Joensuun Kustannus Oy Yritysmaailma

Joensuun Kustannus Oy Yritysmaailma on monipuolisten palvelujen mediatalo, jonka juuret ulottuvat reilun 25 vuoden taa. Nykyisin palvelujen ytimessä ovat painettujen ja digitaalisten sisältöjen ja julkaisujen tuottaminen sekä markkinointi. Yritys osallistui Aava & Bangin Digivirittämö-kasvuohjelmaan vuonna 2020-2021.

TUTUSTU YRITYSMAAILMAAN

Näitä olemme tehneet:
+ 6kk yritysten ja osaajien sparrausohjelma
+ Yrityskohtainen kasvumarkkinointivalmennus
+ Uuden osaajan rekrytointi ja perehdytys
+ Myynnin ja markkinoinnin koulutus

Yritys kertoo

Yrityksen toimitusjohtaja Markku Oikarinen kertoo, että Virittämöön lähtiessä fiilikset olivat varovaisen innostuneet. Kulunut koronavuosi kummitteli hieman ajatuksissa, vaikkakin nostetta ja noususuhdannetta olikin jo havaittavissa. Yrityksessä haluttiin kuitenkin panostaa digimarkkinoinnin kehittämiseen ja sen pariin kaivattiin monipuolista myynnin ja markkinoinnin osaajaa, kun oma aika ja osaaminen ei tekemiseen enää riittänyt.

Virittämön kautta tiimiin löytyi tuoreeltaan kauppatieteiden maisteriksi valmistunut Miikka Hartikainen. Markun mukaan jo ensimmäisten kuukausien aikana syntyi vahva tunne ja fiilis siitä, että yhteinen polku johtaa samaan suuntaan.

Yhteistyö synnytti uusia oivalluksia, rohkeita kokeiluja ja selkeitä tuloksia

Kokonaisuudessaan Digivirittämö -kasvuohjelma on ylittänyt Markun odotukset. “Viisi kuukautta on aikana pitkä, mutta se menee hurjan äkkiä. Yhteistyö Miikkan kanssa lähti sujumaan joustavasti, leppoisasti ja mutkattomasti. Mukaan mahtui myös kokeilua ja tutustumista“, Markku kertoo. Heille oli aina ensitapaamisesta lähtien selvää, että Miikasta halutaan pitää kiinni.

Vastavalmistunut markkinoinnin osaaja toi tiimiin paljon intoa, osaamista ja uusia näkökulmia. Yhteisen fokuksen ja tavoitteiden kirkastamisen kautta tekemiselle saatiin luotua hyvät raamit. “Saimme kyllä tiimiin aivan loistavan ukkelin. Miikka lähti tosi oma-aloitteisesti viemään asioita eteenpäin”, iloitsee Markku rekrytoinnin lopputulemasta.

Markku kokee saaneensa paljon irti myös ohjelman yrityskohtaisesta osuudesta.

Ne valmennuspäivät ja tapaamiset, joihin itse osallistuin olivat tosi hyödyllisiä, selkeitä ja merkityksellisiä. Pääsimme syventymään ja pöyhimään yrityksemme arvoja, visiota, brändiä ja toimintasuunnitelmaa, mikä oli todella hyödyllistä. Vuositasolla kun edetään reippaan 60:n lehden julkaisutahdilla, niin ei näihin juttuihin ole ehtinyt pureutumaan.

Markku Oikarinen

Toimitusjohtaja, Joensuun Kustannus Oy Yritysmaailma

Terveiset muille rekrytoinnin kynnyksellä oleville yrittäjille

Markku sanoo suosittelevansa Virittämöön osallistumista muillekin yrittäjille lämpimästi. Sen lisäksi, että Virittämön kautta rakentui uusi työpaikka osaavalle tekijälle, mahdollisti valmennus myös pysähtymisen olennaisten teemojen äärelle ja haastoi positiivisesti koko henkilöstön ajattelumaailmaa. “Digivirittämö ravisteli innovatiivisella tavalla meidän alalla jo kauan olleiden ‘dinosaurusten’ näkökulmia. Kaiken kaikkiaan ohjelmaan osallistuminen oli todella positiivinen kokemus“, tiivistää Markku ja jatkaa: “Ohjelman hienoin hyöty oli kuitenkin, että Miikka jäi meille talloon!”

Kiitosta saa myös yhteistyö Aava & Bangin kanssa. “Teillä on hyvä, välitön ja joustava porukka, jonka kanssa on helppo toimia. Oli myös ehdottoman hieno juttu, että yrityksen edustajat osallistettiin tiiviisti valmennukseen.”

Osaaja kertoo

Miikka Hartikainen loikkasi mukaan Digivirittämöön lähes suoraan yliopiston lehtereiltä valmistuessaan maisteriksi markkinointi pääaineenaan. Alan työkokemusta ei vielä ollut ehtinyt kertyä, mutta rekrytointiohjelman kautta työn pariin ponnistaminen tuntui luonnolliselta.

Vaikka Miikalla oli taustalla tuoreeltaan viisi vuotta markkinoinnin opintoja, koki hän Digivirittämön antaneen runsaasti käytännön kokemusta, luottamusta omaan tekemiseen sekä asiantuntevia ja konkreettisia vinkkejä digitaaliseen markkinoinnin toteuttamiseen pk-yrityksessä. Ohjelman työskentelyjakson aikana hän sai myös hyvin tukea ja ohjausta.

Miikan mielestä osaajien ryhmässä vallitsi hyvä meininki ja myös Bangin kasvuvalmentajille hän lähettää runsaita kehuja. “Välillä olisi ollut mukavaa toki nähdä kaikkia ohjelmassa mukana olevia kasvotusten, mutta kaikki toimi silti hienosti etänä. En olisi esimerkiksi puoli vuotta sitten ikinä uskaltanut soittaa lähes tuntemattomalle yritykselle ja tarjota digimarkkinoinnin palveluita”, summaa Miikka kokemustaan.

Voisin ehdottomasti suositella Digivirittämöä vaikkapa omille kavereilleni. Ohjelmasta jäi tosi positiiviset fiilikset.

Miikka Hartikainen

Markkinoinnin asiantuntija, Joensuun Kustannus Oy Yritysmaailma

Mukaan Markkinointivirittämöön?

Miltä kuulostaisi työpaikka markkinoinnin kentältä tositarkoituksella? Vai oletko kenties yrittäjä, joka tarvitsee lisää markkinoinnin osaamista yrityksen kasvun vauhdittamiseen?

Meillä on haku auki Markkinointivirittämö -kasvuohjelmiin eri puolella Suomea. Kurkkaa lisätietoja ohjelmasta ja tutustu avoimiin työpaikkoihin täällä.