Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
Olen pitänyt vuosien varrella tuhansia puhetilaisuuksia, koulutuksia ja valmennuksia, joista jokainen on muovannut omaa puhe-esiintymistäni. Kokosin tähän artikkeliin seitsemän vinkkiä, joilla viet oman puhe-esityksesi vielä korkeammalle tasolle. Kuten varmasti hoksaatte, tämä ei ole kaikenkattava opas retoriikan saloihin.
Pidä tätä tärkeimpien asioiden tsekkilistana,
jolla voit varmistaa, etteivät perusasiat ole
päässeet unohtumaan yksityiskohtia hiottaessa.
Hyvä puhe alkaa käsikirjoituksella ja hyvä käsikirjoitus alkaa määrittelemällä, mitä oikeasti haluan puheessani sanoa. Yllättävän sekä harmillisen usein kuulen puheita, joiden jälkeen hämmentyneenä löydän itseni pohtimasta, että mikähän tämänkin esityksen pointti oikein oli?
Itse aloitan tämän vaiheen kirjoittamalla ylös opetuksen, jonka haluan kuulijoiden oivaltavan. Tämän jälkeen ideoin tätä ydinpointtia tukevia kehyskertomuksia ja hyvin usein teen sen perinteisellä ja toimivaksi todetulla metodilla: kirjoittamalla post-it lapuille. Niitä kun on mahdottoman mukava siirrellä ja jäsenellä. Lopulta kun käsikirjoitus alkaa hahmottumaan, kirjoitan sen puhtaaksi puhekielellä! Te kaikki tiedätte, mikä ero on siinä, kun ihminen puhuu tai lukee ääneen.
On tärkeää muistaa, että hyvä puhe ei ole ääneen luettu kirjoitus.
Jotta puhe todella kolahtaa, on puhujan löydettävä tie kuulijan sydämeen. Käsikirjoituksen aikana jaan kehyskertomukset ja pääpointit kolmeen sisältöteemaan. Tieto, tahto ja tunne.
Tieto-sisällöllä tarkoitan niitä faktoja, hyötyjä sekä etuja, jotka ovat loogisesti ymmärrettävissä. Tunne-sisällöllä tarkoitan niitä tarinoita, joiden tarkoitus on luoda haluamaani fiilistä. Esimerkiksi, kun saan yleisön nauramaan vedet silmissä tai kuivamaan silmäkulmiaan liikutuksesta, tiedän havaintokanavien olevan auki. Tahto-sisällöllä kutsun kuulijat mukaan toimintaan. Jopa ihan suoralla käskyllä: ”Nyt kun olemme tästä kaikki samaa mieltä, maanantaina ensimmäisenä asiana te kaikki halaatte työkaverianne!”. Kuten varmasti tiesitkin, yleisöä on turha yrittää käskeä, ennen kuin tie sydämeen on löytynyt.
Hyvän rakenteen luominen lähtee siitä, että esityksellä on alku, keskikohta ja loppu. Alku on tärkein, siinä viritetään odotusarvo. Toiseksi tärkein on loppu, jossa kaikki avoimet kehyskertomukset vedetään yhteen. Tiedän, tiedän, onhan niitä uudempiakin malleja esityksen rakenteeksi, mutta aika moni puhe paranisi, jos esiintyjä olisi miettinyt edes tämän asian kuntoon.
Kun käsikirjoitus on hyvällä mallilla alkaa harjoittelu. Olen huomannut, että tämä erottaa ammattipuhujat amatööreistä. Tiedän tämän hyvin, sillä olen itse pienestä pitäen rakastanut puhumista ja esiintymistä. Olen saanut esitelmistä kymppejä ja pitänyt paljon puheita kissanristiäisistä kansainvälisiin seminaareihin.
Silti ammattipuhuja minusta tuli vasta sen jälkeen,
kun löysin nöyryyden harjoitella.
Ennen tosipaikkaa tankkaan uutta puhetta tunteja ja tunteja. Kävellessä töihin tai kauppaan, suihkussa pitkän päivän päätteeksi sekä peilin edessä omaa ilmaisuani tarkkaillen. Toisinaan myös videoin harjoitusvetoja ja hion yksityiskohtia. Oikeille, eläville ihmisille puhuminen on myös elintärkeää harjoitusta. Itse esimerkiksi olen pyytänyt treeniyleisöksi työkavereitani. Kalenterikutsuun: ”Päivän päätteeksi Mikko tekee koevedon uudesta puhe-esityksestä” on vastattu vaihtelevalla aktiivisuudella.
Kun teksti alkaa tulla takaraivosta, ilman muistilappuja pääsen keskittymään yleisön reaktioiden havainnointiin ja voin luottavaisesti improvisoida tilannesidonaisia huomioita.
Hyvä jännitys on puhujan paras ystävä. Se nostaa adrenaliinitasoa, valpastaa mieltä ja saa ihmisen ”taistelutilaan”. Liika rentous, alkoholi tai väsymys ovat pahinta myrkkyä hyvälle puhe-esitykselle. Itse huomaan ennen lavalle astumista tarvitsevani omaa tilaa. Monesti vetäydyn vessaan hengittämään ja tekemään mielikuvaharjoituksia, jotka toimivat omalla kohdallani.
Kuitenkin, jokaisen on löydettävä oma keino saavuttaa sopiva mielentila sekä jännitys, jotka siivittävät esityksen nousukiitoon.
Vaikka puhe alkaakin kirjoituspöydältä, yleisön edessä se kaikki pitää unohtaa. Silloin perättäisten sanojen sijaan keskityn kierrättämään energiaa yleisöön. Tämä voi kuulostaa vähän esoteeriselta höpötykseltä, mutta epäilen että kaikki esiintyvät taiteilijat tunnistavat tämän magiikan. Energia lähtee virtaamaan kun keskityn yleisöön, olen täysin läsnä ja keskityn niihin osalistujiin, joilta saan emotionaalisen vasteen. Aikaisemmin tein kaikkeni, että saisin joka ikisen tympeää naamaa näyttävän osallistujan myös mukaan. Suuntasin aivan liikaa huomiotani sekä voimavarojani vääriin katsojiin, eli niihin jotka eivät auta minua puheessani millään tavalla.
Nykyään keskityn niihin jotka heti alussa nyökyttelevät ja naureskelevat sanankäänteilleni, sillä he energisoivat minua lisää kutsuen muita osallistujia antautumaan tarinan vietäväksi.
Keskity siihen miten sanot, älä siihen mitä sanot. Hyvä harjoittelu mahdollistaa sen, että lavalla ollessa en keskity peräkkäisiin sanoihin niin paljon kuin siihen miten käytän kehoani instrumenttina. Pitkällä tauolla saan alleviivattua edellisen pointin. Kiihdyttämällä saan katsojat nojaamaan etukenoon ja huutamalla säikäytettyä. Parhaimmillaan käsien kaaret tukevat kerrontaa ja puhujana saan vaikuttavuutta koko estradin leveydeltä.
Käytän koko kehoani sormenpäitä myöten
tukemaan viestini välittämistä.
Jos etsit loistavaa puhujaa omaan tilaisuuteesi, kurkkaa lisätietoja täältä tai jos haluat Vuoden Puhuja -finalistinakin tunnetun Mikon puhumaan, valmentamaan tai inspiroimaan yritykseesi, tutustu Mikkoon paremmin täällä.
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...