Blogi

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?

Kirjoittanut Anne Niemi | 03.03.2023

Helmeilevä, ryhdikäs, viipyvä. Sommelieriltä viinin kuvailu sujuu luonnostaan, mutta kaikille se ei ole yhtä helppoa. Vastaavasti, yrityksen perustajilla brändin mielikuva saattaa olla selkeänä mielessä, mutta kuinka nuo ajatukset saadaan iskostettua koko henkilöstön ja asiakkaiden mieleen? Kun yrityksen brändiä ja strategiaa suunnitellaan, pöydälle tulisi nostaa tonari eli tone of voice, suomalaisittain äänensävy.  Tone of voice auttaa tarkentamaan tapoja ja tyylejä, joilla yritys puhuttelee asiakkaitaan, työntekijöitään, työnhakijoitaan ja muita sidosryhmiä.  

Tone of voice ei siis ole vain viestien tyyli sivustolla ja some-kanavissa, vaan se on myös esimerkiksi myynnin hissipuhe potentiaalisille asiakkaille, henkilöstöjohdon tapa kommunikoida työnhakijoille tai asiakaspalvelun tyyli vastata viesteihin.

Huomaatko eron:

Miksi yrityksesi tulisi kiinnostua tone of voicesta?

Kun markkinoinnissa ja viestinnässä tyyli on yhtenäinen ja tunnistettava, viestien on mahdollista puhutella eri kohderyhmiä tehokkaasti ja kiinnostavasti.

Yhteneväisyys ei kuitenkaan tarkoita, että suuren B2B-konsernin tulisi olla konservatiivinen ja asiallinen jokaisessa kanavassa. Strategisesti voidaan päättää, että esimerkiksi työnantajamielikuvaa edistetään humoristisella ja rennolla otteella TikTokissa tai Instagram Reelsissä, kun taas LinkedInissä ja sivustolla pysytään asialinjalla.

Tone of voice on ääni, jolla brändipersoona puhuu

Tone of voice -työkaluja on lukemattomia. Esimerkiksi brändipersoonan määrittely on vahvasti kytköksissä äänensävyn suunnitteluun. Brändipersoonan kautta kuvaillaan, millainen yritys olisi ihmisenä. Mitkä ovat hänen intohimonsa, tavoitteensa, mitä hän pelkää, millaisia ovat hänen ominaisuutensa. Alla esimerkkejä brändiarkkityypeistä:

Kuva ja lähde: https://marchbranding.com/buzz/brand-archetypes/ 

Äänensävyn määrittely vaikuttaa periaatteessa kaikkeen markkinointiin ja viestintään. Jos päätetään olla kansainvälinen, arvokas, suorapuheinen ja suunnannäyttäjä, tämän kaiken tulee myös näkyä visuaalisessa ilmeessä, kuvamaailmassa ja muussa viestinnässä. Jopa pienemmissä yksityiskohdissa, kuten emojien käytössä – tai niiden poisjätössä.

Aava & Bangilla yrityksen tone of voicea tarkastellaan tyypillisesti brändin kirkastamisen yhteydessä

Äänensävyn määrittely kaipaa vastauksia samoihin kysymyksiin, joihin brändin terävöittämisen prosessissakin paneudutaan. 

Miksi yritys on olemassa ja mitä se tekee? 
Mitä tarjottavaa yrityksellä on, ja kenelle? 
Millaisia tavoitteita yrityksellä on nyt ja tulevaisuudessa? 

Yhteisissä työpajoissa määrittelemme asiakkaamme kanssa mm. kohderyhmäkohtaisia asiakasprofiileja sekä viestejä / tyylejä, joita kunkin kohderyhmän kanssa käytetään. Tone of voice pidetään mielessä myös mm. markkinoinnin sisältösuunnitelmaa tai kanavakohtaista somestrategiaa rakentaessa, ja sen pitäisi olla aktiivinen työkalu kaikessa sisällöntuotannossa.

Ei silti riitä, että kirkastusprojektin saattelemana yritys saa painomusteen tuoksuisen brand bookin sekä uuden sivuston uusilla sisällöillä. Yrityksen täytyy tiedottaa ja kouluttaa myös omaa henkilöstöään jatkuvasti, jotta viestit kulkevat halutulla tyylillä, eri kanavissa, loppuasiakkaalle saakka.   


Tämä blogi on julkaistu alunperin Bermudan verkkosivuilla. Aava & Bang Oy sekä Markkinointitoimisto Bermuda Oy yhdistyivät 3.1.2023 ja yhteinen matka jatkuu osoitteessa bang.fi.