2 minuutin lukuaika
Board & Beyond – Juuso Huusko: Liiketoimintajohtajan kokemuksia strategiatyöstä ja sen fasilitoinnista
Juuso Huusko, LM-Dental
:
9.9.2025 15:38:26

Juuso Huusko toimii strategisen DTS-liiketoimintayksikön johtajana hammaslääketieteen instrumentteihin erikoistuneella LM-Dentalilla. Aava & Bang toteutti LM-Dentalille strategian viestinnällistämisen sekä viestintäsuunnitelman keväällä 2024.

Liiketoimintajohtajan kokemuksia strategiatyöstä ja sen fasilitoinnista
Osana LM-Instruments Oy:tä lähtökohtamme strategiatyöhön oli omistajamme odotusten täyttäminen. Saimme kuitenkin strategian suhteen aika vapaat kädet toteuttaa itseämme ja määrittää aihealueet, joista haluamme lähteä etsimään kasvua sen mukaan, mihin itse uskomme.
Fokuksen hakeminen oli ensimmäinen vaihe strategiatyötä aloittaessamme. Strategia määrittelee, mitä tehdä, mutta samalla sen, mitä ei tehdä. Halusimme varmistaa, että niille toimenpiteille, joita päätämme lähteä tekemään, on riittävät resurssit.
Lessons learned on myös tärkeä näkökulma. Huomioimme tässä kohtaa edellisen strategiakauden haasteet, jotta välttäisimme mahdolliset sudenkuopat tulevalla kaudella. Tunnistimme kaksi selkeää asiaa, jotka halusimme tällä kertaa tehdä toisin.
Ensinnäkin päätimme tuoda vahvemmin dataa päätöksenteon tueksi. Keräsimme strategiatyön tueksi sekä julkisesti saatavilla olevaa dataa sekä omaa myyntidataamme. Nykyään työkalut mahdollistavat datan käytön entistä paremmin, ja oma business controllerimme oli vahvasti mukana prosessissa.
Toiseksi halusimme panostaa siihen, ettei strategia jää yhden kerran dokumentiksi. Siitä pitää tulla osa tekemistä ja sitä on pystyttävä kuljettamaan mukana ohjaavana tekijänä koko strategiakauden ajan. Tähän otimme avuksi Aava & Bangin, joka auttoi selkeyttämään viestejä ja onnistumaan strategian juurruttamisessa.
Itselläni on ollut strategiatyössä kaksijakoinen rooli: olen vastannut strategiatyön vetämisestä ja prosessin läpiviennistä, ja toisaalta minulla on oma vastuualueeni liiketoimintajohtajana. Fasilitointi kuitenkin onnistui oman työn ohella hyvin, kun mukana oli muu johtoryhmä ja lisäksi valittuja avainhenkilöitä. Strategiatyöryhmän lisäksi meillä oli vielä steering group, jonka kanssa yhdessä raamitimme prosessia ja varmistimme, ettei koko homma kuole ähkyyn.
Oman kokemukseni mukaan yksi strategiatyön tavallisista hidasteista on ajankäytöllinen haaste. Yleensä organisaatiot ja niiden resurssit on mitoitettu operatiivisen työn perusteella ja strategia voidaan helposti kokea lisätyöksi tämän päälle. Strategiatyölle on siitä huolimatta löydettävä paikka, ja siihen vaaditaan johdon sitoutumista. On päätettävä, millä porukalla prosessia viedään eteenpäin ja varmistettava, että heillä on tarvittava aika paneutua siihen.
Edellisellä strategiakaudella olimme osallistaneet koko henkilöstöä, mutta heiltä saadun palautteen perusteella teimme nyt päätöksen pienentää heidän rooliaan. Huomioimme kuitenkin henkilöstökyselyt osana strategiaa, ja strategiaryhmässä oli mukana osallistujia johtoryhmää laajemmin, noin 15 henkeä. Tarpeen mukaan haimme tietoa myös työryhmän ulkopuolelta. Koska kaikki eivät olleet työstövaiheessa mukana, strategian viestintäsuunnitelma oli sitäkin tärkeämpi.
Kun strategiaa lähdetään viemään arkeen, on olennaista muistaa yhteinen linja viestinnässä. Johtoa saa ja pitää haastaa strategiatyön aikana, mutta sen jälkeen, kun strategian sisältö on sovittu, ei enää olla eri mieltä.
On myös hahmotettava, millä tasolla eri henkilöt organisaatiossa käsittelevät ja ymmärtävät strategiaa. Johtoryhmän kesken käytetty kieli ei sovi koko organisaatiolle viestimiseen, vaan keskustelun taso pitää konvertoida työntekijöille sopivaksi – esimerkiksi strategia sanana voi olla joskus pelottavakin.
Yhteistyö Aava & Bangin kanssa auttoi meitä siinä, että kun sitouduimme viestintäsuunnitelmaan ja aikataulutimme strategian kommunikointiin suunnitellut tilaisuudet, pysyi strategia koko ajan johtoryhmän tähtäimessä. Muuten se voisi helposti jäädä dokumentiksi, joka “on jo kerrottu”. Asiat voivat tuntua johtoryhmälle vanhoilta, mutta on ymmärrettävä, että henkilöstölle ne ovat uutta.
Halusimme, että jokainen työntekijämme kokisi olevansa osa strategiaa eivätkä asiat jäisi ylätasolle. Annostelimme strategiaa palasteltuna organisaatiolle: ensin yläkuva ennen kesälomaa, ja loman jälkeen vähän syvemmin.
Osallistimme esimiehiä strategian kommunikoinnissa omille tiimeilleen sekä haastoimme tiimit kiteyttämään itselleen tärkeät asiat ja miettimään, mikä on kunkin oma rooli tavoitteiden saavuttamisessa. Käytäntöön viennin keinona järjestimme esimerkiksi messuhenkisen tapahtuman, jossa strategian eri teemojen vastuuhenkilöt esittelivät ja avasivat kukin omalla rastillaan aihealuettaan henkilöstölle. Se toimi hyvin – mitä nyt rastin pitäjän suu alkoi kuivua päivän aikana.
Lopuksi pitää muistaa, että strategian tekeminen on vasta yksi osa strategiatyöstä. Strategian seuraaminen on tärkeä asia, joka on johtoryhmän vastuulla. Meillä tarkastellaan vuosittain, miten maailma on muuttunut – ja nytkin on jo todettu, että aika paljon on muuttunut viime keväästä. Sitä ei kannata pelästyä, eikä strategiaa kannata heittää romukoppaan. Pitää kuitenkin ymmärtää, miten muutoksiin voidaan sopeutua.
3 tärkeintä vinkkiäni strategiatyöhön:
1. Varaa riittävästi aikaa strategiaprosessille. Onnistumista edistää se, että prosessin rakenne ja työstövaiheet on mietitty hyvin ennakkoon. Aikaa kannattaa resursoida sekä yhteisiin kokoontumisiin että työstöön kokoontumisten välillä.
2. Ole johdonmukainen käytäntöön viemisessä. Paloittele viestiä helpommin omaksuttavaksi, huomioi sopiva keskustelun taso äläkä pelkää toistoa.
3. Seuraa strategian onnistumista. Kun strategia on tehty, seurannalla varmistetaan, että se myös pysyy osana arkea. Kannattaa miettiä, millaisilla työkaluilla seuranta onnistuu helpoimmin.
Board & Beyond on Aava & Bangin toteuttama julkaisusarja, jossa alansa huiput avaavat näkökulmiaan strategiatyöstä sekä muutoksen ja arjen johtamisesta. Luvassa on tarinoita, joita voi kertoa vain kokemuksen kautta. Kaikki julkaisut löydät täältä.

Kirjoittaja: Juuso Huusko, LM-Dental
Vieraileva Board & Beyondin kolumnisti Juuso Huusko toimii strategisen DTS-liiketoimintayksikön johtajana hammaslääketieteen instrumentteihin erikoistuneella LM-Dentalilla. Aava & Bang toteutti LM-Dentalille strategian viestinnällistämisen sekä viestintäsuunnitelman keväällä 2024. Board & Beyond on Aava & Bangin toteuttama julkaisusarja, jossa alansa huiput avaavat näkökulmiaan strategiatyöstä sekä muutoksen ja arjen johtamisesta. Luvassa on tarinoita, joita voi kertoa vain kokemuksen kautta.