Blogi

Digimarkkinointi tutuksi: Tehokkuutta tekemiseen digimarkkinoinnilla

Kirjoittanut Sampo Soininen | 14.06.2023

Digimarkkinoinnin trendi jatkaa kasvuaan, eikä ihme, sillä se palvelee entistä valveutuneemman yleisön tiedonnälkää. Digimarkkinointi tutuksi on kolmen blogin sarja, jossa sukellamme pintaa syvemmälle digimarkkinoinnin maailmaan. Ensimmäisessä osassa keskitymme perusasioihin, eli siihen, mitä digimarkkinointi on.

Perinteiseen markkinointiin verrattuna digitaalinen markkinointi on edullista, nopeaa, tarkemmin kohdennettavaa sekä mitattavaa. Toisin kuin perinteinen mainonta, digitaalinen mainonta antaa mahdollisuuden valita, kenelle sisältöäsi näytetään. Voit myös tarkastella sisältöjen toimivuutta monilla mittareilla – parhaimmillaan reaaliaikaisesti. Digimarkkinointi maksaa itsensä usein moninkertaisesti takaisin, kun se saa kohdeyleisössä aikaan haluttua toimintaa: artikkelien jakamista verkostoissa, materiaalien lataamista, liidien syntymistä, yhteydenoton pyytämistä ja lopulta ostopäätöksen tekemistä.

Vanhentuneiden mielikuvien vastaisesti digimarkkinointi ei ole pelkästään hauskojen kuvien postaamista sosiaaliseen mediaan, vaan kuten kaiken liiketoiminnan, myös digimarkkinoinnin tulee pohjautua yrityksen strategiaan ja liiketoiminnallisiin tavoitteisiin. Oikeastaan digimarkkinointi onkin paljon muuta kuin kuvien postaamista someen – ja juuri siihen perehdymme tässä blogisarjassa!

 

Mitä on digimarkkinointi? 

Digitaalinen markkinointi on markkinointia, joka on toteutettu hyödyntäen digitaalisia kanavia. Sillä tarkoitetaan verkon erilaisissa medioissa ja kanavissa tapahtuvaa potentiaalisten asiakkaiden tavoittelua. Digitaalisten kanavien käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti ja digitaalisen markkinoinnin avulla onkin mahdollista tavoittaa suuri osa suomalaisista.

Tänä päivänä lähes 90% kuluttajista käyttää hakukoneita jossain vaiheessa ostoprosessiaan. Jo pelkästään Suomessa tehdään päivittäin yli 30 miljoonaa Google-hakua. Jos yritystäsi ei siis löydy Googlesta, menetät mahdollisuuden näkyä tuhansien, jopa miljoonien käyttäjien ja mahdollisten asiakkaiden näytöllä.

Digimarkkinointi voidaan jakaa maksettuun, ansaittuun ja omaan mainontaan. Maksettu mainonta on esimerkiksi Facebookissa tai Googlessa tapahtuvaa mainontaa, jolle on asetettu budjetti. Ansaittua mainontaa on esimerkiksi, kun yrityksesi somekanavan seuraajat jakavat julkaisujasi omille tileilleen. Omia digitaalisia markkinointikanavia ovat esimerkiksi verkkosivut ja sähköposti. Digimarkkinoinnin välineet ja kanavat valitaan aina tavoitteiden ja kohderyhmien mukaan.

Digimarkkinoinnin hienous piilee siinä, että kaikki toimenpiteet ovat oikeasti mitattavissa ja markkinoinnin ROI (return on investment) helposti laskettavissa.

Näkyviä tuloksia digimarkkinoinnin keinoin! 

Digimarkkinoinnin mitattavuus mahdollistaa tarkan seuraamisen, mikä puolestaan tekee myös tietoon perustuvasta kehittämisestä mahdollista. Markkinoinnin optimointi ei ole arvailua, vaan perustuu aina todelliseen dataan, jota kerätään esimerkiksi verkkosivustosi liikenteestä, some-mainosten näyttökerroista, hakusanojen klikkauksista, liidimateriaalin latauksista sekä tietenkin itse myynnistä.

Kamppailu asiakkaiden huomiosta on raakaa peliä. Vaikka digimarkkinointia käsitellään usein varsin teknisestä näkökulmasta, on sisältöjen optimoinnissa kuitenkin otettava huomioon se, että sisältöä tuotetaan lähtökohtaisesti hakurobottien sijaan ihmisille - vieläpä juuri yrityksesi potentiaalisille asiakkaille tai muille sidosryhmille.

Me Aava & Bangilla tarjoamme ketterää kuukausipalvelua digimarkkinoinnin tehostamiseen. 

Kuukausipalvelu voi koostua useista digimarkkinoinnin toimenpiteistä ja se räätälöidään aina vastaamaan yrityksesi tarpeita ja tavoitteita. Yhdistämällä systemaattisen ja jatkuvan tekemisen sekä kausittaisen kampanjoinnin, on mahdollista saavuttaa hyvät tulokset sekä orgaanisesti että maksullisen mainonnan puolella.

Tarvitsetko lisävoimia vaikuttavaan ja tavoitteelliseen digimarkkinoinnin johtamiseen ja toteuttamiseen arjessa? Päätä sinä, me teemme ja kasvamme kanssasi!

Seuraavissa Digimarkkinointi tutuksi -sarjan blogeissa aiheina ovat digimarkkinoinnin tavoitteet ja mittarit sekä digimarkkinointistrategia. Seuraa meitä somessa ja pysy kuulolla!