Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Saisiko olla nettisivut vai verkkopalvelu? Näiden neljän tukijalan varaan rakennat laadukkaan verkkopalvelun

Featured Image

Verkkosivusto, tai paremminkin verkkopalvelu, on keskeinen osa jokaisen organisaation läsnäoloa verkossa. Verkkopalvelut voidaan kuitenkin toteuttaa lukemattomin eri tavoin, erittäin laajalla skaalalla. On selvää, että muutaman alasivun laajuiseen verkkosivustoon ei kannata soveltaa täysin samoja toimintamalleja tai työkaluja kuin useisiin taustajärjestelmiin kytkeytyvään verkkopalveluun tai verkkokauppaan. Mistä laadukkaan verkkopalvelun siis tunnistaa ja miten moderni verkkosivusto rakennetaan?

Laadukkaita verkkopalveluita yhdistävät tekijät, joita kutsun verkkopalvelun neljäksi tukijalaksi: konsepti, käyttöliittymä, julkaisujärjestelmä ja integraatiot. Kun nämä kaikki tukijalat on huomioitu heti alusta lähtien, kestää verkkopalvelu aikaa ja on elinkaarikustannuksiltaan järkevä. Ota siis nämä laadukkaan verkkopalvelun neljä tukijalkaa huomioon, kun verkkosivu-uudistus on ajankohtainen.

Konsepti määrittää suuntaviivat verkkosivuprojektille

Verkkopalvelun konsepti määrittää sen, miksi verkkopalvelu on olemassa, miltä se näyttää ja tuntuu, millaista sisältöä se sisältää sekä mitä verkkopalvelulla halutaan saavuttaa. Toisinaan konsepti voi olla heti verkkosivu-uudistuksen alkaessa täysin selvä ja jäsennelty, jolloin sivuston suunnittelu ja toteuttaminen voi alkaa saman tien. Useimmiten konsepti kuitenkin kaipaa viimeistelyä, hiomista ja kiillottamista, jotta löydetään oikeat tavat tavoittaa eri kohderyhmät ja ohjata käyttäjiä sivustolla haluttuun tavoitteeseen.

Konseptiin vaikuttaa tietysti myös se, onko kyseessä suoraviivainen “käyntikortti”, eli yritysesittelysivusto, vai eri kohderyhmiä palveleva verkkopalvelu, joka sisältää useita laajoja osa-alueita. Lähes aina verkkopalvelu-uudistus alkaakin yhteisillä suunnittelutyöpajoilla, joissa konsepti muotoillaan tavoitteiden mukaiseksi. Näin varmistetaan projektin onnistuminen ja liiketoiminnallinen arvo.

Käyttöliittymä ratkaisee käyttäjäkokemuksen

Käyttöliittymä ja käytettävyys ratkaisevat, toimiiko sivusto tavoitteen mukaisesti – oli tavoite sitten esitellä toimintaa, generoida liidejä tai ohjata kohti konversiota tai verkko-ostamista. Verkkosivuston käyttöliittymäsuunnittelussa on olemassa omat parhaat käytänteensä, joita käyttäjät osaavat odottaa ja jotka tekevät sivustolla liikkumisesta ja navigoinnista sujuvaa. Mikäli käytänteitä rikotaan harkitsemattomasti, aiheuttaa se helposti hämmennystä ja turhautumista käyttäjissä.

Lisäksi useita organisaatioita velvoittavat saavutettavuussäädökset, eikä niitä kannata muidenkaan täysin sivuuttaa. Saavutettavaksi rakennettu sivusto on usein samalla myös hakukoneystävällinen ja responsiivinen. Meillä verkkopalvelun käyttöliittymän suunnittelee käytettävyyteen erikoistunut suunnittelija, mikä varmistaa, että sivusto vastaa tavoitteeseen ja sisältö on kaikkien saavutettavissa.

Julkaisujärjestelmä on sivuston sisällönhallinnan selkäranka

Sivuston alustan valitseminen ei ole yhdentekevää. Julkaisujärjestelmän merkitys elinkaarikustannukselle on suurin, sillä järjestelmissä on niin avoimen lähdekoodin lisenssivapaita vaihtoehtoja kuin integroidumpia ja pidemmälle tuotteistettuja lisenssimaksullisia tuotteita. 

Julkaisujärjestelmän valinta on sitä keskeisempi, mitä laajemmasta verkkopalvelusta on kyse. Erityisesti integraatiot eri järjestelmiin ohjaavat järjestelmävalintaa, sillä julkaisujärjestelmien liitettävyys vaihtelee. Siksi kannattaakin heti aluksi kartoittaa, mikä julkaisujärjestelmä sopii parhaiten omaan järjestelmäkokonaisuuteenne. 

Me toteutamme verkkopalveluita suosituille WordPress- ja HubSpot CMS -alustoille. Molemmat ovat laajasti tuettuja, jonka lisäksi niissä on kattavat omat rajapinnat. Julkaisujärjestelmä vaikuttaa myös sisällöntuottajien käyttökokemukseen, eli siihen, miten suoraviivaista uuden sisällön julkaisu ja olemassa olevan sivuston muokkaaminen on.

Integraatiot ovat tärkeä osa modernia verkkopalvelua

Neljäs tukijalka, eli integraatiot muihin järjestelmiin, eivät ole pelkästään laajojen verkkopalveluiden piirre. Useimpiin sivustoihin nimittäin kytkeytyy yksi tai useampi ulkoinen palvelu, esimerkiksi analytiikkapalvelu (kuten Google Analytics) sekä jokin evästehallinnan järjestelmä. 

Lisäksi verkkopalveluiden taustalla on yhä kasvava määrä liiketoiminnan ydin- ja tukiprosesseja, jotka digitalisoituvat ja integroituvat osaksi verkkopalvelua: HR:n ja rekrytoinnin alustat, markkinoinnin järjestelmät ja työkalut, CRM, tuotannonohjausjärjestelmät, tilausportaalit ja verkkokaupat, intranetit, extranetit sekä muut asiakas-, jälleenmyyjä- ja sidosryhmäpalvelut. 

Laajemmat verkkopalvelut koostuvatkin todellisuudessa lähes aina useista erillisistä, toisiinsa liitetyistä osioista aiemman yhteen järjestelmään perustuvan – monoliittisen – sivuston sijaan. Näiden integraatioiden kokonaisuuden haltuunotto ja järjestelmien välisten rajapintojen sekä niiden välillä liikkuvan tiedon tunnistaminen ja dokumentointi on jo käyttäjien yksityisyydensuojan osalta lainsäädännön kautta pakollista.

Onko verkkosivu-uudistus ajankohtainen?

Nämä verkkopalvelun neljä tukijalkaa tulee huomioida modernin verkkopalvelun suunnittelussa ja toteutuksessa riippumatta siitä, tehdäänkö kevyttä nettisivua vai laajaa sivustokokonaisuutta. Jos verkkosivu-uudistus on ajankohtainen, katso tallenne webinaaristamme, jossa pureudumme aiheeseen syvemmin: HubSpot CMS vai WordPress? Teknologiavalinnat ja 3 tärkeää askelta onnistuneeseen verkkosivu-uudistukseen.

Me Aava & Bangilla kehitämme jatkuvasti uusia ajantasaisia parhaita käytänteitä ja voimme tarjota myös teille neljä vankkaa tukijalkaa verkkopalvelunne perustaksi. Lue lisää verkkosivupalveluista ja yhteistyöstä kanssamme täällä.

Mitä on valmentava johtaminen? Käytännön keinoja tehokkaaseen työskentelyyn

Mitä on valmentava johtaminen? Käytännön keinoja tehokkaaseen työskentelyyn

Jos johdat asiantuntijoita tai toimit asiantuntijana, valmentava johtaminen on jotain, mistä olet saattanutkin jo kuulla. Vähintäänkin sen perusteet...

Read More
HubSpotin tekoälytyökalut markkinoinnissa ja myynnissä

HubSpotin tekoälytyökalut markkinoinnissa ja myynnissä

Tekoälyn soveltaminen ja erilaisten tekoälysovellusten käyttö modernissa markkinoinnissa ja myynnissä on tänä päivänä jopa jo itsestäänselvää – moni...

Read More
Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Viestintä voi onnistua muutenkin kuin sattumalta, mutta se vaatii sekä suunnitelmallisuutta ja johtamista. Maaliskuisessa viestinnän webinaarissa...

Read More