Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Miten Apple iOS 14 -päivitys vaikuttaa Facebook mainontaan?

Featured Image

Apple iOS 14 -päivitys on täällä ja sillä on merkittävä vaikutus myös Facebook-mainontaan! Hetkinen, miksi Applen tekemä päivitys iPhoneille ja iPadeille vaikuttaa Facebook-markkinointiin? Kuljetaanpa ajassa hieman taakse päin.

iOS 14 -käyttäjillä on mahdollisuus hyväksyä evästeiden käyttö sovelluskohtaisesti

Alkuvuodesta 2021 Apple ilmoitti, että tulevan iOS 14 -päivityksen myötä iPhone- ja iPad- käyttäjät voivat hyväksyä tai hylätä evästeiden käytön sovelluskohtaisesti. Kyseessä oleva iOS 14 -päivitys astui voimaan 26.4.2021. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että käyttäjä voi kieltää Facebookilta evästeiden käytön. Meidän markkinoijien kannalta tämä on pulmallista, sillä Facebook Pixelin kautta kerätyt uudelleenmarkkinointiyleisöt ja konversioseuranta pohjautuu täysin evästeiden käyttöön.

Muutoksen piirissä jopa kolmannes älypuhelimien käyttäjistä 

Maailmanlaajuisesti noin 27 % älypuhelimen käyttäjistä käyttävät Applen puhelimia ja noin 72 % Android pohjaisia puhelimia. Suomessa Applen asema on tätäkin vahvempi ja noin 33 % älypuhelimista on Applen iOS -pohjaisia puhelimia. Tämä tarkoittaa sitä, että kolmannes mainontaasi näkevistä ihmisistä voi kieltää evästeiden keräämisen ja näin ollen myös uudelleenmarkkinointi yleisöösi kuulumisen. Tämän myötä myöskään heidän tekemät konversiot eivät näy Facebook Business Managerissa, joten et pysty optimoimaan mainontaasi konversiodataan pohjautuen.

Edellä kuvattujen muutosten lisäksi  iOS 14 -päivitetyt Applen laitteet säilyttävät jatkossa evästetietoja enimmillään seitsemän päivää ja tämä muuttaa myös mainonnan attribuutiomallien toimivuutta. Aiemmin attribuutiomalliksi ollaan pystytty määrittämään esimerkiksi 28 päivän klikkaus- tai katseluattribuutiojakso. Uudella seitsemän päivän evästetietojen säilytyksellä tämä ei ole mahdollista.

Mitä markkinoijan kannattaa tehdä?  

Markkinoijan näkökulmasta tilanne voi tuntua kinkkiseltä. Facebook on kuitenkin valmistautunut muutoksiin kehittämällä iOS 14 -järjestelmille kootun tapahtumien seurannan, jolla voidaan seurata iOS 14 -käyttäjien verkkotapahtumia. Voit lukea tarkemmin kootusta tapahtumien seurannasta Facebookin omilta sivuilta täältä.

Käydään seuraavaksi läpi se, mitä sinun tulee tehdä, jotta voit jatkossakin käyttää konversiotapahtumia mainosten optimointia varten.

Ensimmäisenä sinun tulee vahvistaa domainisi. Käytännössä tämä onnistuu lataamalla yksilöllinen metatunniste verkkosivustosi HTML:n head osioon. Toisena sinun tulee määrittää ne kahdeksan konversiota, joita haluat jatkossa seurata. Pääset tekemään muutokset kirjautumalla Business Manageriin ja siirtymällä mainostiliin, jossa haluat muutokset tehdä. Yläreunaan tulee punaisella tekstillä ilmoitus suorittamattomista tehtävistä, jota klikkaamalla pääset toteuttamaan tarvitut toimenpiteet. 

Kuten aiemmin mainitsin, yli 7 päivän attribuutiomalleja ei enää tueta. Mikäli sinulla on käynnissä kampanjoita pidemmillä attribuutiomalleilla,  käy muuttamassa näiden kampanjoiden attribuutiomalli hyväksytyn mittaiseksi. Uudet tuetut jaksot ovat: 

  • 1 päivä klikkauksesta
  • 7 päivää klikkauksesta (oletusarvoinen Applen kehotteen käyttöönoton jälkeen)
  • 1 päivä klikkauksesta ja 1 päivä näytöstä
  • 7 päivää klikkauksesta ja 1 päivä näytöstä (alustava oletusarvoinen asetus)

⚠️ Muista seurata dataa tarkasti muutokset käyttöön otettuasi.

Markkinoijan muistilista iOS 14 -päivitykseen

iOS 14 -päivityksen myötä voimaan astuvat muutokset: 

👉 Kohderyhmien koot voivat pienentyä, mikäli ryhmiin kuuluu iOS 14 -käyttäjiä.
👉 Konversiot eivät vastaa todellisuutta. iOS 14 -laitteiden osalta voidaan käyttää tilastollista mallinnusta.
👉 Konversiomäärät muuttuvat. Facebook ottaa käyttöön kootun tapahtumien seurannan. Tämän seuraksena mainostajat voivat käyttää kahdeksaa konversiotapahtumaa yhdestä sivuston toimialueesta.
👉 Jokaiselle mainokselle on valittava toimialue konversioiden mittaamista varten.

Teethän nämä iOS14 -päivityksen myötä:

✔️ Vahvista domainisi
✔️ Määritä kahdeksan konversiota, joita haluat seurata
✔️ Tarkista attribuutiomallit ja ota käyttöön maksimissaan 7 päivän attribuutiomallit.

HubSpotin tekoälytyökalut markkinoinnissa ja myynnissä

HubSpotin tekoälytyökalut markkinoinnissa ja myynnissä

Tekoälyn soveltaminen ja erilaisten tekoälysovellusten käyttö modernissa markkinoinnissa ja myynnissä on tänä päivänä jopa jo itsestäänselvää – moni...

Read More
Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Viestintä voi onnistua muutenkin kuin sattumalta, mutta se vaatii sekä suunnitelmallisuutta ja johtamista. Maaliskuisessa viestinnän webinaarissa...

Read More
Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

S-ryhmä on suurin yksityinen työnantaja Suomessa – meillä on yli 40 000 työntekijää, 19 osuuskauppaa ja noin 2000 toimipaikkaa ympäri maan. Kun...

Read More