaikeaa edellisenä iltana oli saada unta. Ei siksi, että pelottaisi. Vaan siksi, koska olin niin innoissani, etten olisi malttanut edes nukkua! Kuukausi on lyhyt aika, mutta samaan aikaan tuntuu siltä, kuin olisin ollut jo paljon pidempään osana tätä yhtä suurta perhettä. Mitä kaikkea ensimmäinen kuukausi onkaan pitänyt sisällään ja millaista on työskennellä Aava & Bangilla? 

Kohti unelmatyötä

Kiinnostuin markkinoinnista jo kymmenen vuotta sitten, kun kartoitimme tulevaisuuden haaveitamme muiden 9.luokkalaisten kanssa. Olen kiitollinen siitä, että löysin ns. oman polkuni jo niin aikaisin. Tällä hetkellä olen juuri siinä työtehtävässä, josta silloin 15-vuotiaana haaveilin. Aika uskomatonta, eikö? Matka tähän pisteeseen ei ole ollut helppo, sillä jouduin kolmena keväänä peräkkäin pettymään, kun kauppakorkeakouluun pääsy jäi muutaman pisteen päähän. Yliopistoon meneminen oli ollut minulle aina itsestään selvää, mutta onneksi päätin kolmantena hakukeväänä laittaa vaihtoehdoksi myös Jyväskylän ammattikorkeakoulun.

Aloitin opiskelun ammattikorkeakoulussa kolmisen vuotta sitten, enkä voisi olla tyytyväisempi siihen, kuinka asiat lopulta menivät. Ensimmäisen vuoden lopussa tulin kuuden muun vuosikurssilaiseni kanssa valituksi brändiosaaja-kärkeen, jonka myötä olen keskittynyt opinnoissani mm. asiakasymmärrykseen, markkinoinnin suunnitteluun, brändistrategioihin sekä brändin johtamiseen, markkinointiviestintään ja digimarkkinointiin. Yksi ammattikorkeakoulussa opiskelun eduista on se, että opintoihin kuuluu pakollisena viiden kuukauden mittainen työharjoittelu. Mikä olisikaan parempi tapa päästä testaamaan omaa osaamistaan ja näkemään ammattilaisten työskentelyä, kuin hypätä heidän mukaansa viideksi kuukaudeksi?

Ensimmäisen kuukauden tunnelmat ja tärkeimmät opit

Työharjoittelua on nyt takana kuukausi, enkä voisi olla kiitollisempi ja onnellisempi tällä hetkellä. Heti ensimmäisestä päivästä lähtien olen kokenut todella sen rakkauden ja välittämisen ilmapiirin, mikä on yksi Aava & Bangin arvoista ja se näkyy päivittäisessä tekemisessä. Olen tuntenut oloni alusta asti todella tervetulleeksi ja vaikka yleensä jännitän uusia tilanteita, on olo täällä ollut todella vapautunut ja rento. Alussa minulle annettiin  melko vapaat kädet, jotta voisin kokeilla erilaisia työtehtäviä ja sitä kautta löytää oman polkuni. Tämän ensimmäisen kuukauden aikana olen päässyt mukaan moneen mielenkiintoiseen projektiin, joissa olen tehnyt asiakasyrityksille mm. asiakasarkkityyppejä, kilpailija-analyysejä ja sisältösuunnitelmia sekä suunnitellut digimarkkinointia ja uutta visuaalista ilmettä. Aava & Bangilla työskentely on vastannut juuri sitä, mitä olen opiskellut ja mistä olen kiinnostunut. Täällä työharjoittelija on tasavertainen osa työyhteisöä, ei kahvinkeittäjä tai sivustaseuraaja.

On ollut mahtavaa päästä mukaan työpajoihin, joissa markkinointia lähdetään suunnittelemaan ja toteuttamaan yhdessä asiakkaan kanssa. Olen oppinut, että markkinointi on avainasemassa yrityksen kasvun kannalta. Markkinointi ei voi olla irrallinen osa muusta liiketoiminnasta, eikä sitä voi kukaan ulkopuolinen toiselle täysin määrittää. Markkinoinnin suunnittelu lähtee aina siitä, että tunnistetaan yrityksen arvot, visio, missio ja ydinlupaus. Se, mitä ollaan ja mitä ei olla. Ja se, kenelle markkinoidaan ja ketä vastaan kilpaillaan. Uudet verkkosivut, esitteet ja somepäivitykset ovat lopputulos tästä tärkeästä taustatyöstä, jota ei sovi unohtaa.

Kaikkein tärkeimpinä oppeina pidän kuitenkin sitä, millainen on hyvä työpaikka. Hyvässä työpaikassa pelataan yhdessä joukkueena, mutta huomioidaan jokaisen ainutlaatuisuus ja osaaminen. Hyvässä työpaikassa arvostetaan ja kunnioitetaan toisia sekä pidetään huoli siitä, että kaikilla on hyvä olla. Hyvässä työpaikassa ei ole tiukkaa marssijärjestystä, vaan toimitusjohtaja saattaa viedä työharjoittelijan lounaalle. Hyvässä työpaikassa panostetaan yhdessä tekemiseen ja olemiseen, esimerkiksi aloittamalla viikko aina yhteisen aamiaisen ääressä, pitämällä säännöllisesti salaattipäiviä, äänestämällä joka perjantai viikon onnistuja ja lähtemällä yhdessä matkalle Italiaan. Hyvässä työpaikassa kysytään "mitä kuuluu?" ja heitetään työkaverille ensimmäisenä aamulla high fivet, jotta päivä lähtee hyvin käyntiin. Hyvässä työpaikassa harjoittelija otetaan oikeasti osaksi työyhteisöä ja uskalletaan antaa vastuuta. Hyvässä työpaikassa tehdään hommia täysillä ja tosissaan, mutta pilke silmäkulmassa ja hymy huulilla.

Sitä vaan tietää, kun on oikeassa paikassa. Täällä on ihmisen hyvä olla.

Kirjoittaja on brändin strategiseen suunnitteluun, kehittämiseen ja johtamiseen erikoistuva liiketalouden tradenomi, joka tekstin julkaisun aikaan työskenteli Aava & Bangilla työharjoittelijana. Nyt Emilia on tärkeä & pysyvä osa työyhteisöämme.

Kirjoittaja: Emilia Vanhatapio

Kirjoittaja työskentelee Aava & Bangilla sisältömarkkinoinnin asiantuntijana ja konseptisuunnittelijana. Hän innostuu sykähdyttävistä sisällöistä, vaikuttavasta viestinnästä ja timanttisista tarinoista, jotka onnistuvat puhuttelemaan asiakkaita ja heidän asiakkaitaan juuri oikealla tavalla.

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...

Read More
Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...

Read More
B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...

Read More