1 minuutin lukuaika
Board & Beyond – Minna Karppi: Strategia syntyy ja elää vuorovaikutuksesta
Minna Karppi, Europcar
:
8.10.2025 12:58:53

Minna Karppi on toiminut Europcarin liiketoiminnan kehityspäällikkönä. Aava & Bang auttoi Europcaria strategian viestinnällistämisessä osana työyhteisöviestinnän kehittämishanketta 2024–2025.

Strategia syntyy ja elää vuorovaikutuksesta
Strategiatyön ensimmäisen haasteen tunnistin jo suunnitteluvaiheessa: miten sidosryhmät saadaan osallistetuksi kattavasti ja kaikki näkökulmat sekä tarpeet huomioiduksi? Tiesin, että se tulee vaatimaan aikaa ja taitavaa koordinointia. Samalla oli kuitenkin selvää, että ilman osallistamista strategiaan on vaikea sitoutua – ja sitoutuminen on lopputuloksen kannalta erittäin ratkaisevaa.
Oli myös odotettavissa, että eri sidosryhmillä on hyvinkin erilaisia näkemyksiä, mikä voi tehdä yhteisen strategisen näkemyksen luomisesta haastavaa. Konsensuksen saavuttaminen vaatii tehokasta viestintää, neuvottelutaitoa ja ammattimaisesti fasilitoituja työpajoja. Kun saimme tähän ulkopuolista tukea, onnistuimme erittäin hyvin.
Strategian työstö alkoi meillä lähtötila-analyysilla, joka toteutettiin henkilöstökyselynä. Johdolle, esihenkilöille ja ylemmille toimihenkilöille puolestaan tehtiin strategiaa ja tulevaisuutta käsittelevä kysely. Työpajoissa, joita meille fasilitoi Aava & Bang, pääsimme syventymään strategiaan, kulttuuriin ja sisäisen viestinnän tahtotilaan. Lisäksi saimme konkreettisia vinkkejä strategian lanseeraukseen sekä esihenkilövalmennusta, jolla tuettiin heidän rooliaan johtajina ja viestijöinä arjessa. Näistä vaiheista rakentui toimiva ja ehjä kokonaisuus, johon kaikkien oli helppo osallistua.
Jalkautusvaiheessa strategian kommunikointi ja sitouttaminen on äärettömän tärkeää, jotta isolla työllä tehty strategia tulee viestityksi ymmärrettävästi koko organisaatiolle – ja nimenomaan ymmärrettävästi. Henkilöstö täytyy saada sitoutumaan strategiaan, ja se vaatii paljon: avointa viestintää, vuorovaikutusta ja keskustelua, joka kulkee koko organisaation läpi. Meidän on osattava puhua strategiasta tavalla, joka innostaa ja herättää kiinnostusta. On myös hyvä muistaa, ettei tällainen puhetapa ole kaikille luontevaa tai ennestään tuttua.
Tässä vaiheessa korostui erityisesti esihenkilöiden rooli. Heidän viestintä- ja vuorovaikutustaitonsa – ja myös halunsa viestiä – vaikuttavat suoraan siihen, kuinka hyvin strategia oikeasti tavoittaa ihmiset. Epäselvä tai puutteellinen viestintä voi johtaa väärinkäsityksiin ja jopa heikentää sitoutumista ja sitä kautta uuden strategian jalkauttamista.
Meillä nousikin esiin huoli: onko esihenkilöillämme riittävät valmiudet viestiä strategiasta selkeästi ja ymmärrettävästi? Näin ei voida automaattisesti olettaa eikä pitää viestimistaitoja itsestäänselvyytenä. Johto ja esihenkilöt tarvitsevat myös tukea, koulutusta ja kannustusta ennen kuin heillä itsellään on mahdollisuus onnistua strategian viestimisessä eteenpäin. Näen, että myös tähän kannattaa panostaa.
Ehkä tärkein asia on kuitenkin johdon sitoutuminen, jotta strategia ei jää vain paperille. Vasta kun johto näyttää suuntaa, tukee ja toimii esimerkkinä, strategialla on mahdollisuus juurtua arkeen – ja silloin se voi oikeasti alkaa elää.
3 tärkeintä vinkkiäni strategiatyöhön:
1. Osallista sidosryhmiä kattavasti. Koska erilaisia näkemyksiä voi olla paljonkin, hyödynnä ammattimaista osaamista yhteisen strategisen näkemyksen luomisessa.
2. Panosta strategian kommunikointiin. Kerro strategiasta organisaation joka tasolla innostavasti ja ymmärrettävästi.
3. Älä pidä esihenkilöiden viestintätaitoa itsestäänselvyytenä. Tue, kouluta ja kannusta heitä onnistumaan strategian vuorovaikutuksessa eteenpäin organisaatiossa.
Board & Beyond on Aava & Bangin toteuttama julkaisusarja, jossa alansa huiput avaavat näkökulmiaan strategiatyöstä sekä muutoksen ja arjen johtamisesta. Luvassa on tarinoita, joita voi kertoa vain kokemuksen kautta. Kaikki julkaisut löydät täältä.

Kirjoittaja: Minna Karppi, Europcar
Vieraileva Board & Beyond kolumnisti Minna Karppi on toiminut Europcarin liiketoiminnan kehityspäällikkönä. Aava & Bang auttoi Europcaria strategian viestinnällistämisessä osana työyhteisöviestinnän kehittämishanketta 2024–2025.