Puhdasta ei tarvitse pestä – ajatuksia vastuullisuusviestinnästä
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Emilia Vanhatapio : 03.06.2019
Instagram on maksuton kuvien ja videoiden jakamispalvelu, jolla on yli miljardi käyttäjää kuukausittain. Kannattaako jokaisen yrityksen siis olla Instagramissa? Ei välttämättä. Kanavavalintoja tehdessä tärkeää ei ole se, missä itse vietät mieluiten aikaasi vaan se, missä asiakkaasi viettävät aikaansa. Mikäli et tavoita unelma-asiakkaitasi Instagramin kautta, on järkevämpää keskittää resurssit johonkin sopivampaan kanavaan. Jos kuitenkin unelma-asiakkaasi viettävät aikaa Instagramissa, kannattaa ehdottomasti jatkaa lukemista ja napata vinkit talteen!
Instagram ei ole enää pelkästään nuorten suosima kanava, vaan tavoittaa entistä laajemman kohderyhmän tänä päivänä. Jos yrityksesi on jo Instagramissa tai pohdit, pitäisikö sen olla siellä, kysy ensimmäiseksi itseltäsi: kenelle tuotan sisältöä ja miksi? Tunnenko potentiaalisen asiakkaani polttavimmat kysymykset, tarpeet, huolet ja murheet? Tiedänkö, millaisesta sisällöstä hän on kiinnostunut?
Kuten missä tahansa markkinoinnissa, myös Instagramissa markkinointi vaatii toimiakseen strategian tavoitteineen ja mittareineen. Instagram -strategia voi kuulostaa vaikealta ja haastavalta kokonaisuudelta, mutta sitä sen ei tarvitse olla.
Instagram -strategian olisi hyvä sisältää vähintään seuraavat kohdat...
Jos postaat vain satunnaisia kuvia tuotteistasi tai yrityksenne illanistujaisista, ei Instagramista saa parasta hyötyä irti. Muista, että myös Instagramissa on kyse aidosti lisäarvoa tuottavan ja kiinnostavan sisällön tuottamisesta valituille kohderyhmille. Varsinkin alussa voi olla hankalaa keksiä, mitä Instagramiin
kannattaa postata. Postauksia suunnitellessa pohdi, millaisia haasteita
potentiaalisella asiakkaallasi on? Kuinka voisit auttaa häntä? Mitkä ovat ne yleisimmät kysymykset, joita häneltä saat? Pidä siis aina sisältöjä tehdessäsi mielessäsi kysymys: mitä lisäarvoa tämä sisältö lukijalleen antaa?
Voit siis edelleen tehdä postauksia tuotteistasi, mutta liitä postaukseen lisäksi esimerkiksi vinkkejä tuotteen eri käyttötarkoituksista tai asiakkaalta saatua palautetta. Tai jos haluat laittaa kuvan yrityksen illanistujaisista, voit samalla kertoa miten teillä huolehditaan työntekijöiden hyvinvoinnista tai tiimiyttämisestä!
Jos lähdet Instagramiin vain myymään tuotteitasi, et todennäköisesti onnistu siinä kovin hyvin. Instagram on sosiaalinen media eli se perustuu vuorovaikutukseen seuraajiesi (eli potentiaalisten asiakkaiden) kanssa. Ota siitä siis hyöty irti! Ole aktiivinen, kysy, kommentoi ja osallista seuraajiasi. Näin saat sekä arvokasta tietoa kohderyhmästäsi että samalla rakennat brändiäsi ja parannat tunnettuuttasi - ja se näkyy ajan mittaan myös liidien määrän kasvussa ja sitä kautta myynnissä.
Kiinnostava sisältö houkuttelee oikeanlaisia seuraajia, joita sinun kannattaa ohjata eteenpäin myyntiputkessa esimerkiksi vinkkaamalla tekemästäsi blogista, oppaasta tai tuotteesta/palvelusta, joka voisi ratkaista asiakkaasi ongelman. Kaikki lähtee siitä, että sinulla on selkeät tavoitteet, mittarit ja unelma-asiakastasi kiinnostavaa sisältöä. Instagram -markkinointi vaatii aikaa ja vaivaa, mutta on onnistuessaan erittäin kustannustehokas tapa rakentaa brändiä, tehdä yritystäsi tunnetummaksi, erilaistua alan muista toimijoista, saada arvokasta tietoa kohderyhmästäsi ja ohjata heitä kohti ostopäätöstä.
Haluaisitko saada lisää käytännön vinkkejä Instagramin hyödyntämiseen? Käy lataamassa maksuton oppaamme "15+1 vinkkiä Instagramiin" klikkaamalla tästä. Tiesithän, että me Aava & Bangilla voimme myös auttaa sinua sisältömarkkinoinnissa ketterän kuukausisopimuksen kautta? Käy lukemassa lisää!
Kirjoittaja: Emilia Vanhatapio
Kirjoittaja työskentelee Aava & Bangilla sisältömarkkinoinnin asiantuntijana ja konseptisuunnittelijana. Hän innostuu sykähdyttävistä sisällöistä, vaikuttavasta viestinnästä ja timanttisista tarinoista, jotka onnistuvat puhuttelemaan asiakkaita ja heidän asiakkaitaan juuri oikealla tavalla.
Katso kaikki blogikirjoitukset
LinkedInVastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Supersuosittu Masterclass on palannut uudistettuna! Kaipaatko buustia uranäkymiisi tai janoatko ajankohtaisinta tietoa B2B-markkinoinnista ja...
Mutta kuka leikkaa ensimmäisen palan? Kasvukattaus-videopodcastimme neljännessä jaksossa pääsin jakamaan reseptini siihen, miten yrityskulttuurin...