1 minuutin lukuaika

Apua! Yrityksemme sometili on hakkeroitu! Mitä nyt?

Featured Image

Jos et pääse enää kirjautumaan yrityksesi Facebook- tai Instagram-tilille, tilin tietoja on muutettu, seinällä näkyy outoja postauksia tai tililtä on lähetetty kummia viestejä, sometilisi on luultavasti hakkeroitu. Kerroimme edellisessä blogissamme, kuinka parantaa yritystilien tietoturvaa ja ehkäistä tilien hakkerointia Instagramissa ja Facebookissa. Jos vahinko on kuitenkin ehtinyt jo tapahtua ja tilille on päässyt kutsumattomia vieraita, seuraa ohjeitamme ja minimoi tuhot.

Mistä tietää, että sometili on hakkeroitu?

Hakkereilla on nykyään moninaiset keinot päästä käsiksi sosiaalisen median tileihin. Siksi omaa tiliä hallinnoidessa kannattaakin pitää silmä tarkkana epäilyttävän toiminnan varalta:

  • Jos saat viestin salasanan vaihdosta tai uudesta kirjautumisesta, etkä ole tehnyt näitä toimia itse, on tili saatettu kaapata.

  • Epäilysten tulisi herätä myös siinä tapauksessa, että tililtänne lähetetään tai jaetaan outoja viestejä, linkkejä tai postauksia. Toisaalta myös tililtä luvatta poistettu sisältö antaa aihetta huoleen.

  • Onko tilin seurattavissa yllättäen useita vieraita henkilöitä ja lista seurattavista on kasvanut odottamattomasti? Myös tämä voi olla merkki siitä, että tiliänne käyttää kutsumaton vieras. Facebookista ja Instagramista kannattaakin tarkistaa, miltä laitteilta tilillenne on kirjauduttu siltä varalta, että listassa sattuu näkymään ylimääräisiä laitteita.

  • Hälytyskellojen tulisi soida viimeistään siinä vaiheessa, kun tilille ei pääse enää kirjautumaan, eikä kukaan yrityksestänne ole vaihtanut salasanaa tai muuttanut ylläpito-oikeuksia. Tällöin sometili on luultavimmin hakkeroitu. Ylipäänsä aina epäilyksen herätessä on hyvä tarkistaa tilin tilanne, vaihtaa salasanat pikimmiten ja ottaa viimeistään tässä vaiheessa käyttöön kaksivaiheinen todennus.

Jos huomaat tililläsi epäilyttävää toimintaa, toimi nopeasti

Jos huomaat edellä olevia merkkejä ja herää epäilys, että yrityksenne sometili on hakkeroitu, toimi näin – ja toimi nopeasti, sillä mitä enemmän aikaa menee, sitä suurempi riski on menettää tärkeitä tietoja ja sisältöjä:

  1. Käy suojaamassa tilisi heti vaihtamalla salasana ja tarkistamalla viimeisimmät kirjautumistapahtumat. Facebook ja Instagram kertovat kumpikin hyvät ohjeet, kuinka toimia tukalan paikan tullen.

  2. Jos et enää pääse kirjautumaan tilillesi ja poistamaan sinne tallennettuja korttitietoja, niin ole yhteydessä kortin myöntäneeseen tahoon kortin sulkemiseksi.

  3. Ole yhteydessä mahdolliseen Facebook-mainonnan kumppaniisi ja pyydä heiltä apua tilanteen ratkaisussa. Jos toimistokumppanisi on riittävän korkealla tasolla Meta Business Partner -ohjelmassa, voivat he avata suoran chat-keskusteluyhteyden Metan tukitiimin kanssa.

  4. Jos joudut kiristyksen kohteeksi, älä suostu hakkeroijien vaatimuksiin, sillä todennäköisesti se ei auta. Menetät vain lisää aikaa ja näet turhaa vaivaa.

  5. Tee ilmoitus Kyberturvallisuuskeskukselle tai Poliisille.

  6. Muista kertoa seuraajillesi ja asiakkaillesi kaapatusta tilistä. Epämääräinen ja outo sisältö saattaa herättää asiakkaissa kummastusta ja epätietoisuutta. Selkeä ja rehellinen viestintä asiasta ylläpitää hyvää mielikuvaa teistä yrityksenä vaikean tilanteen keskellä.

  7. Jos kaapattua tiliä ei yrityksistä huolimatta onnistuta saamaan takaisin, perusta yrityksellenne uusi tili. Vaikka menetetty työ harmittaa ja tietoturvaloukkaukset ovat vakava asia, koeta pysyä positiivisena: nyt voi aloittaa kaiken puhtaalta pöydältä.

  8. Jos et saa apua Facebookin ja Instagramin ohjeista, muista, että myös me autamme mielellämme teitä tilinne suojaamisessa. 💛

Lue myös blogimme tietoturvaongelmien ennaltaehkäisystä täältä ja vältä yrityksesi sometilejä joutumasta vääriin käsiin!

Miten tapahtuu ideaaliasiakkaan valinta?

2 min read

Liidien määrästä liidien laatuun – näin määrittelet ideaaliasiakkaan

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä käsittelevän blogisarjan ensimmäisessä osassa kävimme läpi yhteisten tavoitteiden määrittämistä – yhteispeli...

Read More
nainen tuotteistamassa, tuotteistustyöpaja

2 min read

Tuotteista tai kuole – varmista paikkasi asiakkaan digitaalisella ostopolulla

Asiakkaiden ostoprosessi on digitalisoitunut pysyvästi. Gartnerin tutkimuksen mukaan 77 % B2B-ostajista kokee ostoprosessin vaikeaksi ja...

Read More
työyhteisöviestintä

3 min read

Kaikki, mitä sinun täytyy tietää evästeistä (cookies)

Evästebannerit ovat olleet tiiviin keskustelun aiheena erityisesti keväästä 2020 asti, jolloin apulaistietosuojavaltuutettu määräsi yritysten...

Read More