Blogi

Kansainvälinen markkinointi – kun Suomi ei riitä?

Kirjoittanut Mika Kihlakaski | 26.06.2024

Mietitäänpä – jos ei-suomalaisella ystävälläsi tai tuttavallasi olisi yritys ja hän pohtisi laajentamista Suomeen, miten itse suomalaisena, paikallisen yritysmaailman hyvin tuntevana, neuvoisit kaveria markkinoinnissa? Mikä pitäisi selvittää, mitä huomioida, mistä lähteä liikkeelle? Vaikka näkökulmamme Aava & Bangilla on markkinoinnissa ja viestinnässä, vaikuttaa moni asia siihen, millainen kansainvälisen markkinoinnin strategia kannattaa rakentaa.

Tässä blogissa syvennymme siis kansainvälistymisen ja kansainvälisen markkinoinnin saloihin aina lainsäädännöstä jälleenmyyjiin. 

Perehdy lainsäädäntöön ja infrastruktuuriin ja varmista resurssien saatavuus

Jos kysymys kansainvälistymisestä kohdistettaisiin minulle. olisi ensimmäinen neuvoni perehtyä lainsäädäntöön. Mitä muutoksia on vireillä, mitkä asiat voivat vaikuttaa toimialaasi, viestintään tai toimintaan? Entä mitkä asiat voivat rajoittaa liiketoimintaa tai jopa mainontaa, mitä velvollisuuksia liittyy vastuullisuuteen, työntekijöihin tai esimerkiksi viestinnän läpinäkyvyyteen? Entä onko tarvittavaa osaamista tarjolla rekrytoinnin näkökulmasta: miten monikulttuurisuus toimii omassa organisaatiossa ja onko tukea saatavilla? 

Tunnista erot kielessä ja kulttuurissa

Suomen kieli ja huumorintaju ovat tietenkin oma juttunsa, mutta myös suomalainen arvomaailma ja liiketoimintakulttuuri ovat omanlaisiaan. Erot jo Keski-Eurooppaan voivat olla haaste, saati sitten verrattuna aasialaisiin kohteliaisuussääntöihin.

Kulttuurilliset erot tulevat esiin mm. viestinnässä, myynnin toimintatavoissa ja siinä, miten asioita arvotetaan ja arvostetaan. Miten nämä konkretisoituvat esimerkiksi henkilökohtaisessa kanssakäymisessä, sisäisessä viestinnässä tai miten se näkyy verkkosivuston sisällöissä, kuvamaailmassa ja semantiikassa?

Kilpailu, päättäjät ja ostoprosessit

Seuraavaksi on tärkeää tutustua kilpailutilanteeseen. Mikä on markkinoiden kypsyys toimialallasi paikallisesti, onko tilaa vai kilpailu kireää? Miten paikalliset (ja muut kansainväliset) kilpailijasi toimivat ja pärjäävät kohdemaassa? Miten he markkinoivat ja myyvät tuotteitaan ja palveluitaan? Miten paikalliset B2B-yritykset tekevät ostopäätöksensä, poikkeaako se siitä mihin olet tottunut? Entä mitä päättäjät arvostavat ja mikä heitä valvottaa öisin? 

Valitse oikeat myyntikanavat, jälleenmyyjät tai kumppanit

Tarvitsetko markkinointiin ja myyntiin paikallisia kumppaneita? Miten palvelusi tai tuotteesi myydään ja toimitetaan ketterimmin ja kannattavimmin – suoraan itse kauppaamalla vai jälleenmyyjien kautta? Miten viestintää lokalisoidaan?

Markkinointiin voi löytyä täsmäkeinoja tai sopivan partnerin kanssa tehty yhteismarkkinointi voi olla hyvä tapa päästä alkuun. Tarjolla voi olla valmiita verkostoja, joita voisit hyödyntää ja kumppaneita, joiden kainalossa ujuttautua peliin mukaan.

Strategioita kansainväliseen markkinointiin on monia ratkaisusi luonteesta, toimitustavasta ja -mallista riippuen:

  • Rakennatko läsnäoloa omin toimipistein, tytäryhtiön perustamisella tai vaikka “joint venturen” -mallilla, yhteisyrityksen kautta? Tällöin alkupanostus on isompi, mutta kytkeytyminen paikallisuuteen kenties varmempi.
  • Hoidatteko viennin puhtaasti verkkomyynnillä ja kumppanin hoitamalla logistiikalla? Tämä voi olla ketterämpi tapa mutta vaatii vahvaa panostusta digitaalisiin kanaviin.
  • Hoituuko myynti parhaiten jälleenmyyjien tai partnereiden kautta? Usein toimivin market-entry-taktiikka, vaikkakin hyvin kumppanien löytäminen voi olla haaste.
  • Voisiko konseptisi taipua lisensointimalliin tai franchising -yrittämiseen?
  • Houkutteletteko asiakkaita ja markkinoitteko yhdessä toisen brändin kanssa? Hoidatteko myynnin agenttipohjaisella provisiomallilla? Verkostoituminen on tätä päivää, helpottaa markkinaymmärryksen syventämistä ja on tärkeä osa kokonaisuutta mallista riippumatta.

Mikä Suomesta siis tekee erityisen? 

Miten tämä loppujen lopulta eroaa tekemisen malliltaan siitä, että suomalainen yritys tavoittelisi uusia markkinoita vaikkapa Keski-Euroopan maasta? Eihän Suomi ole periaatteessa markkina-alueena sen erityisempi kuin mikä muukaan, eihän? Kaikkialla on omanlaisensa tilannekuva, paikallinen kulttuuri, asiakkaat, kilpailu ja toimivat kanavat ja verkostot. Keinot parhaan strategian valintaan ja taktiikan selvittämiseen ovat kuitenkin lähes samat, kuin jos miettisit markkinaosuuden haukkaamista Suomesta.

Tietysti täytyy muistaa arvolupaus – miten positioidut brändinä ja erotut sinulle uudella markkinalla tai uudella tuotteella? Sillä se, mikä toimii kotimaan kamaralla, ei välttämättä resonoi naapurissa. Tästä aiheesta voisi kirjoittaa vaikka kokonaan oman bloginsa – pysy siis kuulolla tai lue alkuun kollegani Hanna-Riikan blogi aiheesta: Miksi asiakas valitsisi teidät? Kilpailuetu brändin ja strategian kivijalkana.
 
Miksi sitten usein ajattelemme Suomen rajojen ulkopuolen suurena tuntemattomana, jonne astuminen on niin korkean kynnyksen takana? Tuotteesi, palvelusi, skaalaamisen tapa ja resurssit määräävät toki strategiaa – mutta jos sinulla on hyvä idea ja annos suomalaista sisua, miksi arkailisit katsella kotimaan rajojen ulkopuolelle ja kokeilla siipien kantavuutta? On aika uskaltaa olla sitä, mihin meillä on aidosti potentiaalia. Tähän voisi todeta, kuten meillä on tapana sanoa, on aika tehdä suomalaista maailman parasta markkinointikansaa.